چرا ساعت زمین سال ۲۰۱۶ یک هفته زودتر برگزار می شود؟!

 

زمین برای همه: ساعت زمین یک کمپین جهانی است که هر سال  با هدف تاکید بر اهمیت آگاهی از تغییرات آب و هوایی، کاهش استفاده بی رویه از منابع، استفاده از منابع تجدید پذیر انرژی و آموزش عمومی برگزار می گردد. ساعت زمین اولین بار در سال ۲۰۰۷ در سیدنی استرالیا به جهانیان معرفی شد. ایران نیز در سال ۲۰۱۱ با خاموش کردن برج میلاد به عنوان نمادی از ایران به این جنبش جهانی پیوست.

در این برنامه مردم، سازمان ها، ادارات، صنایع و غیره در آخرین شنبه ی ماه مارس به مدت یک ساعت، از ۲۰:۳۰ تا ۲۱:۳۰ به وقت محلی چراغ های خود را خاموش کرده و دولت های متعهد به همکاری با این برنامه نیز مهمترین نماد کشور خود را به مدت یک ساعت، در خاموشی کامل فرو میبرند. لازم به ذکر است انتخاب شنبه ی آخر مارس به دلیل تقارن این زمان با اعتدال بهاره در نیمکره شمالی و اعتدال پاییزه در نیمکره جنوبی است.

آنچه در مورد ساعت زمین در سال ۲۰۱۶ برای حامیان این برنامه باعث تعجب شده بود، تغییر زمان آن از شنبه ی پایانی ماه مارس به شنبه ی سوم این ماه یعنی ۱۹ ام ماه مارس بود.  علت این تغییر،  همزمانی عید پاک، از اعیاد مهم مسیحیان، با شنبه ۲۶ ام ماه مارس است و به منظور فراهم کردن شرایط برای حضور تمامی مردم دنیا در این برنامه، ساعت زمین یک هفته زودتر یعنی در تاریخ شنبه ۱۹ ام مارس برگزار خواهد شد.

Posted in: دسته‌بندی نشده