سکوت در برابر موج دوم آلودگی !

جام جم آنلاين نوشت:

نه باد و باران به كمك تهران آلوده مي‌آيند و نه مسوولان. از سه‌شنبه همين هفته، ميزان آلودگي هوا به گفته مدير كل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي بيشتر مي‌شود، هرچند كه تا پيش از اين هم هواي تهران در وضعيت مناسبي نبوده، اما انگار مسوولان بيشتر از تهران به آلودگي عادت كرده‌اند.

حالا كه كميته مواقع اضطراري آلودگي هوا هم جلسه‌اي تشكيل نمي‌دهد اين شبهه بيشتر به واقعيت نزديك مي‌شود كه تنها وظيفه اين كميته به اعلام تعطيلي مدارس و ادارات محدود شده است.

انگار همين ديروز بود، دو هفته پيش را مي‌گوييم، وقتي آلودگي هواي تهران در شرايط هشدار قرار گرفت و در برخي مناطق تا حد اضطرار هم پيش رفت.

آن روزها وقتي تعداد بيماران قلبي و تنفسي بيمارستان‌ها و مراكز اورژانس افزايش يافت و آلودگي هوا به حدي رسيد كه هاله گردوغبار خاكستري رنگ تماشاي برج ميلاد را از شهروندان تهراني گرفت، آن وقت بود كه ديگر جايي براي پنهان‌كاري در خصوص افزايش آلودگي هواي تهران باقي نماند.

آن وقت بود كه سازمان‌هاي مسوول از استانداري گرفته تا محيط زيست و شهرداري به تكاپو افتادند تا با تعطيلي‌هاي پي‌درپي، كاهش ساعت كار ادارات دولتي و افزايش محدوديت‌هاي ترافيكي از آلودگي هواي تهران بكاهند.با وزش اولين باد و بارش نه چندان طولاني باران بر آسمان تهران آلودگي هوا از شرايط هشدار خارج شد و درست از آن زمان بود كه همه چيز به حالت اول بازگشت.

حالا ازآن روزها حدود 2 هفته مي‌گذرد و بر اساس اعلام مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران از آن زمان تاكنون هنوز هم شاخص آلاينده‌هاي ذرات معلق و آلودگي هواي تهران در شرايط ناسالم قرار دارد، اما انگار ديگر اين موضوع نگراني هيچ مسوولي را بر نمي‌انگيزد.

انگار بايد عادت كنيم كه به زندگي مسالمت‌آميز و انجام امورات روزمره در شرايط هشدار آلودگي هوا ادامه دهيم و در اين ميان به نظر مي‌رسد مسوولان سازمان‌ها و دستگاه‌هاي متولي آلودگي هوا ترجيح مي‌دهند با سكوت در اين زمينه به نگراني‌هاي شهروندان از بابت آلودگي هوا نيفزايند.

پنهان‌كاري در اطلاع‌رساني

بررسي گزارش‌هاي هفته‌هاي اخير شركت كنترل كيفيت هواي تهران از وضعيت آلودگي هواي پايتخت نشان مي‌دهد در اين مدت آلودگي هوا تقريبا هر روز در شرايط ناسالم (هشدار) قرار داشته است بدون اين‌كه اطلاع‌رساني در اين زمينه براي شهروندان انجام شود.

گويي مسوولان نگرانند مبادا با اطلاع‌رساني در خصوص وضعيت آلودگي هوا به شهروندان حساسيت‌ها برانگيخته شود.

اين در حالي است كه به نظر مي‌رسد بي‌تفاوتي سازمان‌هاي مسوول در خصوص آلودگي هوا به شهروندان اين روزها صرفا به موضوع اطلاع‌رساني ختم نشده به طوري‌كه مسوولان تصميم‌گيرنده در خصوص تشكيل كميته مواقع اضطرار آلودگي هوا نيز همت و رغبت چنداني به تشكيل مجدد اين كميته و جمع كردن اعضاي آن دور هم ندارند.

اين همان نكته‌اي است كه مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي تهران نيز به آن اذعان دارد و با وجود اين‌كه تلاش مي‌كند به طور مستقيم انگشت اتهام را به سوي سازمان يا مسوول خاصي نشانه نرود، اما تاكيد مي‌كند: انگار موضوع آلودگي هواي تهران دچار روزمرگي‌ها شده است و بتدريج مي‌رود تا به موضوعي عادي براي مسوولان و شهروندان تبديل شود.

يوسف رشيدي در گفتگو با «جام‌جم» به نكته نگران‌كننده‌اي نيز اشاره كرده و مي‌گويد: از همان روزي كه محدوديت‌هاي تردد در تهران برداشته شد تاكنون تقريبا هر روز در شرايط ناسالم قرار داشته‌ايم و پايتخت در اين مدت اصلا از شرايط ناسالم خارج نشده است كه حالا دوباره نگران اين باشيم كه در شرايط ناسالم قرار بگيرد!

رشيدي توضيح مي‌دهد: تنها كاري كه او و همكارانش در شركت كنترل كيفيت هواي تهران مي‌توانند انجام دهند، اين است كه وضعيت آلودگي هواي تهران را براي اطلاع‌رساني به شهروندان به طور روزانه روي سايت اين شركت قرار دهند، اما اعلام شرايط هشدار يا اضطرار آلودگي هوا در حيطه وظايف اين شركت نبوده و تنها وظيفه كميته مهار است.

