فرهنگ سازی! فرهنگ سازی؟ فرهنگ سازی

 

امروز در سمیناری شرکت کردم که سخنرانش در مورد نقش اطلاع رسانی درست در کاهش مصرف صحبت می کرد. قضیه از این قرار است که استرالیا، به ویژه در بخش های جنوبی، در یک دوره ی ده ساله با خشکسالی مواجه بود تا جایی که سطح آب پشت سدها در این کشور از اعدادی حدود هشتاد تا نود درصد به کمتر از چهل درصد کاهش پیدا کرد. 

دولت استرالیا در پاسخ به این شرایط کمپین اطلاع رسانی گسترده ای را در سطح این کشور آغاز می کند به طوری که میزان آب مصرفی شهرها و میزان آب پشت سدها به صورت روزانه از طریق روزنامه ها، بخش های خبری و حتی بیلبوردهایی که هر روز به روز رسانی می شده اند به مردم اطلاع داده می شده است. 

خاطرم هست که اوایل که اینجا آمده بودم برایم جالب بود که در آخر اخبار که وضع هوا اعلام می شود، مقدار آب پشت سدها هم به صورت متوسط ارائه میشد.

جالب است بدانید که این اطلاع رسانی به همراه برخی اعمال محدودیت ها و تغییر جزیی قیمت آب باعث می شود که در شهری مثل کانبرا میزان مصرف آب با وجود افزایش اندک جمعیت در طی دو سال از روزانه 194 مگالیتر به 120 مگالیتر کاهش پیدا کند و در نهایت با وجود ادامه ی خشکسالی میزان ذخایر آبی به بیش از پنجاه درصد باز گردد.

سخنران تحلیل های جالبی ارائه می داد که چطور می شود با اطلاع رسانی صحیح و انتقال شرایط بحرانی به مردم بدون ایجاد نگرانی حاد، زمینه ی بروز رفتارهای صرفه جویانه را فراهم کرد. البته باید این را هم بگویم که دولت استرالیا در طی این مدت و با هدف افزایش بهره وری اقدام به معرفی فناوری های جدیدی در حوزه هایی مثل شستشو و استحمام کرده و مردم را به استفاده از آن ها ترغیب نموده است.

دوستان علاقمند می توانند مقاله ی مورد نظر را اینجا (PDF) دانلود کنند.

 

Posted in: دسته‌بندی نشده