برای نجات “چگاسفلی”، کودکان نقاشی می‌کشند

به گزارش ایسنا، بیش از یک ماه از تعرض به محوطه‌ تاریخی چگاسفلی با لودرهایی که به دستور دهیاری و شورای روستای چگاسفلی به سینه این محوطه‌ باستانی چنگ زدند می‌گذرد؛ اقدامی که به نام جدول‌کشی برای دفع آب‌های سطحی انجام شد و بعد از گذشت یکی دو روز بالاخره کار متوقف شد تا شاید برنامه‌ریزی دیگری برای این خواسته‌ مردم روستای چگاسفلی انجام شود.

هرچند در طول چند سال گذشته و به واسطه‌ اهمیت این محوطه باستانی، تعدادی از باستان‌شناسان ملی و بین‌المللی در نامه‌های جداگانه درخواست حفاظت از این محوطه و ثبت جهانی آن را داشتند، اما بعد از این تعرض نیز رییس پژوهشکده باستان‌شناسی از انجام شکایت‌های حقوقی توسط بخش‌های مختلف وزارتخانه میراث فرهنگی و اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان برای تجاوز به عرصه و حریم چگاسفلی در خوزستان خبر داد.

هر چند در طول این مدت و در کنار نامه‌های جداگانه‌ دیگری که به تعرض به چگاسفلی معترض بودند، انجمن علمی باستان‌شناسان نیز با نوشتنِ نامه‌ای که رونوشت آن به  سیدابراهیم رئیسی – رییس قوه قضاییه – ، علی­‌اصغر مونسان – وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – و غلامرضا شریعتی – استاندار خوزستان – نیز ارسال شده است، نسبت به این وضعیت معترض شدند و اصل نامه را به معاون اول رییس‌جمهور – نوشتند.

در کنار همه این اقدامات اکنون نیز انتشارات “دادکین” به عنوان تنها انتشارات حوزه میراث فرهنگی در راستای فرهنگ‌سازی و علاقمندی کودکان به آثار تاریخی و میراث فرهنگی کشور، با برگزاری مسابقه نقاشی، قصد دارد تا کودکان را با محوطه چگاسفلی آشنا کند.

در این مسابقه نقاشی قرار است، کودکان با محوطه چگاسفلی در بهبهان و طرح‌ها و نقش‌هایی جذاب از فرهنگ پنج هزارساله ایران آشنا شوند. در پایان نیز قرار است آثار منتخب، در کتابی ویژه از سوی این انتشارات چاپ و توزیع شود.

کودکان ۶ تا ۱۲ سال مخاطبان این مسابقه نقاشی هستند  و می‌توانند هر اثر خود را در قطع A۴ کشیده  و در برگه‌ای جداگانه یک پاراگراف با حداکثر ۲۰۰  کلمه درمورد محتوا و پیام اثر به خط خودشان بنویسند و تا ۱۵ بهمن آثار خود را به ایمیل  [email protected] یا به صندوق پستی تهران  ۳۵۶۳-۱۵۸۷۵ به نام انتشارات ارسال کنند.

علاقمندان برای آشنایی با همه ضوابط شرکت در این مسابقه و آثار به دست آمده از محوطه چگاسفلی برای نقاشی آن‌ها، می‌توانند به آدرس «miraskhabar.ir» مراجعه کنند.

از سوی دیگر اکرم لباف‌نژاد – مدیر مدرسه باغچه‌بان – برای آشنایی کودکان ناشنوا با میراث فرهنگی، فیلمی را برای معرفی چگاسفلی ضبط و منتشر کرده است و حتی قرار است هر پنج‌شنبه درباره‌ی یکی از آثار تاریخی کشورمان برای ناشنوایان توضیح دهد.

انتهای پیام