آمالگام دندانپزشکی ؛ تهدیدی برای محیط زیست

تنها در سال 2005، حدود 240 تا 300 تن جیوه برای تولید آمالگام مورد نیاز برای سراسر دنیا به کار رفته است. هنوز هم علیرغم هشدارهایی که از جانب متخصصان محیط زیست در خصوص تاثیرات مخرب استفاده از آمالگام  بر محیط زیست ، از میزان مصرف این ماده به دلیل ارزانتر بودن هزینه درمان و راحتی کار با آن برای دندانپزشکان آنگونه کاسته نشده است. هنوز در مورد اثرات سوء آمالگام بر سلامت انسان اختلاف نظر هایی وجود دارد گرچه در خصوص خطرات مصرف آن برای کودکان ، زنان باردار و بیماران کلیوی تثریبا مراجع بین المللی اتفاق نظر دارند.


با تخمین هزینه های تخریب محیط زیست و آسیب به سلامت انسان و هزینه های مورد نیاز برای درمان می توان به قیمت کل تمام شده برای استفاده از آمالگام های جیوه ای دست یافت. نتایج نشان دادند که هزینه های استفاده از آمالگام درمجموع بسیار بیشتر از استفاده از جایگزین های آن است.اگر هزینه های مصرف آمالگام پایین است به این دلیل است که کسی هزینه های آسیب و تخریب محیط زیست و سلامت انسان را محاسبه  و پرداخت نمی کند.


آمالگام دندانی چیست؟


آمالگام دندانی یک ماده پر کننده قدیمی برای دندان است از 50% جیوه، 30% نقره و 20% سایر فلزات مانند مس ، روی و یا قلع تشکیل شده است.جیوه یک ماده سمی شناخته شده و……..

Posted in: دسته‌بندی نشده Filed under: