به جاي اين غائله پوشش گياهي را حفظ كنيد تا محيط زيست تان دچار آسيب نشود

امروز در سايت فرارو مطلب جالبي را تحت عنوان "چرا کسی یکبار برای همیشه به این غائله پایان نمی‌دهد؟ "  ديدم كه خوب است شما هم آنرا بخوانيد

به گزارش سرویس اجتماعی فرارو؛ اواخر خرداد ماه سال جاری، وزارت بهداشت اعلام کرد که شاخص تابش اشعه ماورا بنفش در شرایط خطر بسیار زیاد است. مرکز سلامت محیط و کار این وزارت‌خانه، طی اطلاعیه‌ای اشعه ماورا بنفش را یک اشعه مضر برای سلامت پوست و چشم خواند که می‌تواند عامل بروز سرطان پوست و برخی بیماری‌های پوستی باشد.
وزارت بهداشت به مردم تمام استان‌های کشور پیشنهاد داد برای کاهش عوارض اشعه ماورا بنفش هنگام تردد در فضای آفتابی، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنند، کرم ضد آفتاب با SPF بالای 30 بزنند، در فضای باز از کلاه و لباس مناسب استفاده کنند و به طور کلی از حضور طولانی مدت در محیط بیرون اجتناب کنند.
به دنبال این اطلاعیه، مشاور شهردار تهران در امور محیط زیست، از ابلاغ بخشنامه شهرداری تهران درخصوص ممنوعیت فعالیت بدون محافظ در ساعات ۱۱ صبح تا ۱۶ بعدازظهر خبر داد. همچنین استفاده از زمین چمن‌های مصنوعی در تمامی پارک‌ها و مراکز تفریحی شهرداری تهران ممنوع شد.
رئیس شورای شهر تهران نیز به سازمان تربیت بدنی پیشنهاد داد استخرهای روباز تا زمانی که خطر اشعه ماورای بنفش کاهش نیافته، تعطیل شوند. همزمان، پزشكان متخصص چشم و پوست نیز در بسیاری از رسانه‌ها هشدارهایی نسبت به مضرات این اشعه با عوارض پوستی و چشمی اعلام كردند.
این داستان ادامه یافت تا اوایل مرداد ماه امسال، رئیس سازمان هواشناسی كشور طی مصاحبه‌ای به صراحت مطرح شدن افزایش اشعه ماورای بنفش را دروغ خواند و اعلام کرد که طرح چنین موضوعی برای آن است كه یا عینك‌های UV بالا را زیاد وارد كرده‌اند یا می‌خواهند كرم‌های ضدآفتاب را به فروش برسانند.
به این ترتیب وزیر بهداشت شخصا وارد عمل شد و گفت: «اگر می‌گوییم در فضای باز و آفتابی تابستان، كودكان را به خیال اینكه بدن‌شان از ویتامین‌های آفتاب استفاده كند برهنه نكنید یا به آنان بگویید از كلاه نقاب‌دار استفاده كنند منظوری جز سلامتی آنان در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید (UV) نداریم.»
اختلاف وزیر بهداشت و رییس سازمان هواشناسی همچنان ادامه یافت تا اینکه بهرام صانعی بار دیگر متذکر شد که سازمان هواشناسی تنها مرجعی است که از میزان اشعه ماورای بنفش اطلاع صحیح دارد.
صانعی با طرح این سوال که چرا كارشناسان وزارت بهداشت، سال‌های قبل واكنش نشان ندادند؟! باز هم اعلام کرد: « به نظرم برخی قصد سوءاستفاده دارند و می‌خواهند از طریق بحرانی اعلام كردن وضعیت، عینك دودی و كرم ضد آفتاب بفروشند.» رییس سازمان هواشناسی كشور تاكید کرد که پشت حرف‌های مسوولان وزارت بهداشت مسایل دیگری وجود دارد.
 رسانه‌ها نیز در این مورد چنین گمانه‌زنی کرده‌اند: «آنچه از سوی این مسوول مطرح می‌شود این شبهه را به ذهن می‌رساند كه یا مسوولان وزارت بهداشت و غیره در امور تجارت عینك و ضدآفتاب ذی‌نفع هستند، یا این‌كه داستان همان داستان برنج آلوده و آب نیترات‌دار تهران است كه قرار است هفته‌ای تكذیب و هفته دیگر تایید شود، غافل از این‌كه سلامت شهروندان بازیچه نظرات مسوولان می‌شود.» گفتني آنكه بالا‌ترین رقم محاسبه شده در اشعه ماورای بنفش تهران مربوط به 27 می ‌سال 2007 بوده است. رقم ثبت شده برای این روز، 94/13 است.

