همایش کنترل بیولوژیک در پردیس کشاورزی و منابع طبیعی کرج برگزار شد.

پنجمین همایش ملی «کنترل بیولوژیک در کشاورزی و منابع طبیعی» با موضوع «تولید و کاربرد عوامل کنترل بیولوژیک» در سالن اجتماعات دانشکده اقتصاد پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج برگزار شد. رضا طلایی، رئیس موسسه تحقیقات کنترل بیولوژک آفات و بیماریهای گیاهی دانشگاه تهران در این همایش طی سخنانی اظهار کرد: امروزه بخش کشاورزی به عنوان موتور محرکه و نیروی پیش برنده توسعه به طور عام و توسعه روستایی به طور خاص محسوب می‌شود.



وی افزود: بدیهی است بخش کشاورزی زمانی قادر خواهد بود به رسالتهای ارزشمند و حیاتی خود بپردازد که خود در مسیر پایداری و تعادل حرکت کند و این مهم زمانی میسر می‌شود که منابع تولید پایدار بماند، کشاورز سالم و راضی باشد و بالاخره محصول تولیدی نیز مطلوب و با کیفیت و سالم باشد. این مقام مسؤول تصریح کرد: امروزه استفاده روزافزون از انواع آفت کش‌ها و سم‌ها و زیان‌های غیر قابل جبران آن سبب پر رنگتر شدن کنترل بیولوژیک برای از بین بردن آفات گیاهی شده است.



وی اضافه کرد: کنترل بیولوژیکی یا مهار زیستی، به بکارگیری عوامل زنده مفید علیه موجود زنده زیان آور گفته می‌شود که با اعمال این روش موجود زنده زیان‌آور به صورت موضعی حذف می‌شود و یا این که جمعیت آن به اندازه ای کاهش می یابد که خسارت تغذیه ای آن اقتصادی نبوده و دیگر آفت محسوب نمی شود. طلایی تصریح کرد: استفاده از عوامل کنترل بیولوژیک یکی از مهم ترین راهبردها در زمینه تولیدات مواد غذایی و کشاورزی سالم به شمار می رود.



وی کمک به توسعه کنترل بیولوژیک در کشور و ارتقای سهم کنترل بیولوژیک در تولید محصولات کشاورزی سالم عاری از آفت کش های شیمیایی را از اهداف این همایش ذکر کرد. این مقام مسؤول همچنین ایجاد هماهنگی در بخش تحقیق، اجرا و تولید، بررسی مشکلات و چالش ها و راهکارهای مناسب تولید و کاربرد عوامل کنترل بیولوژیک را از دیگر اهداف این همایش دانست.



طلایی ادامه داد: ۲۵۰ مقاله به این همایش ارسال شده که ۱۵۰ مورد آن به صورت پوستر و ۲۰ سخنرانی نیز توسط صاحبنظران کشوری در زمینه کنترل بیولوژیک، استفاده از عوامل بیوکنترل برای کنترل آفات و بیماری‌های گیاهی و علفهای هرز در این همایش ارائه می‌شود. رئیس موسسه تحقیقات کنترل بیولوژک آفات و بیماریهای گیاهی دانشگاه تهران در پایان گفت: برای شرکت در این همایش دو روزه 250 نفر از پژوهشگران، استادان، دانشجویان، تولید کنندگان و بهره برداران شرکت کرده اند.



منبع: خبرگزاری ایسنا

Posted in: دسته‌بندی نشده