سمندر لرستاني؛ زيباي محتضر!

در يك هفته گذشته رسانه ها،بلاگها و اشخاص بسياري براي عدم خريد « سمندر لرستاني » هشدار داده اند؛ گونه اي كه همچنان به وسيله قاچاقچيان حيات وحش از طرق مختلف اين زيستمند دوست داشتني را از ديار خويش جدا كرده و به « پايتخت دود و گوگرد » مي آورند تا در كنار خيابان به فروش برسانند !

سمندر لرستاني ميراث ارزشمند تمام ايرانيان است؛ اين جمله را ميليون ها بار تكرار خواهيم كرد؛ بيان مشكلات دوزيستان جهان به خصوص سمندر لرستاني را وظيفه ملي و انساني خويش دانسته و در تمام سال مي كوشيم تا در حد توان و اختيارات مردم عزيز و شريف ايران را به ارزش هاي پنهان حيات وحش آشنا نماييم.

سالهاست كه سمندر لرستاني قاچاق مي شود؛ اما در سالهاي اخير به دليل فرهنگ سازي فعالين عرصه محيط زيست و تلاشهاي سازمان حفاظت محيط زيست از شدت اين موضوع كاسته شده است، اين موضوعي است كه بايد به آن اشاره كرد اما هرگز به معني كافي بودن نيست؛ ما باز هم تلاش خواهيم كرد ؛

در سال جديد مي كوشيم تا با كمك جمعي از متخصصين حوزه محيط زيست « انجمن علمي – تخصصي سمندر » را كه از ماهها پيش پايه گذاري شده است به مرحله قابل قبولي برسانيم ؛ در اين راه دست تمامي دوستداران و علاقه مندان حيات وحش به خصوص متخصصين دوزيستان را به گرمي خواهيم فشرد.

همانطور كه در بالا نيز ذكر شد در هفته اي كه گذشت رسانه هاي بسياري جهت حمايت از سمندر لرستاني به ميدان آمدند تا يكبار ديگر ثابت كنند حراست از داشته هاي طبيعي اين سرزمين يك وظفيه عمومي و ملي است؛ هفته نامه اقتصاد لرستان عكس صفحه نخست خويش را به موضوع سمندر لرستاني اختصاص داد؛

سمندر لرستاني؛ ميراث ملي !

اسكندر فيروز بنيان گذار محيط زيست ايران در كتاب پر آوازه اش « حيات وحش ايران » او را اينگونه معرفي كرده است؛ بر پشت خود خالها يا نوارهاي زرد يا نارنجي چشمگير بر روي زمينه قهوه اي داشته و زير بدنش زرد و يا نارنجي قرمز است.

بر همين بنياد، زيستگاه اين گونه زيبا در ارتفاعات زاگرس و در ميان بقاياي جنگلهاي بلوط كه حاوي آبهاي خنك و شيرين هستند، مي باشد. آري حدستان درست است؛ « سمندر لرستاني » نام گونه اي است از راسته دوزیستان دم دار كه با زيبايي چشم نوازش بر عظمت زاگرس بسيار افزوده است؛ زيبايي كه متاسفانه بلاي جاي اين گونه ارزشمند و يگانه شده است.

باز هم نوروز،باز هم سمندر !

اين در حالي است  كه در سالهاي اخير و با نزديك شدن به ايام نوروز يكي از منحصر به فرد ترين گونه هايي كه سايه انقراض را بر روي قامت 14 سانتي متري خويش احساس مي كند، سمندر لرستاني است. به ديگر سخن، اين گونه ارزشمند در سال های اخیر تهدیدهای بسیاری را تجربه کرده و همچنان جمعیت این گونه با خطرات مختلفی همچون شكار غيرمجاز دست به گريبان است.

شوربختانه قرار گرفتن زيستگاه اين زيستمند دوست داشتني در بين دو استان خوزستان و لرستان سبب به وجود آمدن مشكلاتي شده كه در پي به برخي از آنها اشاره خواهد شد؛ خشكسالي هاي پي در پي و تخريب زيستگاه سبب كاهش جمعيت اين گونه بومي ايراني شده است و اين در حالي است كه قاچاق بیش از حد این ‌گونه به دست سوداگران حیات‌ وحش به يكي از اصلي ترين نگراني هاي « دوستداران محيط زيست زاگرس » مبدل شده است.

پايگاه خبري « ديده بان حقوق حيوانات »  نيز به حمايت از سمندر لرستاني برخواست؛


قيمتي ناچيز براي ميراثي ملي !

يكي از دغدغه هاي مهم دوستداران محيط زيست فروش آزادانه اين گونه در معرض خطر انقراض در كنار خيابان و در ميان ماهي هاي سفره هفت سين است؛ همه ساله و با نزديك شدن به ايام نوروز يك عده سودجو به طرق مختلف اقدام به صيد سمندر كرده و آن را با قيمت هايي همچون سه، شش و يا ده هزار تومان به فروش مي رسانند !

