باز هم باغ وحش، باز هم رسوایی، این بار باغ وحش مشهد

هفته پیش خبرگزاری تسنیم خبر ناپدید شدن هشت ببر در #باغ_وحش_مشهد را منتشر کرد. همتی, مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی بلافاصله خبر را تکذیب کرد. این بار معاون دادستان استان خبر از کشف هفت تخته پوست و چهار جمجمه ببر در باغ وحش داده است!

البته اصلا اتفاق عجیبی است. کافیست اندکی بر عملکرد تاریک هر باغ وحشی نور تابانده شود تا فساد, حیوان آزاری و قاچاق حیات وحش در آن باغ وحش مشخص شود. تفاوت نمی کند کجا باشد, از باغ وحش #مشهد تا #شیراز و ارم و بابل, از باغ وحش های اروپا تا امریکا. هرکجا که باغ وحش باشد.

.

حامیان #حقوق_حیوانات همواره گفته اند که آنچه که در باغ وحش ها می بینیم, از گرسنگی تا زجر حیوانات, روی خوش ماجرا است و نیمه کثیف ماجرا آنجاست که در پوشش باغ وحش, تجارت حیات وحش انجام می شود, تولید و فروش حیوانات انجام می شود و یا به دلایل مدیریتی حیوانات سالم کشته می شوند. آنچنان که در باغ وحش های زیر مجموعه موسسه باغ وحش ها و آکواریوم اروپا, سالانه سه هزار تا پنج هزار حیوان سالم به دلایل مدیریتی کشته می شوند.

.

بلیط فروشی و درآمد حاصل از بازدید از #باغ_وحش ها و یا توجیهاتی نظیر انجام پژوهش های علمی تنها بهانه و پوششی برای تجارت کثیف در باغ وحش هاست. آنچنان که قیمت هر تخته پوست ببر در بازار جهانی از شانزده هزار دلار تا سی و پنج هزار دلار در نوسان است!!

.

متاسفانه همچنان در سازمان حفاظت محیط زیست اراده قوی برای برخورد جدی با باغ وحش ها وجود ندارد. هر چند با این گردش مالی تجارت حیات وحش به نظر می رسد حتی اگر اراده ای هم باشد, توان لازم برای برخورد با باغ وحش ها را ندارد.

Posted in: دسته‌بندی نشده