تلاش تشکلها و سازمانهای مردم نهاد برای نجات زاگرس

نخستين همايش ملي حقوق محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس با حضور مسئولان، صاحبنظران و فعالان محيط زيست در خرم آباد برگزار شد؛ در اين همايش راهكارهاي حل چالش هاي پيش روي زاگرس از ديدگاه هاي مختلف بررسي و ارزيابي شد.

روز گذشته در سالن همايش هاي جهاد كشاورزي استان لرستان فعالان، استادان و دانشجويان رشته محيط زيست حضور يافتند تا براي مشكلات محيط زيست و منابع طبيعي زاگرس راه حلي را بيابند. در اين گردهمايي علمي «مجيد مخدوم» و «بهروز بهروزي راد» از چهره هاي  شناخته شده محيط زيست ايران به ايراد سخنراني پرداختند.
دكتر مجيد مخدوم استاد نامدار محيط زيست ايران در اين همايش با بيان اين جمله كه سالانه 63 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس و شمال از بین می رود، گفت: برنامه ریزی و توجه به حقوق محیط زیست کمک می کند تا به توسعه پایدار برسیم و در صورتی به توسعه پایدار می رسیم که محیط زیست سالم، بازده اقتصادی و رفاه و عدالت اجتماعی محقق شود.

وی با بیان اینکه در صورتیکه توسعه پایدار محقق شود از اشکها و لبخندهای زاگرس تنها لبخندها باقی می ماند، گفت: امروز ما مصادف با اشکهای زاگرس هستیم.
مخدوم با اشاره به اینکه برای برنامه ریزی محیط زیست و آمایش سرزمین هنوز هم دیر نشده است، افزود: اگر همت باشد ما می توانیم نه تنها اشکهای زاگرس بلکه اشکهای محیط زیست کشور را به لبخند تبدیل کنیم.

این مردم هستند که می توانند زاگرس را نجات دهند


مخدوم تصریح کرد: اگر تنگ نظری ها را کنار بگذاریم و همدل و همیار باشیم، می توانیم به توسعه پایدار دست پیدا کنیم.وی با بیان اینکه برای حفظ محیط زیست زاگرس نباید منتظر دولت ماند، یادآور شد: تشکلها و سازمانهای مردم نهاد باید برای نجات زاگرس تلاش کنند.

این استاد تهران با تاکید بر اینکه کشورهای دیگر با کمک سازمانهای مردم نهاد توانسته اند محیط زیست خود را سالم نگه دارند، اظهار داشت: دولت بودجه محدودی برای این کارها دارد و این مردم هستند که می توانند زاگرس را نجات دهند.مخدوم با بیان اینکه اگر مردم، زاگرس و ارزشهای محیط زیست را باور کنند مسائل و مشکلات حل می شود، ادامه داد: دولتمردان برای حراست از محیط زیست برنامه هایی دارند اما بروکراسی نمی گذارد این برنامه ها اجرا شوند.

وی با بیان اینکه امروز هم می شود زاگرس را نجات داد و و حقوق محیط زیست را داشت، یادآور شد: اشکهای زاگرس می تواند تبدیل به لبخند شود.این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سالانه 63 هزار هکتار از جنگلهای زاگرس و شمال از بین می رود، تصریح کرد: مهمترین عامل این تخریبها حرص و آز مردم و نه نیاز آنها است.

مخدوم با بیان اینکه طمع برخی افراد وضعیت جنگلها و محیط زیست ما را به اینجا کشیده است، یادآور شد: قناعت پیشگی مردم یک راه حل برای کاهش تخریبهای محیط زیست است.


زاگرس؛ رشته کوهی استوار در مقابل آلودگیها

در ادامه اين همايش دكتر بهروز بهروزي راد متخصص تنوع زيستي نیز گفت: امروز 11 استان در دامنه زاگرس از تولیدات کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند و زندگی آنها به زاگرس وابسته است.