 به هر حال به صحت و سقم مطلب بالا كاري ندارم ولي اين همين قدر مي دانم كه اگر وضعيت آلودگي هاي زيست محيطي كنترل نشود به بلاهاي بدتري هم دچار خواهيم شد . شايد براي دوري جستن از خطرات مورد اشاره فوق داشتن يك عينك دودي و ماليدن كرم ضدآفتاب به روي پوست كفايت كند اما تحقيقات متعدد نشان داده كه افزايش آلودگي هاي زيست محيطي و متعاقب آن پديده گرم شدن هوا اثرات مخربي بر حيات كره زمين دارد. افزايش وقوع سيل و خشكسالي، بيابانزايي، تشديد گرد و غبار و سایر آلاینده‌ها ، كاهش حاصلخيزي خاك و افزايش بيماريها و مرگ هاي زودرس، در اثر به هم خوردن نسبت گازهاي موجود در اتمسفر از جمله ميزان CO2  اتفاق افتاده و يا در حال وقوع است.  

يكي از راه حل هاي پيشنهادي براي جلوگيري از اين خطرات نه تنها حفظ جنگلها و مراتع بلكه افزايش پوشش گياهي كره زمين است.  امروزه توجه بیشتری به گیاهان به عنوان چاره‌ای براي كاهش آلودگی هوا در شهرها، معطوف شده است، چرا که گیاهان طی فرایند فتوسنتز کربن با جذب دی اکسید کربن و تبدیل آن به اکسیژن بطور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب می‌کنند. همچنین طی فرایند فتوسنتز، برگ درختان سایر مواد شیمیایی مانند اکسیدهای نیتروژن، آمونیم تولید شده در هوا، بخشی از دی اکسید گوگرد و ازن که مولد قسمتی از مشکلات آلودگی و اثرات گلخانه‌ای هستند را از محیط خارج می‌کنند.
در اين راستا حتي استفاده از روش هاي مصنوعي براي پالايش كربن مطرح شده  و در بعضي نقاط اقدام به ساخت جنگل مصنوعی در شهرها دست زده‌اند. آنها تلاش کرده‌اند با مهار انرژی‌های تجدیدپذیر، درخت‌های مصنوعی زیبایی را خلق کنند که به کمک همان مکانیزم موجود در جنگل، دی‌اکسیدکربن هوا را جذب می‌کنند. اگر ما در كلانشهرها با چنين مسايلي مواجه شده ايم يكي از علت ها عدم توجه به سرانه فضاي سبز و كاهش سطح جنگلها و مراتع و سير قهقرايي پوشش  گياهي زمين است[1].


[1] - البته چون مسئله افزايش دما و مسايل مرتبط يك مسئله جهاني است لذا در کنوانسيون تغيير اقليم سازمان ملل متحد، کشور هاي عضو متعهد شدند تا راهکار هايي جهت متعادل نمودن گازهاي گلخانه اي اتمسفر يافته و به اجرا در آورند كه ايران هم يكي از همان كشورها و مسئله افزايش پوشش گياهي و ترسيب كربن نيز يكي از همان راهكارها است

 

Posted in: دسته‌بندی نشده Filed under: