قليان سرا؛ بهانه اي جديد براي قطع درختان !

بروجرد يكي از شهرهاي زيبا و توريستي استان لرستان است؛ قرار گرفتن در يك شرايط خاص اقليمي همه چيز را براي به وجود آوردن چشم انداز هاي طبيعي فراهم آورده است؛ يكي از مناطقي كه بسيار مورد توجه گردشگران قرار مي گيرد جاده منتهي به روستاي « ونايي » است؛ شوربختانه در سال هاي اخير شاهد از بين رفتن درختان قديمي « تامين سوخت » منطقه و ريختن زباله ها از طريق گردشگران بوده ايم.

اين در حالي است كه در ايام نوروز 91 عده اي سودجو به شكلي غير قانوني اقدام به قطع درختان بسياري از اين منطقه نمودند. از سوي ديگر ساخت و سازهای غیرمجاز برای احداث قلیان سرا یکی از مهمترین دلایل از بین رفتن بخش مهمی از درختان این منطقه به شمار می آید که متاسفانه شاهد گسترش چنین مکانهایی در سایر نقاط منتهی به ونایی هستیم.

به دیگر سخن، جنگل زدایی بحران زیست محیطی بشر کنونی است؛ شوربختانه در سالهای اخیر با افزایش سیل های بی سابقه، تسریع فرسایش خاک و از بین رفتن سفره های آب زیرزمینی شاهد دگرگونی حیات گیاهی و جانوری سرزمینمان بوده ایم؛ اميد كه متوليان امر با چنين تخلفهايي در چارچوب قانون برخورد نمايند.

روستای ونایی در چند کیلومتری شهر بروجرد دارای مناطق بکر، باطراوت و جاذبه های طبیعی زیادی است. در مسیر جاده این روستا درختان سر به فلک کشیده سپیدار بیشتر از گونه های دیگر به چشم می خورد.

مستعد بودن این منطقه گردشگری توانسته سالانه بازدید کنندگان زیادی را در فروردین و روزهای گرم تابستان به خود جذب کند. این در حالیست که برخی از افراد سودجو به بهانه سرویس دهی برای رفاه بازدیدکنندگان و گردشگران دست به ایجاد قهوه خانه های بین راهی بر روی لاشه درختان بریده شده در این منطقه زده اند.

با این وجود به نظر می رسد بازدیدکنندگان این منطه بکر و زیبا نه برای کشیدن قلیان بلکه برای دیدار از این جاذبه طبیعی به ونایی سفر می کنند موضوعی که چندان مورد توجه متولیان امر قرار نگرفته است.

تخریب این منطقه زیبا که به خاطر طبیعت بکر آن شهره عام و خاص است برای احداث آنچه فضای تفریحی (قلیان سرا) نام نهاده شده به نظر موضوعی غیرقابل توجیه است. بنابر نظر سرپرست اداره منابع طبيعي شهرستان بروجرد قطع درختان جاده ونايي توسط عده اي متخلف صورت گرفته است.

به هر روی انتظار می رود مسئولان شهرستان بروجرد همچون گذشته با متخلفین برخورد قانونی به عمل بیاورند زیرا از دست رفتن منابع ملی می تواند آسیب های اقتصادی بسیاری را به استان تحمیل کند.امروزه خدمات ارزشمند درختان برای همه ما انسانها به خوبی روشن شده است؛ امروز زمان آن فرا رسیده که تبر را زمین گذاشته و برای حفظ آبادانی سرزمینمان بیش از پیش تلاش کنیم.

گزارش خبري / تخريب جنگل براي قليان سرا

گزارش تصويري / اينجا جنگل « قليان سرا » مي شود !

Posted in: دسته‌بندی نشده