رفع تصرف بيش از پنج هزار هکتار از اراضی ملی در زاگرس

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور از رفع تصرف 5400 هکتار از اراضی ملی در زاگرس خبر داد. علیرضا اورنگی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید از مجتمع چهار معصوم(ع) خرم آباد در گفتگو با خبرنگار مهر پیرامون تعیین حریم منابع و اراضی ملی، اظهار داشت: در این راستا طرح تعیین حریم منابع ملی از مستثنیات مردم در دست اجرا است.

وی ایجاد خط تنسیق و دیواره های حفاظتی را از جمله راهکارها در این زمینه برشمرد و بیان داشت: در این راستا 14 هزار کیلومتر عملیات خط تنسیق بین اراضی ملی صورت گرفته و این روند به صورت جدی تر ادامه خواهد یافت.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین به برخی تصرفات و تعرض به منابع طبیعی و اراضی ملی اشاره کرد و گفت: اخیرا در یک مورد در زاگرس پرونده زمینی به مساحت 5400 هکتار رای گرفته بود که به عنوان اراضی مستثنیات باشد ولی خوشبختانه با لایحه ای که وزارت جهاد کشاورزی از ریاست قوه قضاییه خواست این اراضی مشمول ماده 18 و رای صادره متوقف شد که حقوق دولت در این زمینه استیفا می شود.

اورنگی محل این اراضی را در استان چهار محال و بختیاری اعلام کرد و بیان داشت: همچنین در در دو ماه اخیر در دو پرونده سنگین در بوشهر رای به نفع دولت صادر شد.

وی ادامه داد: در این راستا رای یک پرونده زمین 100 هکتاری به ارزش 120 میلیارد تومان و یک پرونده زمین 342 هکتاری به ارزش 400 میلیارد تومان به نفع دولت صادر شد.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به تلاش مشترک این سازمان و قوه قضاییه برای برخورد با سودجویان، یادآور شد: خوشبختانه یک عزم ملی برای برخورد با افرادی که به دنبال فرصت طلبی و سودجویی هستند وجود دارد.

اورنگی همچنین با بیان اینکه تاکنون 25 میلیون هکتار از اراضی کشور زیر پوشش طرحهای آبخیزداری قرار گرفته است، افزود: تا پایان برنامه پنجم توسعه نیز 8 میلیون هکتار تحت پوشش قرار می گیرد.

وی همچنین توسعه تولید گیاهان دارویی را از رویکردهای اصلی سازمان جنگلها و مراتع کشور اعلام کرد و افزود: امسال برای نخستین بار با همکاری بهره برداران مراتع و جنگلها با اختصاص تسهیلات ارزان قیمت گیاهان دارویی در عرصه های طبیعی تولید می شود.

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین با اشاره به اینکه تاکنون 127میلیون هکتار از اراضی ملی کشور سنددار شدند، افزود: سند دار کردن اراضی از برنامه‌های اصلی این سازمان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اجرای این طرح با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: به دلیل وجود اختلاف بین منابع طبیعی و مردم این طرح اجرایی می‌شود.

اورنگی ادامه داد: تا پایان برنامه پنجم توسعه جشن پایان سند دارکردن همه اراضی ملی را برگزار می کنیم.رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین از توسعه فضای سبز در کشورمان خبر داد و گفت: ایجاد 600 هزار هکتار فضای سبز در سطح کشور در دستور کار سازمان جنگلها قرار گرفته است.

Posted in: دسته‌بندی نشده