سال گذشته و با شروع ايام نوروز سال نود از شهرهايي همچون تهران، بندرعباس، اهواز و حتي مركز شهر خرم آباد خبر فروش آزادانه سمندر لرستاني در حالي به گوش مي رسيد كه قانون خريد و فروش اين گونه ارزشمند در سراسر جهان ممنوع اعلام شده بود. اين در حالي است كه امسال نيز با نزديك شدن به ايام نوروز سال 91 زمزمه هاي فروش سمندر در برخي از شهرهاي كشور به گوش مي رسد؛ در روزهاي گذشته « هشتاد قطعه سمندر لرستاني » كه به احتمال قوي از زيستگاه « آبشار شوي » در مرز استان هاي خوزستان و لرستان شكار شده اند، در يكي از خيابان هاي شهر اهواز هر كدام به قيمت « ده هزار تومان » به فروش رفته اند ! آيا به راستي قيمت سرمايه هاي ژنتيكي اين سرزمين به اين ميزان ناچيز است !

خبرگزاري مهر نيز همچون گذشته به حمايت از سمندر لرستاني پرداخت ؛ اين خبرگزاري امروز « بيستم اسفند ماه » خبري در راستاي افزايش آگاهي هاي جامعه منتشر ساخت؛ خبري كه به يكي از پر بازديدترين اخبار خبرگزاري مهر مبدل شد.

زيستگاه سمندر قفس هاي شيشه اي نيست !

در اين بين آنچه كه از درجه اهميت فوق العاده اي برخوردار است، اين است كه نگه داري اين گونه آن هم در فضاي كوچك آپارتماني و در داخل يك آكواريوم شيشه اي به شكلي غير حرفه اي هرگز نمي تواند حداقل شرايط مناسب را براي گونه مورد نظر فراهم كرده و در نتيجه مرگ زيستمند را به همراه خواهد داشت؛ به همين دليل كساني كه اقدام به خريد اين گونه ارزشمند مي كنند بهتر آن را در محيطي مناسب و به دور از آلودگي هاي زيست محيطي آزاد كرده و يا با تماس با كارشناسان محيط زيست همان شهر از خريد و فروش چنين گونه هايي جلوگيري به عمل آورند.

فرهنگ سازي از طريق « رسانه ملي » !

لازم به ذكر است در سالي كه رو اتمام است، چندين زيستگاه جديد «  سمندر لرستاني » كشف و يك پاسگاه محيط باني نيز براي حفاظت از اين گونه در آزاد راه خرم آباد – انديمشك افتتاح گرديد، اما نكته قابل تاملي كه در اين بين از نظرها دور مانده است، فرهنگ سازي از طريق « رسانه ملي » است؛ رسانه اي كه مي تواند در چنين روزهايي با پخش برنامه هايي خلاقانه سطح آگاهي هاي جامعه را به حد قابل قبولي رسانده تا بدين ترتيب سدي در برابر به تاراج رفتن سرمايه هاي ملي و ژنتيكي اين سرزمين در برابر عده اي سودجو به وجود آورده باشد.

پايگاه خبري سبزپرس در هفته اي كه گذشت بارها اخبار  و تصاوير سمندر لرستاني را منتشر ساخت؛

براي بدبين بودن بسيار دير است !

امروز برای بدبین بودن بسیار دیر شده است؛ حفظ گونه های ارزشمندی همچون سمندر لرستانی به شدت نیازمند همدلی و همفکری تمامی اقشار جامعه ايران دارد؛ به همين دليل هر ايراني مي تواند با مشاهده سمندر لرستاني و يا هر گونه غير مجاز ديگر اداره كل محيط زيست آن شهرستان را مطلع و بدين ترتيت يك محيط بان نمونه در سطح شهر و يا استانش باشد؛ بدون شک آیندگان این سرزمین با چشمانی باز به دنبال دلایل کوچک شدن جمعیت گونه هایی همچون سمندر گذشتگان خویش را مورد مواخذه قرار خواهند داد.

با تشكر از حاميان سمندر لرستاني ؛


خبرگزاري مهر ؛ فرزند آتش فقط سه هزار تومان

هفته نامه اقتصاد لرستان ؛ صفحه نخست و دوم / شماره 89 به تاريخ 16 اسفند ماه 1390

ديده بان حقوق حيوانات / حمايت از سمندر لرستاني

پايگاه خبري سبزپرس / گزارش تصويري – تشريحي

پايگاه خبري سبزپرس / خبر تحليلي

حمايت وبلاگ دوستداران حيوانات و محيط زيست از سمندر لرستاني

حمايت برنامه گفتگوي داغ سبز از سمندر لرستاني


Posted in: دسته‌بندی نشده