آنفلوانزای پرندگان، طبیعی است/ بی دلیل نام قم را مطرح نکنید

بیژن سلیمان پور در جلسه شورای اطلاع‌رسانی استان که در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار داشت: موضوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان همواره در سال‌های قبل نیز مطرح بوده و بخشی از تقویم مدیریتی کشور در فصل پاییز و زمستان شده است.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم افزود: در دو دهه اخیر در پایان تابستان، سلسله‌مراتب از استانداری‌ها و فرمانداری‌ها اعلام می‌شود که ستاد پیشگیری از آنفلوانزا را تشکیل و اقدامات را انجام دهند و این موضوع جدیدی نیست.

سلیمان پور بابیان اینکه شرایط فعلی متأثر از کرونا و پیدا شدن مورد مثبت در قم سبب بزرگنمایی‌هایی از این بیماری شد، درحالی‌که باید در حد واقعیت به این بیماری توجه شود، ابراز کرد: همان‌طور که اتفاقات در دو دهه گذشته نیز نشان داده این بیماری در آلودگی انسانی جای نگرانی ندارد.

وی عنوان کرد: درصورتی‌که تماس با مرغ و محیط آلوده وجود داشته باشد و یا مصرف مرغ آلوده می‌تواند نگرانی ایجاد کند که خوشبختانه این اتفاق نمی‌افتد و به‌محض اینکه نتیجه مثبت می‌شود با شیوه‌های بهداشتی، مرغ‌های آلوده معدوم می‌شوند.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم بابیان اینکه مرغداری‌ها در قم به‌طور کامل کنترل می‌شود و رفت‌وآمد کارگر و دان پرندگان تحت کنترل قرار می‌گیرد و شرایط مدیریت می‌شود تا آلودگی انسانی نداشته باشد، گفت: البته این موضوع به معنای این نیست که بیماری منتقل نمی‌شود، بلکه باید مراقب بود تا منتقل نشود، هرچند این بیماری خسارات شدیدی به اقتصاد ملی ما وارد کرده و بیماری بومی ایران نبوده و به اقتصاد جهانی نیز خساراتی زده است.

سلیمان پور گفت: سوابق این بیماری بررسی‌شده که با توجه به تعداد زیاد مرغداری‌ها در قم، درگذشته موجی ایجاد و خساراتی واردشده است و در بحث تخم‌مرغ و مرغ، نیز قیمت‌ها افزایش‌یافته و معیشت خانواده را تحت تأثیر قرار داده است.

وی با تأکید به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مسئله جدیدی نیست و نگرانی نداریم، اظهار داشت: نباید القا کنیم که این بیماری از قم شروع‌شده بلکه همه‌ساله مورد مثبت در کشور بوده است که این بار در باغ پرندگان شهر مقدس قم دیده‌شده شد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم تصریح کرد: در این باغ یکی دو مورد تلفات داشتند، اما چون نمی‌دانستند که ممکن بوده حاد باشد به‌محض متوجه شدن، محل قرنطینه، پلمپ و کنترل شد، ما نیز اعلام کرده‌ایم شرایط سخت‌گیرانه‌ای در مرغداری‌ها حاکم باشد تا شیوع پیدا نکند.

سلیمان پور عنوان کرد: زنگ خطر را به صدا درآورده‌ایم و هشدار داده‌ایم که تغذیه و دان پرندگان از بیرون تهیه نشود، که امیدواریم به این شکل ایزوله شود تا خساراتی به مرغداران وارد نشود، ضمن اینکه از دو تا سه ماه قبل ستاد تشکیل و وظایف دستگاه‌ها ابلاغ شد و آمادگی بسیاری وجود دارد.

وی بیان کرد: این وضعیت اجتناب‌ناپذیر است و احتمال دارد پرنده جدیدی خریداری‌شده باشد یا دانه‌ها آلودگی داشته و یا کارگری که مراجعه کرده آلودگی را به داخل برده باشد، به هر شکل این باره حساسیت‌ها بالابود و می‌گفتند کسی پاسخگو نیست.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قم اظهار کرد: عدم پاسخگویی به‌موقع دامپزشکی، نگرانی‌هایی را ایجاد کرد، درحالی‌که روشنگری مسئله مهمی است و نباید سکوت کرد و از طرفی مدیران نباید منفعل باشند.

سلیمان پور تصریح کرد: مرغداری‌ها کاملاً ایزوله و تحت کنترل و ایزوله هستند و ان‌شاءالله هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

انتهای پیام