يك متخصص تغذيه: كاشت سبزي كنار جاده‌ها موجب جذب سرب و فلزات سنگين در آنها مي‌شود

يك متخصص تغذيه گفت: كاشت سبزي كنار جاده‌هاي پر تردد موجب آلوده شدن آنها به سرب و فلزات سنگين بر اثر دود خودروهاي عبوري مي‌شود و خوردن اين سبزي‌ها موجب اختلال دريادگيري، كاهش بهره هوشي و بيش فعالي كودكان مي‌شود.
سيد ضياءالدين مظهري در گفت‌و‌گو با فارس اظهارداشت: سبزي‌ يكي از مفيدترين و اساسي‌ترين موادغذايي براي بدن است و مصرف آن براي افرادي كه در حال رشد هستند، بسيار مفيد است.
وي درباره سبزي‌هايي كه با فاضلاب انساني آبياري مي‌شود، گفت: در فاضلاب‌ها مواد مفيدي وجود دارد كه موجب رشد بيشتر سبزي‌ها مي‌شود كه اين موضوع فقط 50 درصد قضيه است و بايد اين را هم در نظر بگيريم كه اين فاضلاب‌ها ممكن است حاوي ميكروب‌ها، تخم انگل‌ها و ساير آلودگي‌ها باشد؛‌به همين دليل بايد در مصرف سبزي‌ها احتياط كرده و با ضدعفوني كننده‌هاي مناسب آلودگي‌هاي آن را برطرف كنيم.
اين متخصص تغذيه بيان داشت: برخي از فاضلاب‌ها، فاضلاب‌هاي صنايع فلزكاري است كه وارد رودخانه‌ها شده و آلودگي را به آب‌هاي سطحي و زيرزميني انتقال مي‌دهد همچنين كاشت سبزي در كنار جاده‌هاي پر تردد موجب آلوده شدن آن مي‌شود. دود‌ حاصل از سوخت بنزين و حتي سرب موجود در هوا جذب سبزي‌ها مي‌شود؛ سرب موجود در موادغذايي موجب اختلال در يادگيري، كاهش بهره هوشي و بيش فعالي مي‌شود.
مظهري اضافه كرد: اگر زمين‌هاي كاشت سبزي در كنار جاده‌هاي پر رفت و آمد باشد با توجه به آلودگي هوا خطر آلوده شدن سبزي‌ها با فلزات سنگين نيز وجود دارد و زماني كه فلزات سنگين از طريق ريشه سبزي جذب ‌شود، با شست و شوي فراوان از طريق ضدعفوني كننده‌ها و حتي پخت و پز از بين نمي‌رود.