ستایش پروردگار

تابلوی “ستایش پروردگار” اثر محمود فرشچیان نگارگر برجسته کشور در موزه اختصاصی این هنرمند واقع در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد رونمایی شد.

این تابلو عصر پنجشنبه ۱۵دی‌ماه با حضور استاد فرشچیان همچنین مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد، مشاور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هنرمندان و علاقمندان رونمایی شد.

در این مراسم فرشچیان گفت: این اثر از آیه شریفه و زیبای “یسبح لله مافی السماوات و ما فی الارض” برگرفته شده و یک سال و نیم برای خلق آن وقت صرف شده است.
فرشچیان درباره مفهوم این اثر افزود: موضوع و مضمون اصلی این تابلو عبادت و شکرگزاری به درگاه خداوند است. هرکس به گونه‌ای خداوند یکتا را ستایش می‌کند؛ هنرمندان نیز با آثار هنری خود به نوعی عبادت الهی را به نمایش می‌گذارند.
این مینیاتوریست فرهیخته کشور تاکنون نشان‌های ارزشمند مختلفی همچون نشان درجه یک هنر ایتالیا، تندیس طلایی اسکار ایتالیا، نشان هنر نخل طلایی ایتالیا، تندیس طلایی اروپایی هنر ایتالیا، دیپلم آکادمیک اروپا، دیپلم لیاقت دانشگاه هنر ایتالیا، مدال طلای آکادمی هنر و کار ایتالیا، جایزهٔ نخست وزارت فرهنگ و هنر ایران، مدال طلای جشنوارهٔ بین‌المللی هنر بلژیک و مدال طلای هنر نظامی ایران را کسب کرده است.

استاد محمود فرشچیان چهره ماندگار نگارگری ایرانی

پدر فرشچیان که نماینده فرش اصفهان بود با دیدن استعداد فرزندش، وی را به کارگاه نقاشی استاد حاج میرزا آقا امامی برد.
فرشچیان پس از آموزش نزد استاد امامی و بهادری و دانش‌آموختگی از مدرسه هنرهای زیبای اصفهان، برای گذراندن دوره هنرستان هنرهای زیبا به اروپا سفر کرد و چندین سال به مطالعهٔ آثار هنرمندان غربی در موزهها پرداخت. بنا بر گفته وی در موزه‌های اروپا، اول کسی بود که وارد موزه می‌شد با بسته‌ای از کتاب و قلم، و در نهایت آخر از همه، خود او بود که از موزه خارج می‌شد.
پس از بازگشت به ایران، فرشچیان کار خود را در اداره کل هنرهای زیبای تهران آغاز کرد و به مدیریت اداره ملی و استادی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران برگزیده شد.
محمود فرشچیان، هم اکنون در نیوجرسی آمریکا ساکن است و سفرهای دوره‌ای و فصلی به ایران دارد.
منبع: خبرگزاری مهر

Posted in: دسته‌بندی نشده