نگاهی به آخرین وضعیت آبخیزداری در استان البرز

استان البرز با مساحتی حدود پنج هزار کیلومتر مربع  در همسایگی استان تهران قراردارد. این استان تازه تاسیس  به لحاظ شرایط جغرافیایی و وجود آبخیزهای متنوع و سد استراتژیک  کرج که آب آشامیدنی بخش اعظمی از استان تهران  و کرج را تامین می کند یکی از مناطق زیبای طبیعی با منابع آب مناسب در کشور به شمار می رود.
به گزارش خبرنگار پیام طبیعت سازمان جنگل ها، 
رییس اداره مطالعات  آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز که روز یکشنبه گذشته میزبان خبرنگاران استانی  در حوزه آبخیز نشترود و ورزن بود، آبخیزداری را  زیربنایی ترین فعالیت های  بخش منابع طبیعی نام برد که در برگیرنده مجموعه ای پویا از جلوه های حیات است.

مجید رحمانی  در جمع خبرنگاران گفت: استان البرز در مجموع دارای 68 حوضه آبخیز کوچک و بزرگ است که تمام آنها حاصل بارش های باران، ذوب برف ها همراه با بار ناخالص و آوردهای رسوبی است.

وی میزان فرسایش  سالانه خاک در حوضه های آبخیز استان را 5/13 تن در هکتار نامبرد وتصریح کرد: حوزه سد کرج  به دلیل شاهرگ حیاتی  و تامین کننده آب شرب تهران و کرج  مبدا فعالیت ها ی آبخیزداری در کشور بوده است. رحمانی بیان داشت  سالانه با بروز حوادث مختلف در حوضه های آبخیز کرج و طالقان بر اثررانش زمین، وقوع بهمن، حرکات واریزه ای و سیل و بارش های شدید ضمن بروز خطرات جانی و مالی فراوان مقادیر زیادی رسوب به حوضه سدها وارد می شود.

مجید رحمانی با بیان اینکه سالانه حجم زیادی از رسوبات بر اثر شسته شدن خاک و فرسایش وارد مخزن سد کرج می شود، یکی از وظایف مهم  و اساسی اداره کل منابع طبیعی استان البرز را حفاظت از خاک و جلوگیری از هدر رفت آب دانست  و یادآور شد در زیرحوضه های آبخیز سد امیرکبیر اقدامات  مکانیکی و بیولوژیکی مختلفی نظیر؛ ساخت سدهای گابیونی (توری سنگی)، سدهای ملاتی، سدهای بتونی و همچنین کاشت بوته ها، بذرپاشی، کپه کاری، بذرکاری، اسکله ریزی انجام شده است.

مجید رحمانی در بخش دیگری از سخنان خود هدف از دعوت خبرنگاران به حوضه آبخیز نشترود و ورزن استان البرز را تبیین سیاست ها ی منابع طبیعی، بازدید از حجم اقدامات و فعالیت ها و فرهنگ سازی مناسب برای اقشار مختلف جامعه و همچنین مسوولان اجرایی دانست.  رییس اداره مطالعات و خدمات فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز در ادامه  توضیحات خود خاطر نشان ساخت: حوضه آبخیز با اهداف چهارگانه حفاظت خاک، کنترل رسوب، کنترل سیل و تقویت آبخوانها و مبارزه با خشکسالی اجرا می شود و برای رسیدن به این اهداف پروژه های متعددی تعریف می شود، به همین منظور حوضه نشترود و ورزن استان البرز برای مطالعه و رسیدن به هدف درنظر گرفته شده است.

این مسوول گفت: تاکنون در حوضه آبخیز نشترود و ورزن عملیات سد گابیونی (توری سنگی) به حجم چهار هزار و 30 مترمکعب، عملیات سنگی ملاتی به حجم 9 هزار و 40 متر مکعب، عملیات بتونی به حجم یکهزار و 818 مترمکعب ، خشکه چینی به حجم سه هزار و 136 مترمکعب، بذرپاشی در 260 هکتار، کپه کاری به مساحت دوهزار و 40 هکتار ، نهالکاری غیرمثمر به مساحت 300هکتارو مراقبت و آبیاری در مساحت 30 هکتار انجام شده است. رحمانی ادامه داد: با اجرای این عملیات ها کار حفاظت خاک بخوبی انجام می شود و رسوب وارد مخزن سد کرج نمی شود.

وی پیشینه کار آغاز مطالعات در این حوضه آبخیز را از سال 82 نامبرد  و خاطر نشان ساخت: تاکنون از 17 بند گابیونی پیش بینی شده در این حوضه ، 11 بند احداث شده است.

همچنین در ادامه بازدید خبرنگاران از فعالیت های آبخیزداری استان البرز، مهندس حسینعلی زاده معاون روابط عمومی سازمان جنگل ها گفت: ایران 164 میلیون هکتار مساحت دارد که  135 میلیون هکتار از این میزان را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
وی عملیات آبخیزداری در کشور را کاری زیربنایی و پایه ای خواند و اظهار داشت : در 125 میلیون هکتار از عرصه های منابع طبیعی کشور اقدامات و فعالیت های آبخیزداری انجام می شود.
وی با بیان اینکه هر جا آبخیزداری  وارد شد، آب و خاک کشور نیز حفظ شد، اظهار داشت: منابع طبیعی زیر بنا و پشتوانه اقتصاد کشور است  و  حفاظت از منابع پایه و آب و خاک، محور اقتصاد مقاومتی کشور به حساب می آید. معاون روابط عمومی سازمان جنگل ها  در پایان خاطر نشان ساخت: تا کنون 25 میلیون هکتار پروژه های آبخیزداری در کشور انجام شده است  و در برنامه پنجم توسعه نیز  در سطح 8 میلیون هکتار عملیات ابخیزداری در کشور انجام می شود.

رییس اداره جنگل کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز نیز در بازدید از طرحهای جنگل کاری در این حوضه آبخیز گفت: عملیات جنگل کاری با توجه به موقعیت های منطقه انجام می شود که یکی از پراهمیت ترین فواید آن جلوگیری از شسته شدن خاک روی سنگ بستر و وارد شدن تدریجی آب به سفره های زیرزمینی است. مهران مهدوی افزود: در این حوضه آبخیز 30 هکتار جنگل کاری از گونه های مختلف همچون گردو و سرو نقره ای انجام شده است.

وی بیشترین جنگل های طبیعی  موجود در استان البرز را در منطقه طالقان، ذخیره گاه جنگلی توسکا در شهرستانک، ذخیره گاه ارس در سیراچال و منطقه اویزر استان البرز نامبرد و یکی از مهمترین مشکلات در بخش جنگل کاری و حفاظت  را کمبود اعتبارات قلمداد کرد.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده