رسانه ملی مردود شد !

به نقل از سایت تابناک :

رد تصاویر و گزارش‌های دلخراش و ملا‌آور مخابره شده از آذربایجان و نیز آمار قربانیان آن ـ که لحظه به لحظه فزونی می‌یافت‌ ـ بر صفحات نخست روزنامه‌های صبح امروز ایران هم دیده می‌شود و حتی پس لرزه‌های آن به روزنامه‌های کیهان و رسالت هم رسید.


بیشتر روزنامه‌ها برای پوشش اخبار زلزله، خبرنگار خود را به مناطق زلزله‌زده فرستاده‌اند و با گزارش‌ها و تصاویر اختصاصی خود، ابعاد فاجعه رخ داده آذربایجان را ـ که این روز‌ها قلب داغدار ایران است ـ پوشش دادند.

همچنین در کنار پوشش خبری رویدادهای زلزله، یادداشت‌ها و نوشته‌هایی از افراد که به همدردی با هم‌وطنان آذری‌مان برخاسته بودند و اعتراض‌ها به صدا و سیما به دلیل بایکوت خبری زلزله در آذربایجان، مهمترین مطالب روزنامه‌های صبح امروز درباره زلزله آذربایجان بود.

روزنامه‌های هفت صبح، ابتکار، آفتاب یزد و شرق با پرداختن مستقیم به عملکرد پرسش‌برانگیز صدا و سیما در پوشش ندادن اخبار زلزله، از سکوت توجیه‌ناشدنی صدا و سیما سخن گفتند.

شرق نوشت: «اما این فاجعه با این وسعت نه تنها تا بخش خبری ساعت ۲۲ تهران کمترین بازتاب را در برنامه‌های خبری رسانه ملی داشت که خبرهای زلزله لابلای ویژه برنامه‌های المپیک و شب قدر گم شد و بدون هیچ اشاره‌ای، شبکه‌های مختلف برنامه‌های خود را پیگیری کردند. شب ۲۱ مرداد، شب ۲۳ ماه رمضان بود و همزمان با شب احیا و قطع موزیک، اما نکته اینجاست که بعد از پیروزی کشتی ایران، کارگردانان پخش از یاد نبردند که آهنگ‌هایی در وصف قهرمانان ملی را به همراه زیرنویسی از تبلیغ اسپانسر تیم ملی ایران پخش کنند؛ اما نه مجری‌های پخش و نه مجری برنامه ویژه اشاره به وقوع زلزله نکردند. در اخبار ساعت ۲۲ شبکه سوم سیما که بعد از بازی رده‌بندی کشتی المپیک پخش شد، با اینکه خبر زلزله، خبر اول این بخش خبری بود، نه تنها اشاره‌ای به وسعت حادثه نشد، موضوعی که پررنگ شده بود، حضور مردم شهرهای ارومیه و تبریز در پارک‌ها بود و هیچ اشاره‌ای به تعداد زخمی‌ها و کشته شدگان نشد. اخبار مهم تلویزیون در شب ۲۱ مرداد خبرهایی چون تصادف یک کامیون با یک دوچرخه سوار در آلمان که منجر به مرگ یک نفر و زخمی شدن سه نفر دیگر شده بود و واژگون شدن اتوبوس در هند به یک دره و خبر اعتراض چند شهروند آمریکایی به وضعیت اقتصادی و مشکلات مالی در ایتالیا بود. این در حالی است که شبکه‌های خبری کشورهای دیگر از جمله الجزیره، سی‌ان‌ان یک بخش از اخبارشان را به این موضوع و پرداختن به تبعات آن اختصاص دادند».
 
و هفت صبح هم در گزارشی با نام «وقتی همه خواب بودند!» نوشت: «اما زلزله‌ای که تا این لحظه حدود ۳۰۰ کشته و هزاران مجروح داشته، بین ۱۷ شبکه تلویزیون جایی برای ویژه برنامه و اطلاع‌رسانی لحظه به لحظه نداشته‌اند؟ واقعاً مسئولین تلویزیون نمی‌دانند زمانی که بر اثر زلزله خطوط تلفن با مشکل مواجه می‌شود، تنها راه مردم برای خبرگیری از اوضاع و احوال عزیزانی که در آن مناطق دارند، فقط تلویزیون است؟ باز گلی به جمال سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی که از اولین دقایق زلزله به هر نحوی که می‌توانستند، اطلاع رسانی کردند. به هر حال شب غمناکی بود،وقتی در رسانه ملی انگار همه خواب بودند».

Posted in: دسته‌بندی نشده