نامه ای از یک هلال احمری در آذربایجان شرقی

این ایمیل را یکی از دوستانم که در هلال احمر فعالیت می کند فرستاده و در آن به نکاتی در مورد کمک به هموطنان زلزله زده مان اشاره کرده است:

با سلام و احترام و جهت اطلاع همه دوستانی که نیت خیر دارند و می خواهند برای زلزله زدگان آذربایجان شرقی کمک کنند.
من به دلیل شغلم در هلال احمر، از روز اول در تهران و از روز دوم در تبریز در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات هلال احمر تبریز حضور دارم و مشغول به فعالیت شبانه روزی هستم.
با توجه به این که دوستان از تهران و سایر شهرها و کشورها درباره نیازهای مردم حرف می زنند و تماسهای دوستان با من در این مدت زیاد بوده و من تنها به همه می گویم که به اندازه کافی توسط هلال احمر کشور و خیرین استان آذربایجان و شهرهای اطراف در منطقه اقلام امدادی وارد شده است. اگر بخواهید انفرادی و جدا از برنامه اقدامی کنید شاید کمک شما داده شود اما یقین دارم که هرز می رود.
برای اطلاع همه اعلام می کنم که بهترین زمان کمک 2 هفته دیگر است چون در آن زمان کار امداد و نجات به اتمام رسیده و به اندازه 1 ماه در محل امکانات تحویل همه مردم آسیب دیده شده است و شرایط راحتتر از امروز است و در آن زمان می توانید با برنامه و براساس تجربه های بم 82 و لرستان 85 کارهایی کنیم که ماندگار باشد.
این را هم بگویم که دولت بودجه های برزگی را برای بازسازی اینجا اختصاص داده است.
برای همین هم موارد ذیل را جهت اطلاع شما اعلام می کنمو خواهش می کنم که به سایر ین هم اعلام کنید
 
ست بهداشتی : شامل مسواک. شامپو. خمیردندان. لباس زیر زنانه و بچگانه بیشتر بعدش مردانه. حوله. صابون. مایع ظرفشوئی و دستشوئی و موارد بهداشتی دیگر که خودتان در طول روز ب آنها نیاز دارید.
باتوجه به گرمای هوا و خطر بیمای عفونی براثر خوردن مواد غذایی فاسد شدنی که به اندازه کافی توسط هلال احمر و خیرین در منطقه توزیع شده است و نیازی به آنها در این زمان نیست بهتر است که به فکر تامین و ارائه جیره خشک (حبوبات. برنج. چای. قند و شکر. عدس و مواد غذایی مقوی که قدیما خورده می شد) را بهتر است که تامین کنید و از طریق هلال احمر (به این دلیل که ما در هلال احمر الان داریم جیزه های غذایی 1 ماهه را بسته بندی می کنیم و از روز 4 شنب کذشته داریم به جای غذاهای اضطراری (همان کنسروها) توزیع می کنیم.
برای بچه ها اساباب بازی و بازی های فکری خوب است. وسایل ورزشی اما بدانید که الان سازمان حوانان هلال احمر درحال اجرای برنامه های آموزشی و تفریحی در قالب اردوهای محلی است. بهتر است که از انجام کارهای تکراری و موازی خودداری کنیم.
 
هلال احمر هم از همین مردم و از خود شماست به آن اعتماد کنید بخصوص این که اینجا مردم متعقد هستند و ما در ستاد که هستیم همه بچه های اینجا به خودشان اجازه نمی دهند از آب معدنی هایی که مردم اهدا کرده اند مصرف کنند و همه به این که گناه دارد اعتقاد دارند و ما برای خوراک روزانه خودمان در ستاد که آن هم سر زمان خودش انجام نمی شود همیشه از مواد موجود در انبار ستاد خودمان مصرف می کنیم.
باور کنید که هزینه هایی که به حساب های متفرقه و افراد ناشناس واریز می شود شاید به دست نیازمندان نرسد. پس به افراد معتمد خودتان در محل و یا ایران اعتماد کنید و به آنها با دادن پول در کار خیر یاری کنید
 
براساس اصول مدیریت شرایط اضطراری در چند روز اول باز غذاهای سریع داد و برای هفته اول به بعد جیره خشک  که افراد با پخت آن به زندگی عادی برگردند. این اقدام با تامین نیازهای اولیه تا 3 ماه ادامه دارد و بعد از آن افراد می توانند مستقل کار وزندگی کنند
یادتان باشد که ماهی دادن مال دوران قدیم بوده و یک زمانی ماهیگیری یاد دادن بود و توانمندسازی و در دوران ما نشان دادن راه دریا و راهنمایی افراد رایج است در جهان مدرن. می توانیم با اجرای اقدامات اصولی و استاندارد به توسعه محل کنیم. حضور همه ما در محل میسر نیست اما همین که این جو زیبای حمایت آغاز شده باید ارج نهاد و همچنین که باید ببییم خودمان چقدر برای مواحهه با شرایط سخت آماده ایم
 
راستی یادم رفت غذای گرم در منطقه ندهید چون امکان بیماری و مشکلات سلامتی دارد
ضمنا اگر آمدید به منطقه در اولین روستا توقف نکنید و یادتان باشد که این 3 شهرستان (هریس/اهر/ورزقان) دارای بیش از 500 آبادی یا همان روستا است که تعداد نزدیک به 250 تا 300 تای آن بین 50 تا 100 درصد آسیب دیده و جاهایی هست که نیروهای ما برای رسیدن به آنها شاید 5 ساعت رانندگی و یا با بالگرد رفته اند
 
ما از روز 3 شنبه برنامه لکه گیری و اطمینان از مراجعه به تمام روستاها را آغاز کردیم و امیودارم که تمام روستاهای دوردست را هم تا شنبه شب تمام کنیم. منطقه خیلی بزرگه و باید یادتان باشد که شما قطعه ای هستید و اگر همه کمکهایمان را کنار هم بذاریم دریایی خواهد شد که قابلیت سیراب کردن را دارد والا تشنگی را با یک قطره درمان نتوان کرد
 
 
نکته آخر این که اگر بتوانیم کارهایی توانمندسازی و برنامه های زمان بندی شده برای حمایت و کمک به مردمی که در شرایط عادی محروم هستند انجام دهیم آن زمان کارمان توسعه ای و پایدار است و الا غذا دادن به اولین روستایی که دیدیم علاج نیست.
 
به امید این که همواره شاهد این شور و حمایت و همراهی همه با هم باشیم
 
ارادتمند همه خیریه و دوستان عزیزم
........
Posted in: دسته‌بندی نشده
Copyright © 2024 گرین‌بلاگ
Optimized by Optimole