و باز هم میگویم (دیده بان میانکاله)

سلام

باید توضیحاتی رو در باره انتشار خبر و بحثهای پیرامون آن بیان کنم

 انتخاب خبر ‍CHNمیتوانست کمی ملایمتر باشد تا باعث عکس العمل زود هنگام محیط زیست نشود . البته اینجانب هیچ دخالتی در انتخاب تیتر نداشتم . و معتقد هستم شاید کمی خبر باعث کدورت طبیعت دوستان عکاس شود که در مورد آن در سطرهای پایین توضیح خواهم داد .قابل ذکر است  تا به حال بیشترین گروه عکاس و طبیعت گرد را اینجانب به منطقه برده ام و در این صورت خود نیز  متهم هستم  .خبرگزاری میراث توضیح من را  شاید کامل  انتقال نداد و شاید باید میخواستم که خبر را قبل از انتشار ببینم .

اما دلایلی دیگر نیز از طرف اینجانب مطرح شد مثل :

 1-تغذیه نا مناسب در مبدا که شاید باعث نوعی بیماری و یا پوکی استخوان .

 2- تیر اندازی شکار چی ها به سمت پرنده ها با تفنگهای ساچمه ای که بواسطه پخش شدن ساچمه ها احتمال زخمی کردن چند پرنده را محیا میکند .

3- نزدیک شدن بیش از حد قایقهای گشت شیلات و همچنین محیط زیست به پرنده ها که با نبود گشت هوایی (بالن و یا هواپیمای فوق سبک) ممکن میگردد.

4- گیر افتادن پرنده ها در تور های ماهیگیری در تالاب .

میتواند از دلایل این مشکل در پا و یا بال فلامینگوها باشد .

در ضمن  اینجانب اعلام کردم از 75 فلامینگو نا بالغ شمارش شده 20 فلامینگو در هنگام پرواز و راه رفتن کاملا مشخص بوده که پاهایشان مشکل دارد .

1- منظور من از بیان اینکه برخی از عکاسان و یا خبرنگاران باعث شکستگی پای فلامینگو ها  میشوند این بود که برخی از آنها با نفوذ خود از محیط زیست میخواهند که قایق موتوری برای گشت و عکاسی در اختیارشان قرار دهد و قایقران نیز مجاب است به پرنده ها نزدیک شود و مشکل از همینجا شروع میشود .

مثال

عکس اول:  عکاس را داخل تالاب در قسمت دیده بانی 1 نشان میدهد .تشنج و فرار پرنده ها به اطراف نشان از نزدیک شدن وسیله ای پر سر و صدا را دارد که باعث ترس پرنده ها شده . عمق میدان زیاد هم نشان از فاصله کانونی کم لنز است که مناسب این کار نیست و عکاس مجبور شده با قایق موتوری به پرنده ها نزدیک شود . توضیح اینکه اگر همین کلونی اردک متشکل از فلامینگو بودند مطمئنا پای چند فلامینگو در اثر اصابت با پا و بدن فلامینگوهای دیگر دچار مشکل میشد . عکسی را در میانکاله از یک کلونی چنگر در یکی از خبرگزاری ها دیدم که وضوح بالا و عمق میدان بی نهایت نشان از فاصله کانونی بسیار پائین بود اما تعدادی چنگر به سرعت در حال فرار به سمت جلو از فاصله 3 متری بودند . مطمئنا عکاس با سرعت بهمراه قایق به آنها نزدیک میشد که باعث ترس آنها شده بود .

 

عکس دوم:

عمق میدان کم و محو شدن جزئیات پشت سوژه نشان از عمق میدان کم در فاصله کانونی بالا است و آرامش پرنده ها نیز نشان از استتار کامل عکاس دارد که بدین صورت عکاس میتواند در کنار ثبت کردن لحظه های بسیار با شکوه کمترین مشکل را برای حیات وحش ایجاد کند .   

به نظر شما اگر این یک کلونی متشکل از چند صد فلامینگو بود با توجه به لزوم دویدن و فضا و زمان کافی برای سرعت گرفتن و پس از آن پرواز  چه اتفاقی می افتاد .؟

بارها و بارها عکاسهای را از خبرگزاری های پر نفوذ دیده ام که از محیط زیست خواسته اند آنها را در تالاب با قایق موتوری به پرنده ها نزدیک کنند و بارها از آنها خواهش کرده ام که از این کار صرفنظر کنند اما……..

اشتباه بزرگ قبول کردن ادامه حضور کلبه های شکار در تالاب بین المللی میانکاله

آیا با توجه به  رخدادهای اخیر دیگر وقت جم آوری این خوسه های شکار نیست؟؟؟

(در این مکان شکارچی ها کمین کرده و با اردک های پلاستیکی باعث میشوند که پرنده ها را بسمت خوسه جلب کرده و بسمت آنها تیر اندازی میکنند .)

 دیگر با ایجاد چند صد متر از جاده شهرداری برای شکار و تیر اندازی به پرنده ها نیاز به قایق نیست بلکه میتوان با ماشین سواری هم به تالاب وارد شد و بدون پیاده شدن اقدام به شکار کرد .

برای اطلاع بیشتر به این پست سر بزنید http://miankalehsit.persianblog.ir/post/349/

Posted in: دسته‌بندی نشده