اين مقام مسوول در شهرداري تهران با اشاره به اين‌كه شركت كنترل كيفيت هواي تهران تنها يك عضو از چندين عضو كميته مواقع اضطراري آلودگي هواست، توپ را به زمين مسوولان استانداري و محيط زيست استان تهران انداخته و تصريح مي‌كند: تصميم‌گيري در خصوص تشكيل جلسات كميته مواقع اضطرار آلودگي هوا به عهده استانداري تهران يا دبير كميته مهار آلودگي هوا (مديركل محيط زيست استان تهران) است.

رشيدي تعجب مي‌كند از اين‌كه چرا با وجود اين‌كه هواي تهران طي 2 هفته اخير همچنان در شرايط ناسالم قرار داشته و اين وضعيت حداقل تا پايان هفته نيز بر تهران حاكم خواهد بود، اما مسوولان استانداري تهران هنوز ضرورتي براي تشكيل كميته مواقع اضطرار آلودگي هوا احساس نكرده‌اند.

كارگروه آلودگي نشستي ندارد

مديركل محيط زيست استان تهران با اشاره به اين كه هواي تهران هنوز به شرايط اضطرار نرسيده است، گفت: كارگروه آلودگي هوا جلسه‌اي برگزار نكرده و قصد برگزاري نشست اضطراري را نداريم. رسول علي‌اشرفي‌پور در گفت‌وگو با مهر گفت: شايد براي هماهنگي بيشتر اعضاي كارگروه مواقع اضطرار آلودگي هوا تماس‌هايي با هم داشته باشند ولي در شرايطي كه آلودگي هوا به حالت اضطرار درنيامده، نيازي به نشست نيست.

با اين حال، معاون عمراني استاندار تهران با اشاره به تشديد آلودگي هوا از تشكيل نشست كارگروه كاهش آلودگي هواي تهران در روز يكشنبه خبر داده بود.

محمدرضا محمودي با اعلام اين كه كارگروه كاهش آلودگي هوا قرار است روز يكشنبه (ديروز)‌ تشكيل جلسه دهد، گفت: حدود 30 پيشنهاد پيشگيرانه جامع در اين كارگروه در دست بررسي است كه بايد به مصوبه و قانون تبديل شود.

افزايش آلودگي هوا از سه‌شنبه

نگراني‌ها از بابت عدم حساسيت سازمان‌هاي مسوول در بحث آلودگي هوا از يك سو و عدم اطلاع‌رساني به شهروندان از سوي ديگر در حالي همچنان وجود دارد كه گزارش‌هاي سازمان هواشناسي از افزايش آلودگي هواي تهران از روز سه‌شنبه خبر مي‌دهد.

مديركل پيش‌بيني و هشدار سريع سازمان هواشناسي در گفتگو با فارس با بيان اين‌كه طي روزهاي سه‌شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه چگالي آلاينده‌هاي هوا در تهران افزايش مي‌يابد، مي‌گويد: براي ساير شهرهاي صنعتي نيز افزايش آلاينده‌ها پيش‌بيني مي‌شود، اما شرايط آنها مشابه تهران نيست. به گفته پرويز رضازاده، از روز سه‌شنبه افزايش دما را در تمام كشور خواهيم داشت كه نفوذ آن از غرب به شرق كشور است. نگراني‌ها هنگامي بيشتر مي‌شود كه اين كارشناس هشدار مي‌دهد تا اواخر هفته از بارندگي در تهران خبري نيست و همين موضوع احتمال افزايش آلاينده‌هاي هوا در پايتخت را بيشتر مي‌كند. مديركل پيش‌بيني سازمان هواشناسي و مديرعامل شركت كنترل كيفيت هواي شهر تهران در حالي نسبت به افزايش آلودگي هواي تهران طي روزهاي آينده هشدار مي‌دهند كه استانداري و اداره كل محيط زيست استان تهران به عنوان مرجع اصلي تصميم‌گيرنده در خصوص تشكيل كميته مواقع اضطرار آلودگي هوا سياست سكوت در پيش گرفته‌اند.

ميزان آلاينده‌ها

بر اساس اعلام مركز هماهنگي اطلاع‌رساني آلودگي هوا آلاينده ذرات معلق در هواي تهران همچنان فراتر از حد مجاز است و هوا در شرايط ناسالم قرار دارد.

براساس اطلاعات رسيده از ايستگاه‌هاي سنجش آلودگي هواي شهر تهران بر ميزان غلظت آلاينده‌ها به غير از آلاينده مونوكسيدكربن نسبت به روز دو روز گذشته در همين ساعات افزوده شده است.

همچنين در ميزان غلظت آلاينده‌هاي دي‌اكسيد نيتروژن تغييري ملاحظه نمي‌شود. به اين ترتيب ميانگين غلظت آلاينده ذرات معلق كمتر از دو و نيم ميكرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص كيفيت هوا هم‌اكنون در شرايط ناسالم است.

گزارش هواشناسي حاكي از آسماني صاف با غبار صبحگاهي است به اين ترتيب انتظار مي‌رود شاخص كيفيت هوا در شرايط ناسالم باقي بماند.

توصيه مي‌شود افراد مبتلا به بيماري‌هاي قلبي و ريوي، سالمندان و كودكان بايد فعاليت‌هاي طولاني مدت در فضاي باز را كاهش دهند