خبرهای اقلیمی ایران

 

اولین خبر مربوط است با سومین همایش بین المللی تغییر اقلیم و گاهشناسی درختی که توسط پژوهشکده اکوسیستم های خزری و با همکاری دانشکده منابع طبیعی ساری در روزهای 27 و 29 اردیبهشت ماه 1391 برگزار می گردد. جزییات بیشتر.

دومین خبر مربوط به برگزاری همایش تخصصی تغییر اقلیم که اینجا روی ایرنا است. بخشی از خبر چنین است:

‘ راضیه لك ‘ دبیر علمي نخستین سمینار تخصصي تغییر اقلیم در ایران روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: با توجه به برنامه دو سالانه كمیسیون ملي یونسكو در زمینه اقیانوس‌شناسي و تصویب كمیته ملي اقیانوس ‌شناسي، سازمان‌هاي هواشناسي و زمین‌شناسي كشور موظف به برگزاري سمینار تغییر اقلیم را در سال جاري هستند. وي اظهار داشت: امروزه موضوع تغییر اقلیم بر همگان روشن است و نه تنها در سطوح جامعه بلكه در زندگی روزمره انسان‌ها ملموس است، اما تاثیرات تغییر اقلیم در كشورمان باید به بحث و چالش كشیده شود. وی گفت: اقیانوس‌ ها و دریاها، دریاچه ‌ها، شیلات، منابع آب، اكوسیستم ‌هاي طبیعي شامل جنگل و مرتع ، اقلیم دیرینه و مدلسازي به عنوان محورهاي این همایش است. لك افزود: پژوهش‌های تغییر اقلیم به عنوان موضوعات بسیار اساسي است كه متخصصان علوم مختلف از دیدگاه متفاوتی با آن برخورد می‌كنند. 

اینجا مطلبی در مورد تغییر اقلیم و درختان.

این هم یک خبر ویژه برای پژوهشگران داخلی: نقشه راه تغییرات اقلیمی ایران در حال نهایی شدن است!

مشاور رییس جمهوری در زمینه هواشناسی و تغییرات اقلیمی ، از نهایی شدن طرح مطالعات تغییرات اقلیمی ایران در سال های اخیر و راهكارهای مقابله با آن خبر داد. علی محمد نوریان ‘ روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در آمل گفت : در چارچوب این طرح ، مطالعات دقیقی در خصوص تاثیر صنعتی شدن ، گسترش شهرهای بزرگ ، افزایش خودروها ، كارخانه های تولیدی و كاهش فضای سبز بر تغییرات اقلیمی در كشور صورت گرفته است. وی گفت : هم اكنون 50 دستگاه اجرایی و دانشگاهی كشور مورد هدف این طرح هستند و در نشست های جداگانه و چندجانبه با آنان ، تغییرات اقلیمی مورد بررسی و تبادل نظر قرار می گیرد.

رییس سابق سازمان هواشناسی كشور اظهار داشت : در این طرح عواملی كه باعث تغییر اقلیم در كشورمان شده اند ، شناسایی و سپس بر روی آنها كارهای كارشناسی انجام می شود و پس از مشخص شدن آثار سوء آنها ، راهكارهای مقابله با وضعیت هم مشخص خواهد شد. نوریان ، از طرح مطالعات تغییرات اقلیمی به عنوان نقشه راه در بحث تغییرات اقلیمی در ایران یاد كرد و افزود : با شناسایی آثار سوء اقلیمی در ایران ، می توان برای پیدا كردن راهكارهای ایجاد سازگاری با آن برنامه ریزی كرد. وی ، تغییرات اقلیمی را جهانی دانست و ادامه داد : به خاطر حساسیت موضوع تغییرات اقلیمی ، هر كشوری باید در جهت كاهش آثار سوء آن تلاش كند و اقدام های موثری برای این منظور در پیش گیرد. 

 این مطلب هم چند گزارش خوب داشت!

 

Posted in: دسته‌بندی نشده