گزارش تصویری از وضعیت مرکز دفن زباله کرج ( حلقه دره)

کلیاتی درباره مرکز دفن کرج


– مرکز دفن پسماندهای شهرستان کرج (حلقه دره) به مساحت 125 هکتار  که 105 هکتار از اراضی آن به دفن  زباله و 20 هکتار آن  به کارخانه کمپوست اختصاص دارد.


– روزانه 1400 تن زباله وارد مرکز دفن حلقه دره می شود که شامل مواد آلی .مواد باز یافتی و مواد REGECT می باشد .این میزان زباله ممکن است در فصول مختلف تغییر کند.


 – مرکز دفن دو خط تولید کمپوست دارد که هر کدام ظرفیت 250 تن را دارند که خط اول  تولید کود درشت و خط دوم تولید کود نرم می کند.


– در محل ترانشه هایی را ایجاد کرده اند که ارتفاع هر ترانشه 20 متر می باشد و زباله ها به وسیله لودر به درون ترانشه ریخته می شود و دفن می گردد به لحاظ اینکه زباله ها تولید گاز می کنند حدود 15 متر زباله میریزند و 5 متر ارتفاع را جهت انباشت گاز در بالای آنها خالی می گذارند.


– مرکز دفن پشت فرودگاه پیام قرار گرفته است که فاصله بین فرودگاه تا مرکز دفن حدود 100 هکتار است  این زمینها متعلق به منابع طبیعی می باشد .


– حسب اظهارات متولیان امر تنها ماشینهای حمل زباله می توانند وارد سایت شوند  که کاملا سر پوشیده بوده  و یا اینکه با تور سیمی محصور شده باشند.



– محل دفن حلقه دره بوسیله هیچ گونه حصاری پوشیده نشده به همین علت دام خیلی راحت وارد این منطقه شده و یکی از مشکلات موجود تعلیف دام در این محل می باشد.


– از نظر مسئولین این مرکز دفن می تواند تا 10 سال آینده جوابگوی زباله های شهر ی باشد.


– برای دفن زباله به این صورت عمل می شود که روزها در ارتفاع پایین کار کرده و شبها در ارتفاع بالاتر چون باید ترانشه هایی ایجاد شود و زباله از ارتفاع بالاتر به گودالها ریخته و مجدداٌ روی آنها خاک ریخته شود. با توجه به آنکه احتمال رانش زمین وجود دارد به همین دلیل در دو سطح ارتفاعی کار می کنند.


– بعضاٌ مشاهده شده که از قسمتهایی از زمین که ترک دارد گاز متان مثصاعد و شعله ور می شود  البته جهت استحصال  گاز از مرکز دفن حلقه دره حسب اظهارات متولیان امر مطالعات مربوطه به اتمام رسیده و در شرف آغاز انجام اقدامات اجرایی تا پایان سال می باشند. 


– سایت مخصوص زباله های عفونی 8 هزار متر مربع می باشد که حصار کشی شده است روزانه 5-6 تن زباله عفونی وارد سایت بیمارستانی می شود.


– شبها زباله های عفونی وارد سایت می شود و اول صبح روز بعد دفن شده  وآهک اندود می شود.


– روزانه حدود 8-7 تن زباله های دستمال کاغذی لطیف وارد مرکز دفن می شود که تقریبا در نزدیکی سایت بیمارستانی قرار گرفته و دفن می گردند.


-در محل سایت یک خط پردازش وجود دارد که شامل ریلهایی است  زباله روی ریلها قرار می گیرد و توسط کارگران تفکیک می شود . روزانه 350 تن زباله وارد این خط پردازش شده که بیشتر زباله هایی است که از خلج آباد وارد سایت می شود و زباله های مناطق 1و2و8و9  کرج را در بر می گیرد . در این خط پردازش مواد بازیافتی مانند شیشه و کارتن جدا شده و مابقی به محل دفن یا کمپوست منتقل می شود .


چون زباله های این مناطق تقریبا ناخالصی کمتری دارند مواد بازیافتی به کارخانه های باز یافتی تحویل داده  و مواد آلی وارد خط کمپوست می شوند.


– همچنین شیرابه های این زباله ها  که در اثر انباشت زباله تولید میشود وارد حوضچه شیرابه می شود.


– دو خط کمپوست دارند که ظرفیت هر کدام 250 تن میباشد و کار کرد آنها به این ترتیب می باشد که :


روزانه 250 تن زباله توسط لودر وارد هر کدام از خط ها میشود که هر کدام از این خطها شامل دو سرند است که قطر سرند اولیه 70 سانت و سرند دوم 60 سانت میباشد دستگاهها شامل تیغه هایی هستند که مشمع پلاستیکی را برش می دهند مواد الی وارد سالن تخمیر میشوند و در طول دستگاه مگنتهای وجود دارد که فلزات را جذب می کنند همچنین کارگرهایی که در بالای خط ایستاده اند کارتن و شیشه و زباله های حجیم را جدا می کنند و ما بقی که زباله های آلی هستند وارد سرند 1 و2 میشوند خروجی سرندها نهایتا هوادهی میشوند و دپو میشوند زباله هایی که وارد خط کمپوست میشوند غالبا 60 درصد مواد الی هستند که تبدیل به کمپوست میشوند 30 درصد وارد محل دفن میشوند و 10 درصد باز یافتی هستند وقتی خروجی خط کمپوست هوادهی میشوند تولید شیرابه و گاز متان را به صفر می رساند.


متاسفانه کمپوست تولیدی هنوز بازاری ندارد و در نهایت دپو و دفن  می شود.


–  در ورودی  مرکزدفن ماشین های قراضه ای مشاهده می گردد که به نقل از مسئول سایت ماشینهای هستند که توسط شهرداری جمع آوری شده وبه مرکز دفن انتقال می یابند.


مشاهده ی تصاویر در ادامه ی مطلب……….

Posted in: دسته‌بندی نشده