هشدار؛ توفان حاره ای سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند

جامعه > محیط زیست  – فارس نوشت:

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: توفان حاره‌ای از طرف اقیانوس هند همراه با باران‌های مونسونی، استان سیستان و بلوچستان را تهدید می‌کند.


علی‌محمد آزاد در جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سامانه بارش‌زای مونسونی همراه با توفان حاره‌ای از طرف اقیانوس هند به طرف استان سیستان و بلوچستان در حرکت است و احتمال بارش‌های 70 تا 100 میلی‌متری و سرعت توفان تا 126 کیلومتر در ساعت را به همراه دارد.


وی افزود: به همین منظور جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران استان تشکیل و دستورالعمل‌ها و تمام اقدامات پیشگیرانه لازم در حیطه مسئولیت دستگاه‌های مربوطه در دستور کار قرار گرفت.


وی ادامه داد: در بررسی وضعیت موجود، تمام ادارات آماده و امکانات خود را برای این بحران احتمالی از جمله بالگرد هلال‌احمر، ادارات برق، آب منطقه‌ای روستایی، مخابرات، هواشناسی، بهره‌گیری از ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی، آبخیزداری، بنیاد مسکن و سایر دستگاه‌های مربوطه در اختیار ستاد بحران استان قرار می‌دهند.


مقام عالی دولت در سیستان و بلوچستان با توجه به اهمیت ریزگردها و اجرایی شدن مصوبه 88 هیئت وزیران یادآور شد: پیگیری جدید توسط سازمان محیط زیست، استانداری و سایر دستگاه‌های مربوطه انجام، راهکارها، پیشنهادات علمی و کارشناسی موجود در این زمینه جمع‌آوری و ارائه می‌شود.


آزاد توصیه کرد: از ابتکارات، پیشنهادات و خلاقیت دانشجویان جوان در طرح‌ها و پروژه‌هایی که در مورد ریزگردها ارائه می‌دهند، بهره بگیریم.


مدیرکل ستاد حوادث پیش‌بینی نشده سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: اطلاعیه‌های لازم در مورد توفان پیش‌بینی شده به دستگاه‌ها ابلاغ و سامانه کم فشاری که روی اقیانوس هند به طرف مرزهای جنوبی و جنوب شرقی ایران در حال حرکت است از روز یکشنبه (بیست و دوم خرداد ماه جاری) تا پایان چهارشنبه 24 خرداد ماه، استان سیستان و بلوچستان را درگیر می‌کند.


حجتعلی شایانفر بیشترین مناطقی را که این سامانه در بر می‌گیرد از ساعت 5/9 به وقت محلی روز دوشنبه، جنوب شرق کشور در گواتر چابهار، پیشین، سراوان، سرباز، نیکشهر، قصرقند و نوار ساحلی تنگه هرمز نام برد و افزود: روز چهارشنبه اثرات آن کمتر و مسیر حرکت آن به طرف غرب خواهد بود.


وی میزان بارندگی پیش‌بینی شده را از 50 تا 100 میلی‌متر و شدت توفان را از 72 تا 126 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و گفت: احتمال دارد زمان بارش کم ولی شدت آن زیاد باشد که این امر بروز خسارات و قطع محورهای مواصلاتی را نیز در بر خواهد داشت.


مدیرکل ستاد حوادث پیش‌بینی نشده سیستان و بلوچستان بیان کرد: 21 پایگاه امداد و نجات و پشتیبانی در سطح استان به حالت آماده‌باش درآمده‌اند و اتاق بحران نیز فعال، بالگرد هلال‌احمر مهیا و ماشین‌آلات سنگین، شبکه برق و مخابرات مستقر و آماده، مسیر رودخانه‌ها و دهانه پل‌ها در مناطق شهری در حال لایروبی است و برای تأمین آب‌های بسته‌بندی و تانکرهای آبرسانی، اورژانس و … همه در دستور کار قرار گرفته‌اند.


شایانفر همچنین از امکان ذخیره آب بیش از 250 میلیون مترمکعب در پشت سدها در منطقه جنوب استان خبر داد و افزود: اقدامات پیشگیرانه لازم برای مدیریت بحران احتمالی انجام شده و با تشکیل این جلسه اضطراری به ریاست استاندار تمام موارد مورد بررسی و هماهنگی قرار گرفت.


مدیرکل شرکت مخابرات سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: اقدامات گسترده زیربنایی خوبی طی پنج سال اخیر در حال انجام است که تا سال 95 عمده شهرها و مسیرهای ارتباطی دو مسیره شده و در زمان بروز حوادث دیگر مشکلی در زمینه قطع ارتباطات مخابراتی نخواهیم داشت.


محمود قلی‌پور افزود: در مسیر نیکشهر، چابهار و سرباز، برنامه دو مسیره کردن فیبر نوری در حال انجام است که با اجرای آن یک مسیر جایگزین برای چابهار داریم که تا پنج ماه آینده این پروژه به اتمام می‌رسد.