معرفی کتاب : هنر سیر و سفر

کتاب ” هنر سیر و سفر”

نوشته آلن دو باتن

ترجمه گلی امامی

انتشارات نیلوفر

آلن دو باتن سویسی در کتاب هنر سیر و سفر می گوید که سفر صرفا به گشت و گذار و دیدن مناظر خلاصه نمی شود و لازم است گاهی با نگاهی عمیق تر  و دقیق تر مناظر و اماکن را دید و چون یک بازدید کننده عام به آن نگریست.

«هر آینه بپذیریم زندگی ما حول جستجوی خوشبختی می گردد، در آن صورت کمتر فعالیتی را می توان برشمرد که بیش از سفرهایی که کرده ایم، با تمام تناقض ها و مشقات شان، پویایی این جستجو را آشکار می کنند.»

این کتاب را شاید بتوان دیوان سفر نامید! همه کسانی که در این اثر به همراه دوباتن سفر هنرمندانه آفریده اند خود مشتاق سفر بوده اند و به همه مکانهایی که وی به آنجا سفر کرده، پیش از این سفر کرده اند و آثاری درخور از شعر و نقاشی خلق کرده اند.

هنردوباتن در این اثر چیزی است که  در عرصه هنرهای تجسمی می توان آن را خوانش تابلو نامید. او با توصیف آنچه می بیند تصاویری ذهنی برای کسانی که هرگز چنین مکانهایی را ندیده اند می آفریند و این همان چیزی است که دوباتن اعتقاد دارد معجزه تصویر الهام گرفته از طبیعت است.

“هنر سیر و سفر” نه تنها از روان شناسی سفر می گوید بلکه ما را در لابه لای برگ های تاریخ به عمق افکار اندیشه ورزانی می برد که می شناختیم شان امّا نه تا بدین حدّ.

چرا مردم سفر می‌کنند؟ دوباتن همان جواب قابل پیش‌بینی ــ و بدیهی ــ را به خوانندگان خود عرضه می‌کند: برای فرار از روزمرگی زندگی خانه، برای فرونشاندن کنجکاوی‌مان درباره مردمان و سرزمین‌های دوردست و دیدار از مکان‌های دوردستی که به گونه‌ای خودانگیخته سلایق زیباشناختی و فکری ما را نوازش می‌کنند. شهرنشینان به توصیه وردزورث گاه برای بهره‌گیری از لذت آرامش و نیروی حیات‌بخش طبیعت به دامان مناطق روستایی پناه می‌برند و گروهی دیگر از مسافران نیز به دنبال چشم‌اندازهای حیرت‌آوری می‌روند که لمحه‌ای چشمانشان را به روی امر والا (استعلایی) می‌گشاید.

Posted in: دسته‌بندی نشده