نهم و بیستم شهریور، روزهای تلخی که زندگی آفرین شدند!

بی شک نهم و بیستم شهریور از روزهایی هستند که بخشی از تلخ ترین حوادث تاریخ حیات وحش ایران در آن رقم خورده است:


نهم شهریور 1373: در نهم شهریور سال 1373 یک یوزپلنگ مادر با سه توله اش در نزدیکی شهرستان بافق در استان یزد ، مورد حمله چند فرد غیر بومی قرار گرفت . در آن حادثه یوز مادر توانست فرار کند و اما دو توله اش کشته شدند ؛ اما توله سوم زنده ماند و توسط محیط بانان نجات یافت . این توله پلنگ که "ماریتا " نام گرفت به پارک پردیسان تهران انتقال یافت و در سال 82 تلف شد .

بیستم شهریور 1390: انتشار فیلم دردناک کشتن یک خرس قهوه ای با دو توله اش در یکی از روستاهای سمیرم موجی از اعتراضات مردمی را نسبت به این عمل شنیع، ضد اخلاقی و غیر انسانی برانگیخت. در تاریخ ایران این نخستین بار بود که شاهد چنین حجمی از اعتراضات مردم، فعالان حقوق حیوانات و حامیان محیط زیست نسبت به کشتار، آزار و اذیت حیوانات کشورمان بودیم.
روز نهم شهریور بعد ها از سوی انجمن یوزپلنگ ایرانی به عنوان «روز یوزپلنگ ایرانی» نامیده شد و روز بیستم شهریور نیز از سوی گروه زیادی از حامیان حیوانات و دوستداران محیط زیست به عنوان «روز مبارزه با خشونت علیه حیوانات» نامگذاری شد و این چنین بود که این حوادث تلخ به روزهایی ماندگار برای آگاه سازی و افزایش اطلاعات عمومی برای نجات حیات وحش و حیوانات این سرزمین تبدیل شد.
هر  چند که اکثر دوستداران محیط زیست و فعالان محیط زیست با این دو روز آشنایی دارند اما وظیفه ی همه دوستداران محیط زیست است که این روزها را برای عموم مردم معرفی کنند و از آنها دعوت کنند در برنامه هایی که همه ساله در این روزها برگزار می شود مشارکت و همراهی داشته باشند.

Posted in: دسته‌بندی نشده