سایتهای فروش حیوانات؛ حیوان دوست یا پول دوست؟!

سایتهایی که به خرید و فروش حیوانات می پردازند، «دوستدار حیوانات» هستند یا «دوستدار پول» ؟!
بی مقدمه باید عرض کنم  که این سوال مدتیست ذهنم را مشغول کرده است و به دنبال یافتن پاسخی برای آن هستم و دلیل اصلی نگارش این مطلب نیز استفاده از نظرات خوانندگان این مطلب است و امیدوارم آغازی باشد برای گفتگو در این خصوص.
در تجارت، هدف، کسب بیشترین منفعت مادی است. در تجارت خواسته یا ناخواسته گاهاً اصول اخلاقی مورد بی اعتنایی قرار می گیرد و فدای کسب سود بیشتر می شود. از طرف دیگر معمولاً رعایت استاندارهای لازم و پایبندی به اصول اخلاقی با کسب سود بیشتر در تعارض قرار دارد و از اینرو در صنایع مختلف شاهد قانون گریزی و دور زدن قانون و مقررات به شکل های مختلف هستیم.
شوربختانه در مورد حیوانات و بویژه حیوانات خانگی اصولاً قانون مشخصی در کشور وجود ندارد، پیش نویس قانون حمایت از حیوانات سالهاست که در بایگانی مجلس شورای اسلامی خاک می خورد و از طرفی قانون مشخصی در خصوص خرید و فروش حیوانات خانگی وجود ندارد. حال در شرایطی که در صنایعی که قانون مشخص و تدوین شده برای تجارت وجود دارد شاهد قانون گریزی و بد اخلاقی هستیم در صنعت نوپای فروش حیوانات خانگی در ایران چه اتفاقاتی ممکن است رخ دهد؟!
این مساله علاوه بر قانون گریزی که در درجه اول به ضرر حیوانات و در درجه بعدی به ضرر کاربران سایت (شامل خریداران و فروشندگان حیوان) تمام می شود، می تواند زمینه تخلفاتی نظیر تجارت پنهان و زیر زمینی حیوانات خاص را نیز فراهم آورد.
در کنار همه ی این مسائل نباید از شرایط نابسامان اقتصادی نیز غافل شد. فشار اقتصادی و تورم از عوامل مستعد کننده برای تخلف و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی در تجارت است. شرایط اقتصادی این روزهای کشورمان می تواند در ترازوی «حیوان دوستی» و «تجارت» ، کفه را به نفع پول و تجارت سنگین کند.
لازم به ذکر است در خصوص خرید و فروش حیوانات و بویژه حیوانات خانگی دیدگاههای متفاوتی در بین دوستداران و فعالان حقوق حیوانات وجود دارد و اصولاً برخی از حامیان حیوانات مخالف هرگونه خرید و فروش و نگهداری حیوانات هستند ولی نگارنده در شرایط فعلی موافق حضور حیوانات خانگی در منازل ایرانیان هستم و آنرا راهی برای افزایش حس حیوان دوستی و پلی برای پیوند انسان ها و حیوانات می دانم ولی با این حال در خصوص تجارت حیوانات خانگی نگرانی هایی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داده شود.
همچنین باید عرض کنم نگرانی از صنعت فروش حیوانات خانگی هم در محیط واقعی و هم در محیط مجازی وجود دارد ولی از آنجائیکه در محیط مجازی، امکان بروز تخلف به مراتب بیشتر از محیط حقیقی است، این عنوان را برای این نوشته برگزیدم و اصولاً این پرسش اساسی در خصوص صنعت فروش حیوانات خانگی در ایران وجود دارد و سوال حقیقی این است:
صنعت خرید و فروش حیوانات، «دوستدار حیوانات» است یا «دوستدار پول» ؟!
نظر شما چیست؟!

Posted in: دسته‌بندی نشده