یارانه زاینده رود هم رسید ، یک هفته آب برای تنها رودخانه دائمی فلات مرکزی ایران!

در حالیکه بر اساس نظر کارشناسان ، عدم مدیریت صحیح منابع آبی زاینده رود را به خشکی کشانده است و در حالیکه در اکثر روزهای پنج سال گذشته زاینده رود بطور کامل خشک بوده است ، معاون عمرانی استانداری اصفهان خبر از آن داد که قرار است در روزهای آینده به منظور تامین آبهای زیر زمینی و جلوگیری از خشک شدن درختان حاشیه رودخانه ، آب زاینده رود به مدت یک هفته باز شود . ایشان همچنین یکی از دلایل این امر را ایجاد فضایی مفرح برای آسودگی و استراحت شهروندان اصفهانی و گردشگران اعلام کرده اند !
تحت هیچ شرایطی نباید فراموش بکنیم که مشکل زاینده رود در اثر سومدیریت در سالهای گذشته مربوط به وجود آمده است . از انتقال غیر اصولی آب زاینده رود به شهر ها و استانهای دیگر ، احداث غیر منطقی و طبیعت ستیزانه صنایع بزرگ در حاشیه رودخانه ، عدم راندمان مناسب در صنایع کشاورزی استانهای چهارمحال بختیاری و اصفهان ، کاشت محصولات کشاورزی نظیر برنج ، نگاه استانی به زاینده رود و .... همه و همه در خشک شدن پر آب ترین رود فلات مرکزی ایران نقش داشته است .
فراموش نکنیم که زاینده رود یک رودخانه فصلی نیست ، زاینده رود رودخانه ای دائمی است بوده. زنده دیدن زاینده رود آن هم برای یک هفته کسی را خوشحال نمی کند.
بهتر است مدیران و مسئولان محترم به دنبال درمان واقعی مشکلات باشند ، صدقه دادن و باز کردن یک هفته ای آب دردی را درمان نمی کند . سازمانهای غیردولتی زیست محیطی ، اساتید و کارشناسان محیط زیست و کوشندگان محیط زیست در اصفهان و ایران حدود ده سال است که نسبت به حال ناخوش زاینده رود هشدار داده و می دهند . برای نجات زاینده رود باید آستین ها را بالا زد و کار اصولی و کارشناسی شده انجام داد .
ایجاد فضایی مفرح برای آسودگی شهروندان اصفهانی و گردشگران حق همیشگی مردم اصفهان است . این حق سالهاست که برای آنها وجود داشته است ، اگر در اثر دخالت نابخردانه در طبیعت این حق از آنها سلب شده است باید بکوشیم برای احیای این حق .
پر آب ترین رود دائمی فلات مرکزی ایران به آب صدقه ای نیاز ندارد ، حکایت این آب هم مثل یارانه 40 هزار تومانی است ! حق زاینده رود و ما بسیار بیشتر از یک هفته آب بوده و است .
اگر سهراب این روزها زنده بود حتماً می گفت : جای مردان سیاست بنشانیم درخت تا زاینده رود زنده شود ...
پی نوشت :
گزارش مستند ایمنا از روند خشکسالی تعجب برانگیز زاینده رود: تراژدی خوردن حق اصفهانی‌ها و خشکی زاینده‌رود

پرونده خشکی زاینده رود در این وبلاگ

Posted in: دسته‌بندی نشده