آيت‌الله امامي كاشاني : آلوده کردن هوا حرام است

 


آيت‌الله امامي كاشاني : آلوده کردن هوا حرام است



خطيب جمعه تهران با اشاره به تشديد آلودگي هوا در تهران و برخي ديگر از شهرهاي كشور، رعايت نكردن مسائل مربوط به آلودگي هوا را مصداق ضرر زدن به مردم و گناهي كبيره دانست.

به گزارش ايسنا آيت‌الله امامي كاشاني در خطبه‌هاي اين هفته نماز جمعه تهران تاكيد كرد: ضرر زدن به مسلمين حرام است و نيت اضرار هم به روح انسان آلودگي مي‌دهد؛ حتي اگر اضرار عملي نشده باشد.

وي اضافه كرد: مي‌بينيم كه موتورها و ماشين‌ها بدون داشتن استاندارد لازم، مدام گاز مي‌دهند، دود مي‌كنند و فضا را آلوده مي‌سازند و به همين خاطر چقدر مردم مريض مي‌شوند يا به آن‌ها ضرر مي‌رسد كه بدون شك همه اين‌ها اضرار محسوب مي‌شود و حرام است. كساني كه وسائط نقليه‌شان خوب است ولي تك‌سرنشين حركت مي‌كنند و از وسائط نقليه عمومي استفاده مي‌كنند نيز فضا را به شكل ديگري خراب مي‌كنند و اين‌ها هم مصداق گناه است.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اين‌كه «اگر گناه طوري باشد كه سلامت جامعه و جان مردم را به خطر بيندازد، گناه كبيره است» افزود: اگر انسان كاري كند كه جان فرد يا افرادي به خطر بيفتد، اين امر مصداق مساله دماء و خون است؛ چنان‌چه در مورد همين آلودگي مي‌بينيم كه افرادي بر اثر اين هوا سرطان گرفته‌اند و افرادي فوت مي‌كنند.

امامي كاشاني خاطرنشان كرد: در كشور ما گاهي وضع هوا اين‌طور مي‌شود و البته دولت و نظام هم وظايفي در قبال اين مساله دارند و بايد در مواردي كه مي‌شود جلوي مشكل را گرفت، به هر نحو ممكن بايد وظيفه‌ خود را انجام دهند، ولي همكاري ملت نيز بسيار اهميت دارد. متاسفانه برخي افراد اصلا ملاحظه نمي‌كنند و بد رانندگي مي‌كنند كه اين امر اصلا با اخلاق زندگي همخواني ندارد. ممكن است گفته شود كه هزاران وسيله نقليه در آلودگي سهيم هستند و تنها وسيله‌ نقليه ما كاري نمي‌كند، ولي بايد دانست كه زياد بودن وسيله و كثرت وسايل، گناه را از روي دوش تك تك افراد برنمي‌دارد و همه در اين گناه شريك هستند.