عامل مهم آلودگی هوای تهران خودروهای دیزلی هستند نه «مازوت»

به گزارش ایسنا، سید آرش حسینی میلانی – رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران- روز یکشنبه ( ۳۰ آذر ماه) گفت که احتمال مصرف سوخت مازوت یا گازوئیل آلوده وجود دارد و زهرا نژادبهرام – عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران- نیز در همان روز با اشاره به صحبت‌های سال گذشته رییس سازمان حفاظت محیط زیست – عنوان کرده بود که «چون ظرفیت پالایشگاه‌ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم های بین المللی کسی خریدارشان نیست، مجبور هستیم تن بدهیم این مازوت‌ها را در شهرها بسوزانند. نکته قابل توجه دیگر آنکه خود ایشان اعلام کردند که «آلایندگی ناشی از مازوت میزان مرگ‌ومیر ناشی از کرونا را تا ۶ برابر افزایش می‌دهد».

محمد رستگاری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه افزایش دی‌اکسید گوگرد تنها مربوط به مصرف سوخت مازوت نیست، گفت: افزایش غلظت آلاینده دی‌اکسید گوگرد در هوا می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله برخی فعالیت‌های تولیدی کارخانه‌ها باشد اما علت قطعی افزایش دی‌اکسید گوگرد باید بررسی و مطالعه شود. با این حال براساس گشت و پایش‌های مستمری که از تمام نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ مقیاس اطراف شهر تهران داشته‌ایم باز هم تاکید می‌کنیم که هیچ یک از این واحدها طی ماه‌های اخیر از جمله آبان و آذر اقدام به مصرف سوخت مازوت نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۰ تا ۷۰ روز از سال، تهران در شرایط آلودگی به‌سر می‌برد، اظهار کرد: آلاینده شاخصی که بیشترین روزهای آلوده را رقم می‌زند ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که گاهی در برخی از ایستگاه‌ها عدد آن به ۱۶۰ تا ۱۷۰ نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: مساله اصلی آلودگی هوای تهران مربوط به انتشار و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که نباید نسبت به آن بی تفاوت باشیم همچنین طبق مطالعات شهرداری تهران، خودروهای دیزلی نقش اصلی را در انتشار ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون دارند و یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین راهکاری کاهش غلظت این آلاینده نصب فیلتر دوده برای اتوبوس‌های شرکت واحد است که متاسفانه طی سال‌های گذشته به آن توجه کافی نشده است.

رستگاری خاطرنشان کرد: طبق مطالعات و بررسی‌های انجام شده ۶۰ درصد از آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است و باید به این مساله توجه بیشتر و در این زمینه اقدامات موثرتر و جدی‌تری انجام شود.

معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران با بیان اینکه طی گشت و پایش‌های انجام شده برخی از کارخانه‌های جنوب و جنوب غرب تهران اخطاریه دریافت کرده‌اند، گفت: انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد می‌تواند در برخی موارد مربوط به فرایند کارخانه‌های تولیدی باشد. کارخانه‌های اطراف تهران و جنوب و جنوب غرب تهران را رصد کرده‌ایم و به برخی از این واحدها که میزان انتشار آلاینده دی‌اکسید گوگرد خروجی آن‌ها بالاتر از حد استاندارد بود، اخطار داده‌ایم.

وی تاکید کرد: واحدهای تولیدی فارغ از اینکه چه نوع سوختی را مصرف کنند، در فرایند تولید یک سری گازهایی را تولید می‌کنند که دی‌اکسید گوگرد نیز می‌تواند یکی از آن‌ها باشند. از این رو افزایش میزان انتشار دی‌اکسید گوگرد در خروجی این واحدها صرفا دلیل بر مصرف سوخت مازوت این واحدها نیست. با این‌حال کارخانه‌هایی که میزان دی‌اکسید گوگرد خروجی آن‌ها بالاتر از حد استاندارد بود را بررسی کرده و به آن‌ها اخطاریه‌ داده‌ایم و تاکنون در هیچ یک از آن‌ها سوخت مازوت مصرف نشده است.

رستگاری در پایان صحبت‌های خود گفت: در آخرین کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی مشخص کرد که چه میزان سوخت مازوت توزیع می‌کند که این میزان بسیار کم و ناچیز بود.

به گزارش ایسنا، طی سال ۹۷ اعضای شورای شهر تهران به خرید فیلتر دوده از محل اوراق مشارکت رای ندادند و موضوع “خرید فیلتر دوده ” از ردیف این اعتبار حذف شد. عدم نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها سبب می‌شود که خروجی خودروهای دیزل بدون هیچ گونه پالایشی وارد حلق مردم شود. علاوه بر این همواره به شورای تهران به‌دلیل عدم اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها انتقاداتی وجود داشت. تجریشی پیش از این نیز اظهار کرده بود که شورای شهر تهران نه تنها بودجه فیلتر دوده را حذف کرد بلکه از اختصاص تسهیلات و اعتبار برای نوسازی اتوبوس‌ها هم خودداری کرد. متاسفانه در حال حاضر هیچ گزینه‌ای برای اجرای مصوبات و قانون هوای پاک در تهران وجود ندارد که مطمئن باشیم که این تحرکات در کاهش آلودگی هوای تهران اثرگذار خواهد بود چون شورای شهر تهران هیچ برنامه‌ای برای این امر ارائه نداده و شهرداری تهران هم هیچ بودجه‌ای اختصاص نداده است. 

انتهای پیام