معرفی کتاب : خاطرات اسکندر فیروز


 نام کتاب : خاطرات اسکندر فیروز/ دو دهه تلاش برای حفظ طبیعت و محیط زیست ایران


انتشارات : IBEX Publishers


تعداد صفحه : ۵۱۲


چاپ نخست ۱۶ جولای ۲۰۱۲


اسكندر فيروز پس از دريافت ليسانس مهندسي از دانشگاه ييل(Yale)، نخست دو سال در شركت مهندسي در غرب امريكا (متعلق به شركت موريسون كنودسن) مشغول به كار شد و سپس به ايران مراجعت كرد و چندين سال در بخش خصوصي فعاليت داشت.
او از سال 1345 وارد كار دولتي شد‌‍؛ ابتدا رئيس سازمان شكارباني و نظارت بر صيد و پس از آن رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كه خود مؤسس اين سازمان نيز بود.
مسئوليت اسكندر فيروز در سمت رئيس سازمان حفاظت محيط زيست و معاون نخست وزير تا سال1356 ادامه داشت.


تصويری را که رو و پشت جلد کتاب ديده مي شود عکسی است که نويسنده از هلی‌کوپتر از بالای درياچه تشک در استان فارس در 1353 گرفته بود. در گوشۀ راست پشت جلد درياچه بختگان به رنگ سفيد می درخشد. بختگان بزرگترين درياچه فارس و با حدود 136000 هکتار در رديف سوم در ميان درياچه‌های کشور بوده است و در اين دوران طبق توافقی بين محيط زيست و وزارت نيرو، در اوايل دهه 1350، وزارت نيرو متعهد شد که ميزان جريان آب رود کر به داخل درياچه بختگان  هيچ گاه از 2 متر مکعب در ثانيه کمتر نباشد.
با ناديده گرفتن اين توافق و ساير ضابطه ها ، اين درياچه بزرگ و زيبا، با مزايای هيدرو گرافيک فراوان و مأوای چند صد هزار پرنده مهاجر و بومی ارزشمند، رو به خشکی نهاد . (صفحه 386 کتاب).


در اين كتاب، اسكندر فيروز زندگي خود را در كودكي و نوجواني در چهار كشور مختلف به اختصار شرح مي دهد و پس از آن به آغاز و تكامل علاقه و دانش خود به طبيعت و به محيط زيست مي پردازد .
او، سير تحول در زمينه حفاظت محيط زيست در ايران را از سال هاي دهه 1340 و طی دو دهه به شكلي جالب توجه در این کتاب توضيح مي دهد.
اسكندر فيروز با اينكه امروز خود را سالخورده مي داند اما هنوز علاقه خود را به حفظ محيط زيست از دست نداده كه نمونه آن انتشار كتاب حيات وحش ايران (مركز نشر دانشگاهي با همكاري دايره سبز، 1378) و انتشار كتاب ديگري در همين زمينه در انگلستان می باشد.









 








 


 

Posted in: دسته‌بندی نشده