سخنان وزیر اسبق کشاورزی درباره وخامت وضعیت آبی کشور

به گزارش ایسنا، به نقل از فرارو، گزارش‌ها از این حکایت دارد که با افزایش دمای هوا در تهران مصرف روزانه آب در پایتخت به مرز سه میلیون و 500 هزار متر مکعب در روز نزدیک شده است. این وضعیت در دیگر مناطق کشور نیز برقرار است. با وجود این که حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور تا پایان هفته گذشته ۲۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون مترمکعب گزارش شده است و این رقم نسبت به سال گذشته رشد داشته است، اما وضعیت آب در کشور بحرانی است. در مدت مشابه سال آبی گذشته این میزان 23 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب گزارش شده بود. دو میلیارد رشد عدد قابل توجهی است اما باز هم از نگرانی‌ها نمی‌کاهد، چرا که احتمالا این افزایش از صدقه سر برنامه‌ریزی و هدایت نبوده است بلکه ریشه در بارش‌های جوی هوای معتدل دارد.

وخامت وضعیت آبی ایران را می‌توان در لابه لای گفت و گوی عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی کشورمان یافت. گفت‌وگویی که چند روز پیش در روزنامه قانون منتشر شد.

کلانتری با بیان این که “نگران نسل‌های بعد” است، گفت: «فلات ایران دارد غیرقابل سکونت می‌شود و کسی به این فکر نیست. مسئله اینجاست که آب‌های زیرزمینی تحلیل رفته‌اند و بیلان منفی آب بیداد می‌کند کم‌آبی کشور را به شدت تهدید می‌کند و بیلان منفی برداشت آب که در ابتدای انقلاب زیر صد میلیون متر مکعب در سال بود در حال حاضر به ۱۱ میلیارد متر مکعب رسیده است یعنی ۱۱۰ برابر شده است. اگر وضعیت اصلاح نشود ایران 30 سال دیگر کشور ارواح می‌شود چون همه کشور تبدیل به کویر می‌شود. در کویر اگر بارش هم صورت گیرد، ثمری ندارد چون سفره آب زیرزمینی خشک شده است، آب در سطح می‌ماند و تبخیر می‌شود. در حال حاضر تمامی پیکره‌های آبی طبیعی ایران خشکیده‌اند. دریاچه ارومیه، بختگان، تشک، پریشان، کافتر، گاوخونی، هورالعظیم،‌ هامون، جازموریان و…. دیگر چیزی باقی نمانده.»

وزیر پیشین کشاورزی با تاکید بر این که از “وقوع بحران” حرف می‌زند، افزود: «زندگی ملت در حال تهدید است.»

کلانتری معتقد است کویر در ایران در حال گسترش است، وی هشدار داد: « 25 سال دیگر جنوب البرز و شرق زاگرس غیرقابل سکونت می‌شود و افراد باید مهاجرت کنند.» وی گفت: «چون می‌خواهند تولیدات کشاورزی داشته باشند ولی سرمایه‌گذاری نکنند، می‌آیند آب‌های زیرزمینی را از بین می‌برند.»

اظهارات وزیر پیشین کشاورزی تکان‌دهنده است، اما ظاهرا تمام کار نیست. بسیاری

Posted in: دسته‌بندی نشده