چهارمین جشنواره پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری

امروز موفق شدم در جشنواره چهارم پژوهش و نوآوری در حوزه مدیریت شهری که به وسیله مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران برگزار می شد شرکت کنم. سید بزرگوار ما جناب مجابی معاونت علم و فن آوری مرکز، مسئول ستاد برگزاری آن بود و برعکس جشنواره قبلی بسیار منظم برگزار گردید.

همایش با سخنرانی دکتر ایازی معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران آغاز شد و با سخنرانی 10 دقیقه ای دکتر قالیباف پایان یافت. دکتر ایازی بر روی اهمیت مسائل فرهنگی و لزوم تهیه پیوست ها و پروتکل های بررسی و ارزیابی و نظرسنجی های مورد لزوم برای هر طرحی که در شهر به وسیله شهرداری انجام می شود تأکید کرده و مراحل کاری و راهبردهای اصلی آن را در شهرداری تشریح کرد. ایشان همچنین در خصوص پژوهشگران محله و انجام طرح های پژوهشی در محلات تهران و با کمک کارشناسانی که از بین خود مردم تمایل به انجام این تحقیقات را دارند گزارشاتی را ارائه دادند. یکی از نکات جالب که در گزارش ایشان بود نتایج نظر سنجی بود که نشان می داد از دید اندشمندان و قشر روشنفکر و آگاه جامعه عدم خردگرایی در سطح شهر تهران بزرگترین معضل شهر است و از دیدگاه مردم و مسئولین شهرداری اعتیاد بزرگترین و مهمترین مسئله تهران می باشد.

یکی از بهترین سخنرانی های این برنامه سخنان دکتر مازیار حسینی معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران بود که راهبردها و کارهای انجام شده در جهت دستیابی به بخشی از پیشرفت های مورد نیاز بخش عمرانی شهرداری را توضیح داد. مواردی چون اصلاح ساخت و استاندارد کردن روش ساخت جدول های خیابانی، استاندارد کردن روش های صحیح تولید آسفالت، مستند سازی پروتکل های مورد نیاز در فعالیت های عمرانی شهرداری از مهمترین مواردی بود که مطرح کردند.

همچنین آمار جالبی از تخصیص بودجه به تحقیقات در کشور را در 10 سال گذشته ارائه دادند که یک فاجعه به تمام معنا بود. آنطور که ایشان گزارش دادند در سال 1383 سهم تحقیقات از درآمدهای ناخالص ملی 0.65 درصد بوده که در سال 1389 به 0.25 درصد رسیده است. یعنی اگر بخواهیم این رقم را با 3.74 درصد در کشور سوئد مقایسه کنیم خیلی خنده دار می شود.

در آخرین سخنرانی هم دکتر قالیباف علاوه بر تأکید بسیار بر روی بحث پژوهش و همچنین لزوم اهمیت دادن به آن در جهت دستیابی به راه حل های مشکلات مختلف در سطح شهر تهران و همچنین کمک گرفتن از اندیشمندان شهر در این خصوص، بر روی بحث های فرهنگی و لزوم هویت دادن به شهروندان و زنده کردن بحث های فرهنگی صحبتهایی را مطرح کردند.

یکی دیگر از بخش های جالب جشنواره پیامی از طرف دکتر خوآن کلوسه قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و رئیس سازمان اسکان بشر بود که متن اصلی آن را از مهندس مجابی گرفتم و در ذیل متن کامل آن را می گذارم. این پیام در خصوص برگزاری این جشنواره برای دفتر مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارسال شده بود که به وسیله خانم مهندس گلایل مساعد ، مدیر برنامه BLP در ایران قرائت گردید.

اکنون که بیش از نیمی از جمعیت جهان در مناطق شهری زندگی می
کنند، شهرها بیش از هر زمان دیگری کلیدی برای پیشرفت اجتماعی و اقتصادی هستند. اگر
چه شهرها همواره از موتورهای محرکه فرهنگ، تجارت، آموزش و توسعه به شمار آمده اند،
اما مسبب تخریب محیط زیست، فقر و نابرابری های اجتماعی در حال رشد نیز هستند.

در
بسیاری از کشورها سرعت شهرنشینی بیش از آن است که امکان ارائه کیفیتی مناسب از
زندگی برای همه فراهم باشد. برای غلبه بر این چالش ها درک این مسئله مهم است که
تنگناهای توسعه پایدار لزومن کمبود فن آوری، دانش فنی، مالی و یا توافق نامه های
بین المللی نیست، بلکه به دلیل اجرای راهکارهای محلی برنامه ریزی شده ای است که بر
اساس اصول حکمرانی شهری مورد توافق قرار گرفته است.

این رویداد، می تواند فرصتی برای گردآوری ایده ها و پروژه
هایی باشد که به کیفیت بالا بردن کیفیت زیست در ایران و محیط زیست منطقه و خاور
میانه کمک خواهد کرد. من از این ابتکار مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهرداری تهران
در فراهم آوردن زمینه ای برای طرح نظرات پژوهشگران و اندیشمندان در جهت تحلیل،
اولویت بندی و تعیین چالش های اصلی شهری قدردانی و از شهرداری تهران برای حمایت از
این ابتکار عمل تشکر می کنم و برای ایرانیان موفقیت در اجرای پژوهش های برگزیده را
آرزومندم.

دکتر خوان کلوسه،

قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد

رییس سازمان اسکان بشر

پ.ن: نمایشگاه آنلاین جشنواره :http://e-exhibition.tehran.ir

Posted in: دسته‌بندی نشده