سیدمیثم حصاری در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به اینکه حذف قوانین دستوپاگیر از جمله عوامل مؤثر در توسعه مشاغل خانگی است، اظهار کرد: حمایت دستگاههای دولتی برای ساماندهی بازار فروش، صادرات و اختصاص مکانی مناسب و دائمی به صاحبان کسب و کارهای خانگی از دیگر عوامل توسعه این مشاغل به شمار میرود.
وی ادامه داد: افرادی که در حوزه مشاغل خانگی کار میکنند برای بازار فروش به یک بازارچه یا نمایشگاه دائم عرضه محصولات خانگی نیاز دارند که مسئولین استانی باید پیگیری آن باشند البته ما هم پیگیر هستیم.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان به منظور افزایش کیفیت است که اگر رقابت بین آنان باشد این اتفاق میتواند بسیار مثمرثمر باشد البته برگزاری دورههای توانمندسازی، استانداردسازی و برندسازی محصول در حوزه مشاغل خانگی یک ضرورت است.
وی عنوان کرد: ابطال تمبر مالیاتی در حوزه مشاغل خانگی اتفاق خیلی خوبی است اما اغلب افراد فعال در حوزه مشاغل خانگی در منازل اجارهای زندگی میکنند و یا اینکه سرپرست خانوار شوهرشان است و این موضوعی است که هنرمندان صنایع دستی را با مشکل مواجه کرده است. برای مثال خانمی که در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارد مالیات برای همسرش میآید که این امر موجب بروز یکسری مشکلات در خانوادهها شده است.
حصاری تصریح کرد: اظهارنامه مالیاتی باید توسط مودیان صنایع دستی تسلیم شود که این رویه موجب بروز برخی از مشکلات شده است و بسیاری از متقاضیان بهدلیل اظهارنامه مالیاتی عقبنشینی کرده و با گرفتن مجوز انفرادی شخصاً برای تولید اقدام کردند.
وی اشاره کرد: تسهیلات زمانی مطلوب است که گیرنده قادر به بازپرداخت آن باشد؛ در شرایط کرونا تسهیلات خوب نیست چون افرادی که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند بهدلیل عدم فروش محصول در بازپرداخت تسهیلات با مشکل مواجه هستند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین تشریح کرد: اعطای تسهیلات، آموزش، توانمندسازی و ایجاد شبکه کسبوکار بسیار مهم است اما با توجه به شیوع کرونا احساس میکنم فروش صنایعدستی اولویت داشته باشد. در حال حاضر صنعتگران کالا دارند ولی به فروش نمیرسد. در اصفهان برای حل این مشکل طرحی اجرایی شد که طی آن شهرداری برخی از کالاهای تولیدی صنعتگران صنایع دستی را خریداری کرد، ما هم این طرح را به شهرداری ارائه خواهیم کرد. بر این اساس سازمانهایی که برای این امر بودجه دارند میتوانند محصول صنعتگران صنایع دستی را خریداری کنند چون این اقدام در اشتغال این افراد تأثیرگذار خواهد بود.
در حوزه صنایع دستی باید محصولات کاربردی تولید شود
وی متذکر شد: در حال حاضر با توجه به تورم، اولویت اصلی مردم «معاش» و تأمین خوراک و پوشاک است افرادی که در حوزه صنایع دستی و پوشاک فعالیت دارند میتوانند فروش خوبی داشته باشند همچنین در حوزه صنایع دستی افرادی که کاربردی کار میکنند میتوانند موفق باشند برای مثال محصولاتی ازجمله سفال و چرم که در زندگی مردم کاربرد دارد فروش خوبی خواهد داشت.
حصاری اضافه کرد: البته صنعتگران صنایعدستی باید در کار خود خلاقیت نیز به خرج دهند. اگر محصولات سنتی تولید شده در حوزه پوشاک نوآوری داشته باشند فروش خواهند داشت، به همین جهت همیشه به صنعتگران میگوییم که محصول کاربردی تولید کنند.
وی گفت: در نوروز سالهای پیش از کرونا صنعتگران از اسفند اجناس خود را نمیفروختند و تنها برای نوروز تولید میکردند و تمامی اجناس خود را از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به فروش میرساندند. حتی برخی از صنعتگران در نیمه تعطیلات محصولات خود را به اتمام میرساندند و در سالهای بعد تولیدات خود را افزایش میدادند.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین خاطرنشان کرد: اگر گردشگری فعال باشد و توریست خارجی داشته باشیم فروش صنعتگران صنایع دستی چند برابر میشود. صنعت گردشگری اولویت دارد و اگر این بخش فعال شود محصولات صنایع دستی به فروش خواهند رفت. صنایع دستی روستای «اندج» در منطقه الموت به قروین نمیآید چون گردشگر با حضور در روستا آن را خریداری میکند.
وی گفت: در فروش و بازاریابی باید ابتکار به خرج داد در همین راستا پیش از شیوع کرونا برای اولین بار و به صورت پایلوت در کشور بازارچه ادارات را با عنوان «پنج شنبههای با صنایع دستی» راهاندازی کردیم.
