سنجش انتشار دی اکسید کربن شرکت های هواپیمایی

 

اهداف کاهش انتشار که در پیمان کیوتو معین شده است انتشار ناشی از پرواز هواپیماها را در بر نمیگیرد چرا که اندازه گیری میزان انتشار این صنعت بسیار دشوار است. خصوصا اینکه داده های مرتبط با میزان سوخت مصرف شده توسط شرکت های مختلف هواپیمایی داده های محرمانه ای محسوب می شود.

در این میان یک گروه پژوهشی در نیوزلند تلاش کرده است تا این مشکل را برطرف کند. بر این منظور این تیم با استفاده از میزان سوخت گیری هواپیماها به این نتیجه رسیده اند که میزان تولید دی اکسید کربن طی هر پرواز 0.69 کیلوگرم (برای مسیرهای طولانی) و 0.82 کیلوگرم (برای مسیرهای کوتاه)  به ازای هر تن-کیلومتر است. این تخمین همچنان برای پروازهای باری نیز صورت پذیرفته است.

 

پرواز و دی اکسید کربنOliver J.A. Howitt, Michael A. Carruthers, Inga J. Smith, Craig J. Rodger, Carbon dioxide emissions from international air freight, Atmospheric Environment, Volume 45, Issue 39, December 2011, Pages 7036-7045, ISSN 1352-2310, 10.1016/j.atmosenv.2011.09.051.
(http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1352231011010144)
Keywords: International air freight; Carbon dioxide emissions; Greenhouse gas emissions; New Zealand trade; Aeroplane passenger emissions; Aeroplane emission factors

Greenhouse gas emissions from international air transport were excluded from reduction targets under the Kyoto Protocol, partly because of difficulties with quantifying and apportioning such emissions. Although there has been a great deal of recent research into calculating emissions from aeroplane operations globally, publicly available emissions factors for air freight emissions are scarce. This paper presents a methodology to calculate the amount of fuel burnt and the resulting CO2 emissions from New Zealand’s internationally air freighted imports and exports in 2007. This methodology could be applied to other nations and/or regions. Using data on fuel uplift, air freight and air craft movements, and assumptions on mean passenger loadings and the mass of passengers and air freight, CO2 emissions factors of 0.82 kg CO2 per t-km and 0.69 kg CO2 per t-km for short-haul and long-haul journeys, respectively, were calculated. The total amount of fuel consumed for the international air transport of New Zealand’s imports and exports was calculated to be 0.21 Mt and 0.17 Mt respectively, with corresponding CO2 emissions of 0.67 Mt and 0.53 Mt.

photo: Mike Powell via flickr.