قاچاق سازمان یافته و شبکه ای چوب درختان جنگلی در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود ندارد بلکه عمدتا برای گذران معیشت است. قاچاق چوب که یکی از مشکلات و دردهای جنگلهای زاگرس استان کهگیلویه و بویراحمد است، این روزها با استفاده از خودروهای سواری« شوتی» انجام می شود که مساله را دردآور میکند. چندی است که از منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گزارشهای عجیبی از کاهش قاچاق چوب عمده و افزایش قاچاق چوب به صورت خرده منتشر میشود که عمده آنها با استفاده از خودرو سواری«شوتی» انجام می شود.
اینکه قاچاق چوب که به شکل سنتی با استفاده از نیسان وانت و یا انواع خودروهای وانت از جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد صورت میگرفت، اکنون با استفاده از خودروهای سواری«شوتی» انجام می شود، مساله ای است که باید مسئولان و متولیان امر در این زمینه پاسخگو باشند و تا دیر نشده چاره ای اساسی بیندیشند.
پیش از این در جنگلهای کهگیلویه و بویراحمد بیشترین قاچاق از طریق خودروهای باری بود اما با تنگ تر شدن حلقه حفاظتی جنگل و تلاش نیروهای منابع طبیعی قاچاق چوب به وسیله خودروهای شخصی و سواری که به خودروهای «شوتی» معروفند انجام می شود.
با توجه به این وضعیت سوالاتی به ذهن هر فردی ایجاد می شود که آیا قاچاق چوب با خودرو سواری توجیه پذیر است؟ هر خودرو چه میزان توانایی حمل چوب دارد و روزانه چند بار چوب قاچاق حمل می کند؟ این افراد چرا دست به چنین اقدامی زدند و این سرمایه های ارزشمند را زیر تیغ تیز اره سودجویان نابود می کنند؟
تاسف اینجاست که میزان قاچاق چوب با خودروهای سواری «شوتی» به حدی افزایش یافته که بر اساس تازه ترین اظهارات مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بویراحمد از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ تن زغال و ۳۰۰ تن چوب جنگلی تنها در این شهرستان کشف و ضبط شد.
یک جوان ۳۰ ساله یاسوجی که با خودرو «شوتی» اقدام به قاچاق چوب جنگلی می کند به خبرنگار ایسنا میگوید؛ برای خرید چوب جنگلی قاچاق به مناطق روستایی می روم و هر سرویس چوب جنگلی را ۵۰ هزار تومان خریداری می کنم و به استان همجوار فارس انتقال می دهم و به خریداران که که در جای مشخصی و با خودور وانت منتظر هستند، می فروشم.
وی بیان می کند؛ هر کیلوگرم چوب قاچاق جنگلهای بلوط ۱۶۰۰ تومان از ما خرید می شود، چوب ها باید اندازه خاصی داشته باشند و در قطعات نیم کیلوگرمی با قطری به اندازه کف دست باشند.
این جوان که متاهل هم هست عنوان می کند؛ برای اینکه به دام نیروهای منابع طبیعی نیفتیم پلاک خودرو خود را مخدوش می کنیم و یک رمزی داریم که بعداز ظهر نیروهای منابع طبیعی سر راه هستند و نباید در این موقع حرکت کرد اما حدود ساعت ۲۴ شب یا بامداد به سمت استان فارس حرکت می کنیم.
وی اضافه می کند؛ جوان ۳۰ ساله بیکار، متاهل هستم و دارای چند فرزند هستم که تنها برای معیشت خود و خانواده ام اقدام به این کار می کنم در حالی که میل باطنی ام راضی به قطع درختان جنگلی نیست اما مجبورم برای درآمد و معیشت خودم دست به این کار بزنم.
یکی دیگر از این رانندگان «شوتی» به خبرنگار ایسنا می گوید : ساعت ۱۶ بعدازظهر به جنگلها می رویم با اَره برقی که خریدم به اندازه حدود سه ماشین چوب جنگلی خرد و آماده می کنم و از ساعت ۲۰ شب تا ۴ بامداد سه بار به سمت شیراز حرکت می کنم و بدون دردسر حدود ۳ میلیون تومان همین یک شب کار می کنم.
به سراغ یکی دیگر از این رانندگان رفتم که می گوید: توقف برای «شوتی» در جاده ممنوع است مگه اینکه با “اسکورتها” از قبل هماهنگ کرده باشد. آنها در مبدا استارت می زنند و در مقصد ترمز می کنند و بار خود را از یاسوج به سمت شهرستان بهبهان در استان خوزستان حرکت می دهد و حدود ۴۰۰ کیلوگرم چوب خشک جنگلی با خود حمل می کند.
وی ادامه می دهد: در مسیر آب خوردن، بنزین و چرت زدن نداریم چرا که وقت بارگیری، بنزین خود باید تکمیل باشد و راننده شوتی پشت فرمان که مینشیند، موتور را به قصد۱۸۰ یا ۲۰۰ آتش میکند و می گوید ترمزی در کار نیست و کاری به پیچ، چاله و چوله یا سرعت گیر نداریم؛ شهرستان بویراحمد خودروهایی «شوتی» بیشتری در حمل قاچاق چوب دارد.
«عباس حسن زاده»، رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در این رابطه به خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به افزایش قاچاق چوب جنگلی در سطح شهرستان اقدام به مسدود کردن راههای منتهی به جنگل در منطقه “کبگیان” که بیشترین قاچاق چوب جنگلی را داریم، کرده ایم.
وی افزود: مسدودکردن مسیرهای منتهی به جنگل در سایر مناطق شهرستان نیز با توجه به نیاز انجام می شود، البته سالانه این کار را انجام می دهیم اما برخی افراد و بعضا کشاورزان اقدام به بازگشایی می کنند
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد اظهارکرد: همچنین در راستای مبارزه با قاچاق چوب و زغال جنگلی اقدام به ایجاد ۵ ایست و بازرسی در سطح شهرستان کرده ایم.
حسن زاده خاطرنشان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۴ تن زغال و ۳۰۰ تن چوب قاچاق در این شهرستان کشف و ضبط شد. نیروهای منابع طبیعی در حال تلاش و مبارزه با قاچاق چوب جنگلی بلوط هستند و کوتاه هم نمی آیند اما امکانات و نیروی ما جوابگوی حجم قاچاق نیست.
وی تصریح کرد: طبق استاندارد باید به ازای هر ۵ هزار هکتار جنگل یک نیروی قرقبان داشته باشیم اما هم اکنون هر نیروی قرقبان در این شهرستان حفاظت از ۲۰ هزار هکتار را برعهده دارد.
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان بویراحمد ادامه داد: از رسانه ها، دوستداران و فعالان محیط زیست و منابع طبیعی و تریبون داران انتظار داریم در جهت فرهنگ سازی در این زمینه همکاری و مشارکت بیش از پیش داشته باشند تا از نابودی جنگلهای شهرستان جلوگیری کنیم.
به نظر می رسد که باید سه رویکرد آموزشی، ترویجی و فرهنگی، حضور فنی و اقدامات فنی جنگل و جلوگیری، کشف جرم و کاهش عوامل تخریب جهت جلوگیری از قاچاق چوب و از بین رفتن جنگلهای استان کهگیلویه و بویراحمد را مسئولان و متولیان امر در دستور کار خود قرار دهند.
انتهای پیام