مروری بر خبرهای اقلیمی ایران – در همراهی و در پاسخ به دکتر کرمی

 

امروز فرصتی شد و مروری روی وب کردم و به یک سری خبر اقلیمی رسیدم که دیدم خالی از لطف نیست اینجا بازگو کنم.

اولین خبر یا در واقع مطلب که توسط منابع مختلفی منتشر شده بود یادداشت اخیر دکتر کرمی است با عنوان تغییر اقلیمی یا تغییر اخلاقی. در این یادداشت دکتر کرمی به این نکته اشاره کرده است که آنچه این روزها در عرصه ی محیط زیست ایران رخ می دهد بیش از آنکه ناشی از تغییر اقلیم باشد حاصل نزول ارزش های اخلاقی در جامعه ی ما است و بعد هم ایشان به طور کلی وجود تغییر در اقلیم را خصوصا در مساحت ایران رد کرده و تاکید کرده بودند که این تغییر در حد جزایر گرمایی در تهران قابل مشاهده است.

هم موافقم و هم مخالف و تیتر این مطالب را هم بر اساس مطلبی انتخاب کردم که دکتر کرمی در اوایل راه اندازی این وبلاگ در مورد یکی از مطالب این سایت نوشته بود.

با دکتر کرمی موافقم چون تردید ندارم سهم تغییر اخلاقی مورد اشاره ی ایشان در شرایط ناگوار محیط زیست ایران بی تردید از سهم تغییر اقلیمی بسیار بیشتر است اما همانطور که روی فیس بوک برای خود ایشان هم کامنت گذاشتم، مطالعات فعلی در مورد ایران که چه در داخل و چه در خارج کشور انجام شده اند به صورت مشخصی گویای روند معنادار افزایش دما در بسیاری از ایستگاه های کشور است. متن کامنت ها را که البته متاسفانه پاسخی برایش از دکتر نگرفتم اینجا درج می کنم، مابقی خبرهای امروز را در پست بعدی بخوانید:

دکترجان، راستش در تغییر و در واقع افول اخلاقی جامعه ایرانی تردیدی نیست. افولی که من معتقدم با گونه ای از قطبی شدن هم همراه بوده است به صورتی که نه تنها دیگر کمتر کسی پایبند اخلاق است که هر کسی دیگران را هم بی اخلاق می داند. از طرفی تردیدی هم ندارم که از خشک شدن دریاچه ارومیه تا کاهش مستمر مساحت جنگل های کشور حاصل همین بی اخلاقی های ما است و همین بی توجهی ها و همین خودخواهی ها. اما به نظرم شواهد مرتبط با تغییر اقلیم در ایران به قدری هست که نتوان به این سادگی ردشان کرد. البته این را هم به خاطر داشته باشیم که خود این تغییرات اقلیمی ناشی از همان نزول اخلاقی ما است. من چند مقاله ای را اینجا درج می کنم که نویسندگان آن ها به توصیه شما قلمی به دست گرفته اند و با استفاده از همان داده های مورد اشاره ی شما و کمی روش های فنی به نتایجی مخالف نظر شما رسیده اند، اینکه تغییرات اقلیمی در ایران از نظر آماری معنادار است.

اولین مقاله که در انتهای این کامنت اطلاعاتش را درج کرده ام با بررسی داده هایی که شما گفتید در 25 ایستگاه سینوپتیک به این نتیجه رسیده است که متغیرهای مورد بررسی در بسیاری از ایستگاه ها به صورت معناداری تغییر کرده است.

Rahimzadeh, F., A. Asgari, et al. (2009). “Variability of extreme temperature and precipitation in Iran during recent decades.” International Journal of Climatology 29(3): 329-343

مقاله ی بعدی که به طور ویژه روی آذربایجان تاکید کرده است نشان می دهد که دمای منطقه تا 2050 تا 2.3 درجه افزایش خواهد داشت و کاهش بارندگی در منطقه تجربه خواهد شد.

Mahdi Zarghami, Amin Abdi, Iman Babaeian, Yousef Hassanzadeh, Reza Kanani, Impacts of climate change on runoffs in East Azerbaijan, Iran, Global and Planetary Change, Volume 78, Issues 3-4, August-September 2011, Pages 137-146, ISSN 0921-8181, DOI: 10.1016/j.gloplacha.2011.06.003

 

این هم نمودار افزایش دمای شبانه ی ایران است که مدتی قبل انجمن ایرانی اقلیم شناسی منتشر کرده بود و به وضوح تغییرات دمایی و بهتر بگویم افزایش دما در آن مشخص است.

 

 

https://mle15m3s7drp.i.optimole.com/cb:MbLm.61569/w:auto/h:auto/q:mauto/f:best/https://greenblog.ir/wp-content/uploads/2012/01/-d9-85-d8-b1-d9-88-d8-b1-db-8c--d8-a8-d8-b1--d8-ae-d8-a8-d8-b1-d9-87-d8-a7-db-8c--d8-a7-d9-82-d9-84-db-8c-d9-85-db-8c--d8-a7-db-8c-d8-b1-d8-a7-d9-86--d8-af-d8-b1--d9-87-d9-85-d8-b1-d8-a7-d9-87-db-8c.jpg

 

 

و آخر هم این را ببینید و خودتان بگویید که آیا دما در ایران در حال تغییر است و یا این قضیه محدود به جزایر گرمایی شهری در کشور می شود.

 

 

نموداری تغییرات دما

 

 

Posted in: دسته‌بندی نشده