اجرای سازوکار توسعه پاک در نیروگاههای برقابی کشور

مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه‌ نیروگاه‌های برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: اجرای سازوکار توسعه پاک در طرح های نیروگاهی کشور، می‌تواند منافع مادی بلندمدتی را برای طرح‌های نیروگاهی به ‌همراه داشته باشد.
به گزارش شبکه خبری آب ایران، مهندس مرتضی منشی زاده با اعلام این مطلب، گفت: با توجه به بخشنامه‌ شماره‌ 90/42735/30/100 مورخ 09/12/90 وزیر نیرو درخصوص اهتمام بیشتر صنعت آب کشور در استفاده از مشوق‌های بین‌المللی ایجادشده در قالب سازوکار توسعه‌ پاک (موسوم به CDM)، از کلیه‌ شرکت‌های زیرمجموعه‌ای که دارای طرح‌های نیروگاهی در دست اجرا با پیشرفتی کمتر از 75 درصد هستند، خواسته شد تا با استفاده از رویه‌های پیش‌بینی‌شده در سازوکار مذکور، تهیه‌ گزارش‌های توجیهی و تکمیل معرفی‌نامه‌های مربوط را با جدیت بیشتری در دستور کار دفاتر ذیربط قرار دهند.
منشی زاده افزود: همچنین از شرکت ها خواسته شد تا در معرفی‌نامه‌ها، ابعاد زیست‌محیطی طرح را مد نظر قرار داده و با تمرکز بر شاخص‌ها و استانداردهای بین‌المللی، نسبت به امیتازبندی طرح بر اساس میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کنند.
وی دریافت گواهی‌نامه‌ کاهش انتشار از مرجع ملی(سازمان حفاظت محیط زیست) را نخستین مرحله از ثبت رسمی طرح‌های نیروگاهی مذکور از منظر سازوکار توسعه پاک برشمرد و گفت: این سازوکار می‌تواند منافع مادی بلندمدتی را برای طرح‌های نیروگاهی به‌همراه داشته باشد.
به گفته منشی زاده، بنابراین کارفرمایان طرح‌های نیروگاهی (اعم از بخش‌های دولتی و غیردولتی) می‌توانند به‌شکل امانی و یا از طریق به‌خدمت‌گیری مشاوران تخصصی، مستندات مذکور را تهیه کرده و با تدوین گزارش های لازم، علاوه بر ارتقای رتبه‌ کشور از حیث میزان توجه به‌ پیمان‌های بین‌المللی، از مزایای مالی آن نیز بهره‌مند شوند.
وی در ادامه گفت: براساس ماده‌ 138 قانون برنامه پنجم توسعه‌ کشور، 70درصد از درآمدهای ارزی حاصل از فروش گواهی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای مستقیماً متعلق به طرح بوده و کارفرمایان مجاز به تأمین هزینه‌های اولیه‌ مربوط از محل این اعتبار هستند.
مدیر دفتر برنامه‌ریزی و توسعه‌ نیروگاه‌های برقابی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: تاکنون در بخش نیروگاه‌های برق‌آبی، شرکت‌ های توسعه‌ منابع آب و نیروی ایران و سازمان آب و برق خوزستان، فعالیت هایی را در زمینه سازوکار توسعه‌ پاک آغاز کرده و طرح‌هایی را به ‌ثبت اولیه رسانده‌اند که شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران از این حیث پیشرو است.
منشی زاده سپس گفت: به‌منظور آشنایی بیشتر شرکت‌های زیرمجموعه با این سازوکار و ظرفیت‌های پیش‌بینی‌شده در آن و با هماهنگی صورت‌گرفته با شرکت توسعه‌ منابع آب و نیروی ایران، در آینده‌ا‌ی نزدیک کارگاهی در این زمینه برگزار خواهد شد که در موعد مقرر اطلاع‌رسانی لازم انجام خواهد شد.

Posted in: دسته‌بندی نشده