به صورت هم‌زمان در پنج استان: عرصه‌هاي جنگلي از زباله‌پاك شد

مراسم پاكسازي عرصه‌هاي جنگلي از زباله به مناسبت پاسداشت سال جهاني جنگل ها (2011) و دهه تنوع زيستي 2011- 2020 ، به طور هم‌زمان درجنگل هاي چهاراستان گيلان ، مازندران ، گلستان و كرمانشاه برگزار شد.
 

                                 
ایلنا: طرح پاکسازی جنگل از زباله با حضور رییس اداره کل محیط زیست استان مازندران، رییس منابع طبیعی استان و گروهی از سازمان‌های مردم نهاد و فعالان زیست محیطی در منطقه حفاظت شده «سمسکنده» در شهرستان ساری اجرا شد.
به گزارش خبرنگار ایلنا‏، در این برنامه مردم و افراد شرکت کننده با در دست داشتن کیسه‌های زباله به جمع آوری زباله از سطح جنگل‌های منطقه اقدام کردند.
مراسم پاکسازی عرصه‌های جنگلی از زباله به مناسبت پاسداشت سال جهانی جنگل‌ها (۲۰۱۱) و دهه تنوع زیستی ۲۰۱۱- ۲۰۲۰، به طور هم‌زمان درجنگل‌های چهاراستان گیلان، مازندران، گلستان و کرمانشاه برگزار شد.
منطقه حفاظت شده سمسکنده که از سال ۱۳۵۲ تحت حفاظت بوده در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاه حیات وحش تعیین شده است.
این منطقه از گونه‌های جنگلی – جلگه‌ای تشکیل شده است.
این مناطق به صورت دو منطقه جداگانه و با مساحت ۱۰۴۱ هکتار و ۵۶ هکتار واقع در حومه شهرستان ساری واقع شده است و در حال حاضر قسمتى از آن به نگهدارى تعدادى گوزن زرد ایرانى اختصاص دارد.
این دو منطقه به صورت اراضی جنگلی مناطق جلگه‌ای خزری با گونه‌های شاخص بلوط، انجیلی، ‌آزاد، ‌توسکا پوشیده شده‌اند.
شغال، گربه جنگلی، سنجاب و سمور جنگلی و گراز از گونه‌های پستاندار و عقاب جنگلی، جغد و کبوتر جنگلی نیز از پرندگان شاخص این مناطق هستند.
این پناهگاه از معدود جنگل‌های جلگه‌ای بازمانده از جنگل‌های خزری به شمار می‌آید.
“جواد رزمی” هماهنگ کننده برنامه پاکسازی مشارکتی جنگل‌ها در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: «برای نخستین بار در کشور جنگل‌های چهار استان به صورت همزمان از زباله پاکسازی شدند.»
وی افزود: «جنگل‌های زاگرس در استان کرمانشاه و جنگل‌های هیرکانی در سه استان شمالی کشور قرار دارند و در این طرح نهادهای مردمی، جوامع بومی، محلی و سازمان‌های دولتی مشارکت دارند.»
رزمی اظهارداشت: «زباله‌هایی که توسط افراد به صورت کاملا غیرمسوولانه در پهنه جنگل‌ها‌‌ رها می‌شوند، در بلند مدت خسارات جبران ناپذیری را به اکوسیستم جنگلی و طبیعی وارد می‌کنند.»
وی گفت:‌«‌ رها کردن زباله‌ها در جنگل در نگاه اول شاید فقط آلودگی بصری به نظرآید اما بدون شک این زباله‌ها در بلند مدت موجب اختلال و دگرگونی در زندگی موجودات ذره بینی و به دنبال آن موجودات بزرگ‌تر می‌شود، حتی گسترده شدن زباله در سطح جنگل نیز زیستگاه‌ها را تخریب می‌کند.»
وی گفت: «ایجاد فرهنگ استفاده صحیح از جنگل‌ها، آلوده نکردن مراتع، جمع آوری زباله و بسته بندی زباله‌های‌‌ رها شده در عرصه‌های جنگل از اهداف اصلی طرح پاکسازی است.»
رزمی اظهار داشت: «منطقه حفاظت شده سمسکنده در استان مازندران به صورت نمادین برای این استان در نظر گرفته شد و مردم امروز با حضور این مکان نشان دادند که محیط زیست خود را دوست دارند و برای حفظ آن تلاش می‌کنند. بنابراین باید در پررنگ شدن هر چه بیشتر این فرهنگ تلاش کنیم. »