حصاری اظهارکرد: وقتی در بحران قرار میگیرید باید ابتکار عمل به خرج دهید، با توجه به اینکه کرونا عقبنشینی نکرده، فروش صنایع دستی را در فضای مجازی فعال کردیم. برخی از صنعتگران قزوین میگویند که فروش مجازی خوبی دارند.
وی ادامه داد: قزوین شاهراه است و راههای ارتباطی از شمال، جنوب، غرب و شرق کشور دارد و این استان مکانی است که از ۲۵ اسنفد تا ۱۵ فروردین هر سال مملو از جمیعت است. اگر کرونا نبود سرای سعدالسلطنه بهعنوان بازارچه صنایع دستی جهان ثبت شده بود البته در شرایط کنونی همچنان در تلاش ثبت آن هستیم ولی هنوز رقم نخورده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: در مشاغل خانگی به ترتیب صنایع دستی، فعالیتهای فرهنگی و هنری، فرش، تولیدات دامی و کشاورزی اولویت دارند.
عدم شناخت بازار نقطه ضعف تولیدکنندگان مشاغل خانگی
وی با اشاره به نقاط ضعف متقاضیان کسب و کارهای خانگی، تشریح کرد: عدم شناخت بازار از جمله مشکلات مشاغل خانگی است اگر بازار را نشناسیم هر چه تولید کنیم بازار آن را پس میزند. بهتر است بگوییم که مهمترین نقاط ضعف متقاضیان کسب و کارهای خانگی عدم توانایی تولیدکننده در بازاریابی، بازارشناسی، کمبود نقدینگی و دسترسی به مواد اولیه مرغوب است. اگر این نقاط ضعف برطرف شود شاهد توسعه مشاغل خانگی خواهیم بود. در ابتدا تولیدکننده باید نیاز بازار را شناسایی و بر اساس آن تولید کند البته فراموش نکنیم که کمبود نقدینگی نیز از دیگر مشکلات توسعه مشاغل به شمار میرود.
حصاری یادآور شد: در آخرین نمایشگاه بهمن سال گذشته که در تهران برگزار شد یکی از محصولات صنایع دستی قزوین بستهبندی مطلوب و جذابی داشت که مشتریان را جذب میکرد بنابراین رعایت استاندارد کیفیت و نحوه ارائه محصول بسیار مهم است و در این میان بستهبندی حرف اول را میزند.
وی عنوان کرد: اگر طرح توسعه مشاغل خانگی در روستاها پیگیری شود نتایج قابل قبولی دربرخواهد داشت اولاً منجر به کاهش مهاجرت خواهد شد و علاوه برآن گردشگران در کنار خرید محصولات کشاورزی از صنایع دستی هم استقبال خواهند کرد و بدین ترتیب شاهد رشد در حوزه صنایع دستی و گردشگری خواهیم بود.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین بیان کرد: مشاغل خانگی بهترین زمینه برای فعالیت فارغالتحصیلان دانشگاهی است، متقاضیان باید ببینند علاقهمند به فعالیت در کدام رشته صنایع دستی هستند چون علاقه افراد با یکدیگر متفاوت است. بر همین اساس فارغالتحصیلان دانشگاهی بر اساس علاقه خود میتوانند یک رشته هنری و صنایع دستی بیاموزند و در کارگاههای کوچک و حتی منازل خود محصول تولید کرده و امرارمعاش کنند.
وی تصریح کرد: استان قزوین در حوزه چرم اشباع شده است و هر کس در منزل خود نسبت به تولید اقدام میکند. بعد از کرونا افرادی که در حوزه چرم فعالیت دارند میتوانند با مراجعه به صنایع دستی و شرکت درآزمون، مجوز فعالیت در چرم را دریافت کنند و محصول خود را به دیگر استانهای کشور ارائه کنند.
حصاری ابراز کرد: باید در جهاددانشگاهی شبکهای ایجاد شود تا تهیه مواد اولیه مشاغل خانگی تسهیل شود و علاوه بر آن از افراد پشتیبان حمایت مالی و حقوقی صورت گیرد؛ حمایت از پروسه تولید و کمک به افزایش کیفیت و استانداردها بسیار مهم است و بهروزرسانی تجهیزات تولیدی و افزایش مهارت با آموزش، در فروش بهتر کالا و حتی صادرات آنها تأثیرگذار خواهد بود.
تولیدکننده باید تنها دغدغه تولید داشته باشد
وی گفت: تولیدکننده باید تنها دغدغه تولید داشته باشد و پس از آن بازاریاب وارد عمل شود اما الان تولیدکننده علاوه بر تولید، فروش و صادرات محصول را انجام میدهد.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین اشاره کرد: اغلب صنعتگران صنایع دستی از تولید تا فروش و بازاریابی محصول را خودشان انجام میدهند اما به این نتیجه رسیدند که بازاریابی و صادرات را در برنامه خود قرار دهند به همین منظور جهاددانشگاهی میتواند برای فروش و عرضه محصولات مشاغل خانگی دوره آموزشی برگزار کند.
حصاری در پایان متذکر شد: در سال ۹۷ صادرات چرم داشتیم که خوب بود و احساس میکنم به منظور فروش بهتر آموزشهای حضوری و با توجه به کرونا آموزشهای مجازی نیز در دستور کار مسئولین امر قرار گیرد.
انتهای پیام