لرستان میزبان نخستين همایش منطقه ای جنگل های زاگرس مرکزی، قابلیت ها و تنگناها

پوستر همايش جنگلهاي زاگرس مركزي،قابليت ها و تنگناها

نخستين همايش منطقه اي جنگل هاي زاگرس مركزي توسط کانون همیاران طبیعت جهاد دانشگاهی واحد لرستان دوم آذر ماه سالجاری در اين استان برگزار می شود.

خیزش جهانی کنونی پیرامون حفاظت و بهره برداری پایدار از جنگل ها بر نقش کلیدی و محوری انسان در مدیریت و توسعه ی پایدار و حفاظت از این ذخایر ارزشمند تاکید دارد .منطقه ی رویشی زاگرس علی رغم وجود قابلیت ها و پتانسیل ارزشمند ، دارای چالش ها ، محدوذیت ها و تنگناهایی است که اگر مولفه های آن بدرستی شناخته شده و مورد مداقه قرار گیرند می تواند افق های روشنی را جهت پایداری این منابع و بهره برداری بهینه از آنها فراهم آورد .

از سویی مهم ترین مسئله ای که بقای این منطقه ی رویشی را با مخاطره مواجه نموده است معضلات انسان منشاء ای است که نیاز به مدیریت جامع بر مبنای مولفه های زیست محیطی و اقتصادی را مورد تاکید قرار می دهد . از این منظر فراهم آوردن بستری جهت افزایش دانش پیرامون مسائل جنگل های زاگرس مرکزی و ارائه ی راهکارهای علمی و کاربردی نمودن آنها زمینه را برای احیاء و بازسازی این منطقه ی رویشی و پایداری آن فراهم می آورد .

در همين راستا اين همايش با اهداف معرفی و شناخت دخایر ژنتیکی ( فون و فلور ) در جنگل های زاگرس مرکزی، بررسی فرصت ها و تهدیدات در جنگل های زاگرس مرکزی، ارائه راه حل های کاربردی و تخصصی در جهت جلوگیری از آسیب های وارده بر پیکره ی منطقه رویشی زاگرس مرکزی، به روزرسانی بانک اطلاعاتی علمی زاگرس مرکزی با معرفی دستاوردهای جدید پژوهشی و ایجاد منبع و مررجع قابل دسترس پژوهشگران و برنامه ریزان و فراهم آوردن فضای مناسب جهت هم اندیشی اساتید و پژوهشگران و برنامه ریزان و سیاست گذاران منطقه ای و ملی در آذر ماه سال جاري برگزار خواهد شد.

اين همايش با چندين محور اصلي و فرعي طراحي شده است كه در اين ارتباط مي توان به بررسي ذخایر ژنتیکی ( فون و فلور )جنگل های زاگرس مرکزی، علل و عوامل تخریب جنگل های اين منقطه راهبردي، اشاعه فرهنگ و اخلاق زیست محیطی بین ساکنین جنگل های زاگرس مرکزی و… اشاره كرد.

لازم به ذكر است كه نهاد هايي همچون استانداری لرستان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، اداره کل محیط زیست لرستان، سازمان آموزش و پرورش استان،لابراتوار داروسازی خرمان، اداره کل مدیریت بحران استان، مرکز تحقیقات کشاورزی استان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد و پروژه حفاظت از تنوع زیستی در سیمای حفاظتی زاگرس مرکزی در برگزاري اين همايش مشارکت خواهند داشت.

براي كسب اطلاعات بيشتر به سايت اين همايش با آدرس http://zagrosforest.ir/ مراجعه نماييد.

Posted in: دسته‌بندی نشده Filed under: