وداع با دشت شقایق‌های دماوند نزدیک است

در خرداد و تيرماه هر سال گل‌هاي شقايق سر از خاك برمي‌آوردند، شقایق‌هایی که عمرشان تنها 8 ساعت است اما آدمی همین چند ساعت زندگی اندک را نیز از آنها دریغ می‌کند.

ایلنا: محلی‌ها می‌گویند زمانی اینجا، دشت سراسر با شقایق فرش می‌شد. خیلی دور نروید، کمتر از 10سال پیش را می‌گویند. اما اکنون دشت، شقایق دارد اما نه آنگونه که بتوان نامش را دشت شقایق گذاشت. اینجا دشت شقایق‌های منطقه “رینه” در دامنه کوه دماوند است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، آدم باور نمی‌کند، در جایی همین بغل گوش تهران دود گرفته و شلوغ جایی باشد که بتوانی چند دقیقه زندگی را ببینی. اینجا حاکم طبیعت است و آرامش حکم فرماست.
در اینجا می‌توان چشم در چشم شقایق نگاه کنی و ببینی که مادر طبیعت آنچنان رنگی یگانه‌ای را برای رنگ‌آمیزی این گل به کار گرفته که به هیچ رنگ قرمزی نمی‌ماند و به هر رنگ قرمزی می ماند.
اما این طبیعت بکر نیز انگار قرار نیست ازدست درازی‌های آدمی در امان بماند. دستان ویرانگر آدمی تا دامنه دماوند کوه نیز آمده است.
در خرداد و تير ماه هر سال گل‌هاي شقايق سر از خاك بر مي‌آوردند، شقایق هایی که عمرشان تنها 8 ساعت است اما آدمی همین چند ساعت زندگی اندک را نیز از آنها دریغ می‌کند.
گردشگراني كه براي ديدن دشت‌هاي پر از شقايق به منطقه رينه در شهرستان پلور مي‌روند، گويا فراموش كرده‌اند كه سال ديگري نيز وجود دارد و اگر گل‌ها را بكنند،ديگر دشت شقايقي باقي نمي‌ماند كه بهار،به شوق تماشاي گل‌ها راهي رينه شوند. همین باعث شده تا هر چه زمان مي‌گذرد از تعداد شقايق‌ها كم شود.
حسين عبيري گلپايگاني، فعال محيط زيستي كه چند سال است دغدغه حفاظت از شقايق‌ها را دارد در همین رابطه به خبرنگار ایلنا می‌گوید: دشت شقایق ها در منطقه پلور تنها جائیست که این گونه شقایق منحصر به فرد می‌روید و اگر این منطقه با روند فعلی نابود شود وداع با دشت شقایق‌ها زود فرا می‌رسد.
او ادامه می‌دهد: برنامه حفاظت از دشت‌هاي شقايق از سال 1384 آغاز شده است و هر ساله در ماه‌هاي خرداد و تير كه اين شقايق‌ها سر از خاك بيرون مي‌آورند، گروه‌هايي از فعالان محيط‌زيستي به منطقه رينه مي‌روند تا از دشت‌هاي شقايق حفاظت كنند.
او توضيح می‌دهد:‌در آخر هفته‌هاي اين دو ماه اين گروه‌هاي فعال محيط زيستي به دشت شقايق مي‌روند و از مردمي كه براي گشت‌و‌گذار به اين منطقه آمده‌اند، مي‌خواهند كه زباله‌هاي خود را به زمين نريزند و گل‌ها را نكنند. آنها با پخش بروشور در بين مردم و نصب پلاكارد در اين منطقه گردشگران را از خطراتي كه گل‌هاي شقايق را تهديد مي‌كند آگاه مي‌كنند.
اين فعال محيط‌زيستي ادامه می‌دهد: ‌اخيرا مشاهده شده كه گروهي به صورت هدفمند پياز گل‌هاي شقايق را مي‌كنند تا براي مصارف دارويي از آن استفاده كنند. در صورتی که با تحقیقاتی که ما انجام داده ایم این شقایق‌ها هیچ مصرف داروئی ندارد.
اوتصریح می‌کند:اگر كندن پياز گل‌ها همچنان ادامه پيدا كند تا چند سال آينده هيچ اثري از گل‌هاي شقايق باقي نمي‌ماند.
عبيري گلپايگاني معتقد است مردم محلي مي‌توانند بهترين نگهبان گلهاي شقايق باشند و می‌افزاید:به همين منظور با شوراي شهر منطقه توافقاتي صورت گرفته است و قرار شده شوراي شهر گروه‌هاي محلي را براي حفاظت از گل‌هاي شقايق آموزش دهند تا اين افراد بتوانند در تمام مدتي كه گل‌هاي شقايق مي‌رويند از آنها حفاظت كنند.
او ادامه می دهد:‌ شوراي شهر به دنبال اين است كه در صورت امكان براي كندن گل‌هاي شقايق جريمه‌اي را هم در نظر بگيرد كه اين جريمه براي كندن هر گل شقايق در حدود دو تا سه هزار تومان است .
البته او تاکید می‌کند برای اینکه این جریمه‌ها رنگ اجرا به خود بگیرد بایستی ابزارهای قانونی این کار فراهم شود همچنین تعامل و همکاری همه دستگاه‌ها مسئول لازم و ضروری است.
به گزارش خبرنگار ایلنا، برنامه حفاظت از دشت شقایق تا 13 تیرماه و همزمان با برگزاری جشن روز ملی دماوند در شهرستان رینه ادامه دارد. بعد از نیمه اول تیر ماه گلهای دشت شقایق پژمرده می شوند و از آن به بعد گل شقایق در دشت وجود ندارد که احتیاج به حفاظت داشته باشد .
به گفته برخي از فعالان محيط ‌زيست پياز اين گل‌ها در مغازه‌هاي گل فروشي به فروش مي‌رسد این در حالیست که مردم بايد بدانند اين پيازها تنها در منطقه دماوند مي‌رويند و با از بين بردن اين دشت زيبا كودكان و آيندگان خود را از ديدن اين دشت‌هاي زيبا محروم مي‌كنند.
http://www.ilna.ir/newsText.aspx?ID=192501