حضور نا بجای توله شیرها در خیابان یعنی عده ای سرجای خودشان نیستند!

طبیعت دوستان و طبیعت گرایان هر پدیده ای را از منظر طبیعت و پیامی زاییده عوامل طبیعی می بینند. طبیعت قوانین خودش را دارد، هر کنشی با واکنشی مواجه می شود و هر تصمیمی پیامدی دارد. بر اساس قانون طبیعت، بی توجهی به طبیعت و محیط زیست باعث نابودی آن خواهد شد و ضرر آن به ترتیب دامن همه ی زنجیره های مرتبط با طبیعت را خواهد گرفت. یا مثلن بر اساس قانون دیگری، شکار حیوانات منجر به انقراض نسل حیوانات خواهد شد و یا مثلن نابودی جنگل ها سبب افزایش گازهای گلخانه ای، تخریب زیستگاه حیوانات، طوفان و سیل و تغییرات اقلیمی می شود. بر اساس قانون دیگری اگر در زیستگاهی تعداد حیوانات گوشتخوار زیاد شد تعداد حیوانات علفخوار کم می شود. حتی گاهی جابجایی در محل زندگی گونه های جانوری نیز بوجود می آید و گونه های غیر بومی می توانند باعث فراری دادن گونه های بومی از زیستگاه خودشان شوند.
 ویژگی قوانین طبیعت این است که بسیار ساده هستند و به ساده ترین شکل ممکن می توان آنها را تعبیر و تفسیر کرد، این سادگی گاهی ما را به اشتباه می اندازد و این قوانین ساده را به هیچ می انگاریم.
در هفته گذشته و با فاصله چند روز دو توله شیر در خیابانهای تهران پیدا شدند. اگر بخواهیم این اتفاق را به ساده ترین شکل ممکن و بر اساس قوانین طبیعت تفسیر کنیم باید بگوئیم که حضور شیرها در جایی که نباید باشند نشان از آن دارد که عده ای دیگر در جایی هستند که نباید باشند. به زبان دیگر اگر مدیران محیط زیست کشور و بویژه کسانی که در زمینه حیات وحش و حیوانات صاحب مقام و مسئولیتی بودند در سرجای خود بودند آنوقت شیرها هم سر جای خود یعنی بیشه زارها و جنگل ها بودند. حالا که به اشتباه و یا به هر دلیلی عده ای سر جای خود نیستند نباید از این توله شیرهای جوان انتظار داشته باشیم که سرجای خود باشند.
این تفسیری ساده از قانون طبیعت است، حتمن در شرح و بسط این قانون سخن بسیار می توان گفت.

مطالب مرتبط:
دلفین های با غیرت، آدم های بی غیرت!
این ماهی ها چه می گویند؟!

Posted in: دسته‌بندی نشده