بودجه هزارمیلیارد ریالی مبارزه با ریزگردها را جدی بگیریم !

 

 این روزها و بهتر است بگویم این سالها بخش اعظمی از مناطق غرب و جنوب و شمالغرب کشور درگیر گرد و غبار ناشی از پدیده " ریزگردها " است به نظر می رسد تصمیم گیری در این زمینه نیازمند عزم و اراده ملی و جلب حمایت وهمراهی همه تصمیم گیران منطقه ای و بین المللی است و آن هم با اختیارات گسترده  و نگاه واقع بینانه و اقدامات پایدار و پیوسته است .

 ریزگردهای معروف به عربی که به مهمان ناخوانده معروف بودند، تبدیل به میزبانان همیشگی آسمان استانهای کشور تبدیل شده اند و هنوز چاره اندیشی عملی و کاربردی در این زمینه صورت نگرفته است.

 وضعیت موجود ناشی از سوء عملکرد کشورهای همسایه از جمله عربستان، عراق، سوریه و ... در زمینه بیابان زدایی و مهار بیابان زائی است و تغییرات اقلیمی علی الخصوص در دهه اخیرباعث شدت و ایجاد بحران زیست محیطی عظیمی گشته است . البته نباید برخی عملکردهای مبتنی بر توسعه های  ناپایدار خودمان در گذشته را منکر شویم .

با این اوصاف تصمیمات برای رفع این چالش زیست محیطی باید در سطح بین المللی و با رایزنی های مختلف از طریق نهادهای مرتبط پیگیری شود. اما شایسته است که از اتخاذ مصوبات همسو با حفاظت محیط زیست مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم توسعه و همچنین مصوبات کمیسیون تلفیق برای برای تخصیص اعتبار هزار میلیارد ریالی برای مبارزه با ریزگردها را به فال نیک گرفته و ضمن تشکر از نمایندگان مردم در مجلس موارد ذیل را متذکر میشوم :

-مبارزه با ریزگردها قبل از اعتبار و بودجه و پول نیازمند تغییر نگرش ها به امر محیط زیست و توسعه پایدار است  که مصوبه های اخیر حکایت از این امر خیر دارد .

-علاوه بر این مبارزه با ریزگردها بدلیل جهانی بودن پدیده های محیط زیست مستلزم همکاری و اقدامات مشترک کشورهای منطقه است .

-تاکید بر ضرورت تصویب پیشنهاد کمیسیون تلفیق و افزایش اعتبار این بخش و حمایت از اختصاص بخشی از این اعتبار برای ریزگردهای نمکی حوزه دریاچه ارومیه امری حیاتی برای جلوگیری از بحران ریزگردهای نمک است و جا دارد از پیگیری این موضوع از طرف آقای دکتر منادی نماینده محترم مردم تبریز و اسکو و آذرشهر تشکر صمیمانه بنمایم  زیرا به پیشنهاد آقای دکتر منادی،علاوه بر ریزگرد های خاکی، ریزگرد های نمکی ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه نیز در  ردیف بودجه هزار میلیارد ریالی قرار داده شده است .

-عامل اصلی پدیده گرد و غبار ناشی از ورود ریزگردها مدیریت های سلیقه ای و بخشی و مغایر با توسعه پایدار  است و این موضوع به استفاده نامطلوب از منابع آبی به ویژه از طریق ایجاد سدهای متعدد در مسیر رودخانه های دجله و فرات، خشک کردن و زهکشی تالابها و از سوی دیگر کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی برمی گردد. بنابراین مبارزه با این بحران وظیفه یک سازمان و یا یک بخش نیست و انهم یک دستگاه نظارتی !

-همکاری همه سازمان های بین المللی و سازمان ملل برای مبارزه با این بحران ضرورتی انکار ناپذبر است و جا دارد در کنار تصویب اعتبار لازم تصمیمات لازم برای تعامل بیشتر با مجامع جهانی مرتبط با موضوع محیط زیست اتخاذ و مکمل این مصوبه گردد.

-این پدیده بر اثر تغییرات اقلیمی و آب و هوایی ناشی از عملکرد انسان  در بلند مدت به وجود آمده است و اقدامات کوتاه مدت در این زمینه راهگشا نخواهد بود بنابراین پایداری اعتبار این ردیف در سالهای آینده ضرورت دارد.

- ما ازهمه نمایندگان مجلس خواهانیم که در تصویب و تکمیل آن همت و عزم جدی بکار گیرند تا انشاا... با عزم ملی و بین المللی و مشارکت مردم منطقه گام های استواری برای حل این معضل رو به گسترش برداریم .