مرد سبز طبیعت ایران جای تو اینجا نیست جای تو در میانکاله است.

                       


به پاس خدمات زنده یاد  کامبیز بهرام سلطانی از سازمان حفاظت محیط زیست در خواست می گردد  یک بنای یابود ازایشان در میانکاله نصب شود تا یاد و نام ایشان برای همیشه زنده بماند.     


مراسم خاکسپاری زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی


طبق اطلاعیه که توسط خانواده مرحوم کامبیز بهرام سلطانی در سایتهای اینترنتی منتشر شده است امروز یکشنبه ( مورخه 2 /11/1390) قرار است تشیع جنازه مرحوم کامبیز بهرام سلطانی از جلوی محل کار ایشان در خیابان جهان آرا انجام شود لذا حدود ساعت 15/8 به خیابان جهان آرا نبش خیابان 1/14 رسیدم از دسته گل موجود و عکسهای  “زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی” فهمیدم  که آدرس را درست آمده ام . در جلوی دفتر آن مرحوم شلوغ است و تعدادی از دوستان و بستگان زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی در جلوی دفتر آن مرحوم به تازه واردین و مهمانان خوش آمد می گویند و بنده برای عرض تسلیت به همسر گرامی ایشان و دختر خانم آن مرحوم به داخل دفتر محل کار زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی می روم در همه جای این دفتر یادگاری های  آن مرحوم است. پس از عرض تسلیت به بیرون دفتر باز می گردم دقایق بعد سرکار خانم کاشفی از جمعیت زنان مبارزه با آلودگی محیط زیست  راه می رسند در همین حین جناب آقایان پورنگ پورحسینی و حمید میرزاده نیزوارد دفتر می شوند. فضای مجلس به خاطر غم از دست دادن یکی از دوستداران محیط زیست بسیار سنگین است و همه  کسی که از راه می رسند انگار دنیای غم در سینه دارند و با دیدن بستگان و آشنایان زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی فقط این قطرات  اشک است که سرازیر می شوند؛ جناب آقای دکتر رزمی و خانم سنگ همسر ایشان و همچنین خانم البرزی منش و همسر ایشان و خانم اردانی نیز از راه می رسند و خانم البرزی منش به یاد خاطرات گذشته ی که با زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی داشته است مخصوصا” جهت  کمک به راه اندازی دفتر زیست محیطی مشاور رویان اشک می ریزد. مهندس محمد درویش در آخرین لحظات و پیش از حرکت اتوبوسها به خیابان جهان آرا می رسند.


 با توجه به اینکه بعضی از مهمانان منتظر تشیع پیکر شادروان مرحوم کامبیز بهرام سلطانی از جلوی درب محل کار ایشان هستند ولی این کار انجام نمی شود و حدود ساعت 9 صبح اتوبوسها به سمت بهشت زهرا حرکت می کنند (بعضی از دوستان نیز با ماشینهای شخصی خود به بهشت زهرامی آیند) حدود ساعت ده صبح با رسیدن دوستان  زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی به جلوی درب غسلخانه بهشت زهرا پیکر مطهر استاد کامبیز بهرام سلطانی در محل مخصوص نماز  آماده برای خواندن نماز میت می باشد؛ دوستان همگی رو به پیکر استاد به صف نماز می ایستند و پس از پایان نمازمیت بر جنازه استاد؛  پیکرزنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی به قطعه14 بهشت زهرابرای خاکسپاری تشیع می شود. با توجه به اینکه مریضی سرطان استاد کامبیز بهرام سلطانی خیلی سریع اتفاق افتاد لذا برای حاضران در مراسم قابل قبول نبود که استاد کامبیز بهرام سلطانی به این زودی از میان ما بروند. حدود ساعت 30/10 است که کندن قبر پدر استاد کامبیز بهرام سلطانی جهت دفن جنازه استاد توسط کارگران بهشت زهرا به پایان می رسد و پس از آن خاکسپاری پیکر استاد انجام می شود و زنده یاد مرحوم کامبیز بهرام سلطانی برای همیشه منزلی نو انتخاب می کند.


در حاشیه مراسم خاک سپاری


الف-  با توجه به اینکه در چند سال گذشته مدیریت بهشت زهرا قبرهای قدیمی یعنی قبرهای که عمرشان بیش از سی سال است را به بستگان درجه یک صاحبان قبر  پیش فروش می کند لذا با توجه به اینکه پدر مرحوم استاد کامبیز بهرام سلطانی در اردیبهشت سال 1356 در قطعه 14 بهشت زهرا در ردیف 61 و در شماره 6 به خاک سپرده شده بود لذا این امکان شامل حال خانواده استاد نیز شد که متاسفانه با فوت زود هنگام استاد کامبیز بهرام سلطانی  ایشان برای همیشه در کنار مرحوم پدرشان به آرامش ابدیت رسیدند.


 


ب – در هنگام خاکسپاری استاد برای لحظاتی توسط کارگر بهشت زهرا بخشی از کفن استاد جهت رویت صورت آن مرحوم به خانواده اش باز شد و با دیدن صورت استاد در آن لحظه  انگار ایشان به خوابی عمیق فرو رفته بود و شاید در آن خواب عمیق به آینده محیط زیست ایران فکر می کرد و شاید  فکر می کرد اکنون که دشت از این دنیا کوتاه شده است چگونه می تواند در خدمت محیط زیست باشد که آن را دوست داشته و یکی از اولویتهای یک زندگی او بود .


 


ج- خواهر استاد در هنگام خاکسپاری برادرش با تکرار  این جمله که” مرد سبز طبیعت ایران جای تو اینجا نیست جای تو میانکاله است ” اشک دوستان استاد کامبیز بهرام سلطانی  در آورد .


راستی راستی ایکاش امکاناتی فراهم می شد تا پیکر زنده یاد کامبیز بهرام سلطانی در مکانهای مانند میانکاله دفن می شد ولی حالا که این اتفاق نی افتاده است  از سازمان حفاظت محیط زیست در خواست می شود در صورت امکان یک بنای یابود از زنده یاد  کامبیز بهرام سلطانی در میانکاله نصب شود تا یاد و نام ایشان برای همیشه زنده بماند.