راهکار خارجی ها برای دریاچه ارومیه

صاحبنظران و اندیشمندان خارجی اعتقاد دارند با توجه به وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه، نمی توان این تالاب ارزشمند را به صورت کلی و یکپارچه احیا کرد.

به گزارش مهر به عقیده این کارشناسان وضعیت دریاچه ارومیه به حدی وخیم است که اگر تمام آب های موجود در پشت سدهای آذربایجان غربی هم به دریاچه سرازیر شود گره ای از مشکل موجود حل نمی کند.

گروه دیگری از اساتید مجرب دانشگاه های خارجی نیز بر این عقیده استوارند که تعطیل کردن بخش کشاورزی در حال حاضر و سرریز کردن تمام آب های موجود در آذربایجان غربی هم چاره ساز نیست.

استفاده از شیوه های علمی، بهره گیری از نظرات اساتید دانشگاهی مرتبط، یکپارچه سازی مطالعات و اطلاعات صورت گرفته، خودداری از موازی کاری نهادهای مسئول به همراه استفاده از تجربیات صاحبنظران داخلی و خارجی، احیای گام به گام و حفظ وضعیت موجود از جمله راهکارهای پیشنهاد شده این گروه است.

ارائه اطلاعات صحیح و کلی در خصوص وضعیت آب های موجود، نحوه مدیریت آب توسط بخش های مختلف از جمله کشاورزی، سدها و... از سوی مسئولان به افراد و گروه هایی که در زمینه احیای دریاچه ارومیه فعالیت می کنند با هدف مطالعه بهینه و ارائه راهکار اصولی نیز مورد تاکید اساتید دانشگاه های خارجی است.

تنها راه حل بحران دریاچه ارومیه یکپارچه سازی تحقیقات علمی است

استاد و رئیس دانشگاه ماربرگ آلمان یکی از شرکت کنندگان همایش بین المللی احیای دریاچه ارومیه چالش ها و راهکارها بود که در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار مهر در خصوص راهکارهای احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به وسعت و عمق بحران خشکسالی دریاچه ارومیه در وهله اول باید تحقیقات علمی زیادی روی این تالاب انجام گرفته و براساس این مطالعات برنامه ریزی های علمی و اصولی صورت گیرد.

دکتر کریستین آپ که با مقاله "مقایسه دریاچه ارومیه و دریاچه اورال" در این همایش شرکت کرده بود اظهارداشت: آنچه در طرح نجات دریاچه ارومیه مهم است یکپارچه سازی تمام مطالعات و برنامه ریزی های صورت گرفته است.

این استاد آلمانی افزود: در ایران، وزارتخانه ها و دانشگاه های مختلف راه کارهای مناسبی ارائه کرده اند ولی حتما باید راه حل ها یکپارچه شود تا ثمربخش باشند.

دکتر آپ با بیان اینکه نمی توان تمام وسعت دریاچه را ارومیه در یک مدت زمان مشخص احیا کرد گفت: به اعتقاد من باید با تقسیم بندی اصولی، اقدام به احیای دریاچه ارومیه کرد البته هر بخشی که احیا شد پایش و بخش دیگر در همان راستا احیا شود.

وی با تاکید بر اینکه باید با برنامه ریزی اصولی تمام جوانب را در نظر گرفت اظهارداشت: نباید بخش های دیگر از جمله کشاورزی در این منطقه برای احیای دریاچه ارومیه تعطیل شود چرا که آن وقت معضل دیگری به وجود می آید.

این استاد آلمانی ادامه داد: باید با در نظر گرفتن توان مالی، امکانات سخت افزاری و نیروی انسانی توسط گروه های علمی اقدام به احیای این دریاچه کرد.

وی بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: برای یک پارچه سازی سیستم، حتما باید آنالیز و اطلاعات یکپارچه ای در دست باشد، آنگاه سیستمی یکپارچه خواهیم داشت که می توان بر اساس آن مشکل دریاچه ارومیه را حل کرد.

استاد و رئیس دانشگاه ماربرگ آلمان تاکید کرد: به هیچ وجه نمی توان با اقدامات بخشی، راه به جایی برد و این دریاچه زیبا را احیا کرد.

طرح نجات دریاچه ارومیه قدم به قدم انجام شود

زمین شناس اهل کرواسی دیگر صاحبنظر خارجی شرکت کننده در این همایش بین المللی نیز در گفتگو با مهر، با استاد آلمانی در زمینه احیای گام به گام دریاچه ارومیه هم عقیده بوده و تنها راهکار حل بحران دریاچه ارومیه را مداومت و پایش اجرای طرح نجات عنوان کرد.