وی با اشاره به اینکه اگر ارزشهای یک نعمت را ندانیم هرگز به آن اهمیت نخواهیم داد، اظهار داشت: اگر ارزشهای محیط زیست و کوههای زاگرس را می دانستیم هرگز چنین اشکهایی را از زاگرس در نمی آوردیم.وی با بیان اینکه زاگرس دارای 42 تیره گیاهی، 75 جنس گیاهی،181 گونه درختی و درختچه،819 گونه بوته و ... است، گفت: تا زمانیکه ما نمی دانیم چه چیزهایی داریم و ارزش آنها چه مقدار است نمی توانیم آن را مدیریت کنیم.


زاگرس متعلق به تمام ایران است


این پژوهشگر محیط زیست با تاکید بر ضرورت مطالعه و جمع آوری اطلاعات پیرامون ارزش کوه های زاگرس تصریح کرد: زاگرس متعلق به تمام ایران است و همه موظف هستند برای حفظ و حراست از آن تلاش کنند.

بهروزی راد با اشاره به اینکه کوه های زاگرس مانند یک دژ استوار در برابر آلودگی ها ایستاده است، افزود: امروز 11 استان در دامنه زاگرس از تولیدات کشاورزی و دامداری امرار معاش می کنند و زندگی آنها به زاگرس وابسته است.وی با بیان اینکه زاگرس با تنوع زیستی غنی خود مرکز مطالعات علوم مختلف است، ادامه داد: زاگرس زیستگاه ماهیانی است که از نظر ارزش غذایی و تنوع زیستی نظیر ندارند.


این متخصص تنوع زیستی و زیستگاه ها با اشاره به اینکه گونه های بی نظیر زاگرس ارزش محافظت را دارند چون زندگی همه ما به آنها وابسته است، اظهار داشت: وقتی حتی فهرست گونه های جانوری کوه های زاگرس را نداریم چگونه می توان ادعا کرد که از زاگرس محافظت می کنیم.
بهروزی راد در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه تالابهای دامنه زاگرس زیستگاه 140 گونه پرنده است، گفت: در دهه 1340 بیش از 12 میلیون پرنده به تالابهای زاگرس می آمدند و این در حالی است که امروز این میزان به کمتر از 4 میلیون پرنده رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه زندگی ما به تنوع زیستی زاگرس وابسته است، افزود: تا زمانیکه اطلاعات لازم پیرامون تنوع زیستی منطقه زاگرس را نداشته باشیم، حفاظت از آن معنا و مفهوم ندارد.

این نوع مدیریت کاری را از پیش نمی برد


این متخصص محیط زیست با اشاره به اینکه متاسفانه سرعت تخریب در کوه های زاگرس بیشتر از سرعت محافظت از آن است، گفت: برای نجات زاگرس ابتدا باید اطلاعات علمی درباره آن به دست آورد و سپس درد را مداوا کرد.

بهروزی راد با تاکید بر اینکه فعالان محیط زیست با رفاه و توسعه مخالف نیستند، اظهار داشت: زمانی توسعه و رفاه محقق می شود که محیط زیستی وجود داشته باشد.وی با بیان اینکه 40 سال است که از اشترانکوه محافظت می شود اما بالاخره چه زمانی باید از آن بهره برداری کنیم، افزود: آیا همه ارزشهای زاگرس بحث تفرجگاه بودن آن و زیبایی های دریاچه گهر است.

بهروزی راد با بیان اینکه مدیریت محیط زیست تنها به بخشنامه و دستور محدود شده است، گفت: این نوع مدیریت کاری را از پیش نمی برد. کشاورزان محلی گاهی بیشتر از دانشمندان و فعالان محیط زیست در رابطه با ارزشهای محیط زیست می دانند.وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه ارزشمندترین تنوع گونه های کشور در زاگرس وجود دارد، اظهار داشت: اگر این گونه های از بین بروند جای دیگری برای مطالعه آنها وجود ندارد و این در حالی است که ما هنوز اطلاعات علمی از آنها نداریم.


همچنین در پايان اين همايش از «دكتر مجيد مخدوم» و «دكتر بهروز بهروزي راد» به پاسداشت يك عمر فعاليت علمي و پژوهشي تقدير و تشكر به عمل آمد.

Posted in: دسته‌بندی نشده