“ذغال بلوط” فقط هشت هزار تومان !

در لرستان دو درخت بلوط را قطع و یک کیسه زغال درست می کنند و با قیمت هشت هزار تومان می فروشند که این روند نگران کننده است.

تبدیل جنگل های بلوط لرستان به ذغال، معضلی است که گریبانگیر منابع طبیعی و محیط زیست این استان شده است به طوری که سرمایه های طبیعی و خدادادی این دیار به بهایی اندک از دست می رود. در سال های اخیر زیستگاه های منحصر به فرد زاگرس در استان لرستان مورد بی مهری های زیادی قرار گرفته است؛ به طوریکه آتش سوزی، تغییر کاربری، تجاوز به مراتع و عرصه های جنگلی و در کنار این عوامل خشکسالی و ریزگرد عربی قلب زاگرس را نحیف و بیمار کرده است. به نظر می رسد باید هر چه سریع تر برنامه ها برای احیا این منطقه از زاگرس آغاز شود.
استان لرستان به عنوان بام طبیعت ایران میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که از لحاظ وسعت جنگل بعد از استان های فارس و خراسان جنوبی در رده سوم کشور قرار گرفته است.
همچنین جنگل های استان لرستان در بین استانهای زاگرس نشین بعد از استان فارس در رده دوم قرار دارد.
این در حالیست که در سال های اخیر جنگل های زاگرس تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگل های ارزشمند از دست رفته اند. استان لرستان نیز از گزند آسیب ها در امان نمانده و متاسفانه تخریب های خرد و کلان بسیاری را تجربه کرده است.
جنگل های بلوط استان لرستان در قلب منطقه زاگرس قرار گرفته اند و به اعتقاد کارشناسان به خطر افتادن آن ها می تواند تاثیرات بسیار پیچیده ای بر روی کل اکوسیستم ناحیه زاگرس در پی داشته باشد.
تخریب جنگل های بلوط لرستان برای تبدیل به ذغال چالشی است که هر روز عمق آن بیشتر می شود به طوری که به راحتی در برخی مناطق شهر می توان تابلوهایی را دید که روی آن نوشته شده است “ذغال بلوط موجود است”!
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان در جلسه کمیته صیانت از محیط شهری و مدیریت پسماند شهر خرم آباد در محل شورای شهر اظهار داشت: در تحقیقاتی که با حضور کارشناسان کشورهای خارجی انجام شده ارزش ریالی هر درخت بلوط ۱۶۹ میلیون تومان تخمین زده شده است.

بهاروند ادامه داد: این در حالیست که در لرستان دو درخت بلوط را قطع و یک کیسه زغال درست می کنند و با قیمت هشت هزار تومان می فروشند که این روند نگران کننده است.

وی با بیان اینکه لرستان با وجود حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی دومین استان از حیث برخورداری از منابع طبیعی در کشور است، افزود: در لرستان باید بحث حفاظت و نگهداری از آن مقدار منابع طبیعی  را که داریم در نظر بگیریم اما متاسفانه در حال حاضر بیشتر بحث توسعه بدون توجه به الزامات زیست محیطی را مد نظر قرار داده ایم.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: با وجود حدود دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در لرستان، منابع طبیعی و فضای سبز جایگاه ویژه ای در استان دارد؛ اما روند کار دراین زمینه به سمتی پیش می رود که شاید نگران کننده باشد.

بهاروند افزود: سرانه جنگل و فضای سبز در دنیا برای هر نفر حدود شش دهم هکتار است که در کشور ما این مقدار دو دهم هکتار و در استان لرستان حدود هشت دهم هکتار است.
منبع: سایت محسن تیزهوش/ http://tizhoosh.net

Posted in: دسته‌بندی نشده