دکتر اسدپروهیک گفت: باید طرح نجات به صورت قدم به قدم پیش برود و صد البته که هر قدم که انجام می پذیرد باید پایش شود و سپس نسبت به برداشتن قدم بعدی اقدام نمود.

وی که شش سال سفیر کرواسی در جمهوری اسلامی ایران بوده است و با مقاله ای با موضوع ترکیب آبهای مختلف در این همایش شرکت کرده بود اعلام کرد: در گام اول باید نسبت به نگهداری بخش موجود دریاچه اقدام نمود تا خشک نشود و از بین نرود و سپس نسبت به نجات کل آن اقدام کرد.

یکی دیگر از اساتید خارجی اهل کرواسی معتقد است نهادهای مسئول باید اطلاعات کلی و واقعی در خصوص وضعیت این دریاچه را در اختیار افراد و گروه های علمی قرار دهند تا مطالعات و راهکارهای ارائه شده نیز قابلیت اجرایی داشته باشند چرا که در همایش بین المللی احیای دریاچه ارومیه تناقض های زیادی بین مطالعات و اطلاعات افراد و گروه های علمی با آمارها و اطلاعات وجود داشت.

مشکلی که توسط انسانها به وجود آمده توسط انسانها نیز باید حل شود

عضو هیئت علمی کمیته ILEC دانشگاه علوم روسیه و برنده جایزه پاوولوسکی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با تاکید بر اینکه موضوع دریاچه ارومیه را یک موضوع بین المللی می دانم و برایم بسیار حائز اهمیت است گفت: معتقدم مشکلی که توسط انسانها بوجود آمده باید توسط انسانها نیز حل شود و این کار مطمئنم انجام شدنی است.

دکتر نیکلای علاءالدین با بیان اینکه اگر بتوانیم برنامه خاصی برای احیای دریاچه ارومیه داشته باشیم حتما این تالاب زیبا و ارزشمند احیا می شود افزود: گروه علمی ما بسیار علاقمند است تا در پروژه نجات دریاچه ارومیه شرکت کند و لذا می توانیم در مراحل اجرایی چهارگانه این مهم را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تنها داشتن پول مشکل گشا نیست اظهار داشت: بدون هیچ برنامه علمی مشخص ما پیروزی نخواهیم داشت و در این راستا باید علوم و داشته های علمی خاص به کارگیری شوند.

دکتر علاالدین که مدیر تحقیقات و احیای دریاچه اورال است ادامه داد: ما تجربه دریاچه اورال را داریم که حدود ۵۰ سال است گروه علمی ما در این مورد تحقیق و عمل کرده است و در این طرح با هم اندیشی و همفکری گروه های علمی به نتیجه مثبت رسیده ایم.

وی اضافه کرد: در خصوص دریاچه ارومیه نیز باید با انجام مطالعات پایه ای در زمینه محیط زیست، خود دریاچه ارومیه، علل مشکلات به وجود آمده، اقدامات علمی را برای احیا آغاز کرد.

عضو هیئت علمی کمیته ILEC دانشگاه علوم روسیه و برنده جایزه پاوولوسکی تاکید کرد: احیای دریاچه ارومیه تنها با هم اندیشی و همفکری گروه های علمی و آکادمیک قابل حل است.

۷۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده است

بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی محیط زیست آذربایجان غربی ۷۰ درصد دریاچه ارومیه خشک شده و هم اکنون سطح تراز دریاچه ارومیه ۱۲۷۰.۶۵ سانتیمتر است که نشان دهنده تشدید وضعیت وخیم این تالاب بین المللی و محیط زیست جانوران با ارزش و در معرض تهدید است.

از نظر وضعیت نمک، میزان متعارف نمک دریاچه ارومیه ۱۸۰تا ۲۲۰ گرم در لیتر است که طی سنوات گذشته افزایش نمک در این دریاچه رکوردهایی تا ۴۰۰ گرم در لیتر را داشته و در سال ۹۰ این وضعیت منجر به ایجاد شرایط فوق اشباع و شروع به کریستاله شدن در دریاچه شده است.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می رود، این دریاچه به عنوان بزرگترین تالاب دائمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت های زیادی را در دل خود جای داده است.

نخستین همایش بین المللی دریاچه ارومیه "چالش ها و راهکارها" با حضور بیش از ۵۰۰ میهمان داخلی و خارجی و همچنین با حضور معاون اول رئیس جمهوری کشورمان به همراه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور طی سه روز در ارومیه برگزار شد.
 
 
منبع:سایت تابناک
Posted in: دسته‌بندی نشده