به گزارش ایسنا به نقل از روابطعمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری به دنبال برگزاری نشست مشترک با گروه تدوین پروژه شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری، گفت: پروژه شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی مقاصد گردشگری کشور در دو بخش جاذبههای روستایی و شهری در دستور کار است تا بر مبنای پژوهش علمی، ارزش و جایگاه هر یک از جاذبهها تعیین و به عنوان بستری قابل اتکا در عرصه تصمیمگیریهای مختلف از جمله نرخگذاری بستههای سفر به کار گرفته شود.
او افزود: در این پروژه مرحله شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری انجام شده است تا بر مبنای این اقدام ابتدا ظرفیت همه روستاهای کشور احصا و سپس طبق بررسی، انطباق با شاخصهها و نیز الگوپذیری از مبنای علمی احصاشده، به عنوان روستای هدف انتخاب شوند.
او با بیان اینکه ساختار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی روستا نیازمند مدلی انطباقیافته با ویژگیها و ماهیت روستا است، اظهار کرد: با توجه به افزایش تمایل به سفرهای روستایی و به طور کل توسعه گردشگری روستایی ضروری بود با بازنگری در فرایند شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری زمینه مدیریت و هدایت مطلوب آنها تامین شود. بر این اساس تدوین طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف محقق شد.
معاون گردشگری با بیان اینکه متاسفانه به لحاظ فقدان مدل فراگیر و منطبق، نبود پایگاه آماری روزآمد و فرابخشی بودن گردشگری روستایی، چارچوب استانداردی برای تصمیمسازی مدیران در راهبری گردشگری روستایی وجود نداشته است، گفت: بر این اساس و همچنین با توجه به اینکه قبلا کار علمی و قابل دفاعی در راستای انتخاب روستاهای هدف وجود نداشته است، تدوین «طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری» در دستور کار قرار گرفت تا با تولید و به کار بستن مدل فراگیر و کارا توسعه گردشگری روستایی را بهصورت هدفمند و متعادل هدایت کرد.
او در ادامه به اهداف «طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری» اشاره کرد و افزود: پیادهسازی مدلی فراگیر و پویا بر پایه معیارها و شاخصهای علمی برای شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری کشور، ایجاد پایگاه داده و اطلاعات بههنگام برای تصمیمسازی و اقدامات لازم برای توسعه و راهبری گردشگری روستایی، فرصتسازی برای الحاق و ایجاد ارزشافزوده در فعالیتهای ذاتی روستا همچون کشاورزی و تولید صنایعدستی، درک، هدایت و ارتقای خواسته و سلیقه گردشگران روستایی از تجربه واقعی جاذبهها و سبک زندگی روستایی، شبکه و منظومهسازی بین روستاهای هدف گردشگری همگن، ایجاد بستری برای تجمیع، پردازش و انتقال بازخوردهای گردشگران و جامعه محلی به سازمانهای مدیریت مقصد و نیز ایجاد فضای پویا و رقابتی میان مقاصد گردشگری روستایی به منظور ترغیب فعالیتهای توسعهای مستمر بخشی از اهداف تدوین این طرح است.
تیموری افزود: به کارگیری این مدل علاوه بر ایجاد مبنایی برای رتبهبندی کلی روستاهای کشور به صورت دورهای، این امکان را فراهم میآورد تا رتبه و عملکرد روستا در هر یک از معیارها، شاخصها و زیرشاخصهای مدل با سایر روستاهای کشور که همسنگ هستند، مورد مقایسه قرار گیرد.
معاون گردشگری گفت: یکی دیگر از دستاوردهایی که در پی اجرای طرح تدوینشده محقق خواهد شد، تحقق روستای دوستدار گردشگر خواهد بود که توانمندسازی گردشگران، مدیران روستا، جامعه روستایی و نهاد متولی مربوطه را سبب خواهد شد.
او اظهار کرد: خروجی طرح شناسایی، ارزیابی و رتبهبندی روستاهای هدف گردشگری مبنای قابل اتکایی برای شناسایی نقاط قوت و ضعف مقصد و خودتنظیمی و خودارتقایی سازمان مدیریت مقصد است. در واقع این مدل با تلفیق رویکردهای عرضه و تقاضامحور، برآیند نظرات گروههای ذینفع شامل گردشگران داخلی و خارجی، جامعه محلی و سازمان مدیریت مقصد را مبنای رتبهبندی مقاصد گردشگری روستایی کشور قرار داده است.
تیموری گفت: در تدوین این طرح تلاش شده است تا هرم توسعه گردشگری در روستاهای هدف در پنج قالب روستای دوستدار گردشگر، روستای مقصد گردشگری، روستای گردشگرپذیر، روستای متعهد به توسعه گردشگری و روستای مستعد توسعه گردشگری مورد بررسی قرار گیرد تا از نظر میزان شناخته بودن به عنوان مقصد گردشگری روستایی یا شهرکی، تجربه گردشگران از سفر به روستا و ادراک گردشگران از ظرفیتهای موجود و سایر شاخصههای استخراجشده از جمله مولفههای مهماننوازی، فضا، چشمانداز، امنیت، دسترسیپذیری و غیره مورد ارزیابی و مقایسه قرار گیرند.
انتهای پیام