طراحی سامانه مدل‌سازی و پیش‌بینی کیفیت هوا برای ۱۰ کلانشهر

به گزارش ایسنا، مهدی رهنما در مراسم انعقاد تفاهمنامه همکاری میان پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور با پژوهشکده سوانح طبیعی، ضمن معرفی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو، توضیحاتی درباره فعالیت‌های این پژوهشگاه، همکاری آموزشی با مراکز آموزش عالی و مشارکت با دستگاه‌های اجرایی مرتبط در اجرای پروژه‌های مطالعاتی و عملیاتی در زمینه‌های مرتبط با علوم هواشناسی ارائه کرد.

وی افزود: پژوهشگاه هواشناسی در زمینه طراحی و توسعه سامانه‌های هشدار سریع و مخاطرات جوی نظیر سیل، گرد و خاک، رعد و برق، تگرگ، بهمن و یخبندان در حال فعالیت است همچنین درمورد آلودگی هوا کارهای مناسبی صورت گرفته است که می‌توان به پروژه‌ای تحت عنوان سامانه مدل‌سازی و پیش بینی کیفیت هوا برای ۱۰ کلانشهر – که به‌زودی به مرحله بهره‌برداری  می‌رسد – اشاره کرد.

رییس پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور تصریح کرد: این پژوهشگاه بر اساس رسالت پژوهشی و کارنامه اجرایی خود آماده همکاری و تبادل نظر با سازمان‌های دولتی از جمله وزارت راه و شهرسازی ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و پژوهشکده سوانح طبیعی است.

در ادامه این مراسم  امیرحسین گرکانی – رییس پژوهشکده سوانح طبیعی – ضمن اشاره به اینکه پژوهشکده سوانح طبیعی شامل پنج گروه پژوهشی و دارای امکاناتی مانند نشریه علمی، مرکز رشد و اندیشکده است، اظهار کرد: کلیه فعالیت‌های پژوهشی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به این پژوهشکده ارجاع داده می‌شود.

گرکانی ادامه داد: درحال‌ حاضر پروژه‌ای تحت عنوان شناسایی روستاهای در معرض خطر کشور طبق هشت اولویت‌بندی مخاطراتی در دست اقدام است. از این‌رو از پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور درخواست همکاری در این پروژه را داریم.     

براساس گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، در پایان این نشست طرفین برای گسترش همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی و با هدف بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، امکانات و توانمندی‌های علمی، تخصصی، مشورتی، تجهیزاتی و کتابخانه‌ای مشترک تفاهمنامه‌ای با موضوع همکاری در حوزه‌های مدیریت سوانح، مخاطرات محیطی، اقلیم، سنجش از دور و GIS، توسعه سامانه‌های کاربردی و سایر موضوعات مرتبط و مورد توافق طرفین منعقد شد.

انتهای پیام