این خبر حالِ تاق‌بستان را خوب می‌کند؟

به گزارش ایسنا، تاق‌بستان و داستانِ ادامه‌دارِ آسیب‌هایی که هر روز تنِ نحیفِ این محوطه‌ تاریخی را می‌لرزانند، از سال‌ها قبل آغاز شد، قبل از ثبتِ نامش در فهرست موقت یونسکو، یعنی ۱۳ سال قبل. اما همین آسیب‌ها و بی‌توجهی‌ها از سوی مدیران دوره‌های مختلف میراث فرهنگی و تمایل به درآمدزایی بیشترِ مدیران شهری کرمانشاه، فارغ از هر افتخارآفرینی که می‌توانستند برای شهرشان به ارمغان ببرند، مهم‌ترین بخش‌های موثر بر همین افکاری بودند که سرانجام متولیان میراثی را برای جهانی کردن این محوطه سست‌تر کردند.

از سوی دیگر، علاقه و اصرار متولیان شهری کرمانشاه برای احداث تله‌کابین در حریم تاق‌بستان هرچند در اظهارنظرهای‌شان با رسانه‌های مختلف ثابت شد، اما سرعتِ کار برای به سرانجام رسیدن پروژه و حتی تعیین زمانی مشخص برای نصبِ این وسیله‌ درآمدزای تفریحی آن‌هم وقتی هنوز میراث فرهنگی به متولیان شهری جواب درستی نداده، قدری مساله را پیچیده‌تر کرد.

حالا بعد از همه اتفاقاتی که برای تاق‌بستان و تله‌کابین حاشیه‌دارش رخ داده، محمدحسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی – در نامه‌ای با موضوع «پاسخ به مکاتبه مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد – ایجاد مجتمع تفریحی و توریستی تاق‌بستان» که با نامِ او امضا شده، این‌طور تاکید کرده است: «بازگشت به نامه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ در خصوص تایید کاربری مجموعه تفریحی، توریستی و گردشگری و اجرای پروژه تله‌کابین در محوطه تاریخی تاق‌بستان، با توجه به پیگیری‌ها و بررسی‌های به‌عمل‌آمده، نظر به این‌که محدوده‌ای که برای احداث جدید مجموعه تفریحی – توریستی در نظر گرفته شده، در حریم ویژه مجموعه تاق‌بستان واقع شده است، با استناد به ضوابط و مقررات حفاظت عمومی و حریم ویژه اثر مذکور، احداث مجموعه مذکور به همراه ساخت و سازهای مرتبط با آن ممنوع است، لیکن در خصوص تعیین مسیر عبور تله‌کابین مقرر شده است، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، با عنایت به وجود تعداد آثار تاریخی و فرهنگی موجود در محدوده، بررسی و در این خصوص صراحتا اعلام نظر کند که در تصمیمات آتی مدنظر قرار داشته و ملاک عمل خواهد بود.»

با توجه به تاکیدی که طالبیان در این نامه دارد یعنی ممنوع بودن «احداث مجموعه تله‌کابین به همراه ساخت و سازهای مرتبط با آن» به نظر می‌رسد بیشتر بر مجموعه قرارگرفته در کنارِ طرح تله‌کابین تاکید می شود و انجام آن ممنوع خواهد بود، آن هم با توجه به این که تعیین مسیر عبور تله کابین را به اظهارنظرِ پژوهشگاه میراث فرهنگی و باستان‌شناسِ پژوهشکده باستان‌شناسی منوط می‌داند.

اقدامی که به نظر می رسد هنوز باستان‌شناسِ کرمانشاهیِ انتخاب‌شده توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی (که به دلیل بومی بودنش و آشنا بودن با محوطه برای این بررسی انتخاب شده) نتیجه بررسی های خود را به متولیان باستان شناسی کشور اعلام نکرده است، تا نتیجه نهایی هر چه زودتر مشخص شود.

اما همه این اتفاقات در حالی رخ می دهند که مدیریت شهری کرمانشاه به دنبال برطرف کردن نواقصِ طرح احداث تله کابین است، قدمی که اصرارِ این مسوولان را برای احداث هر چه سریع تر تله کابین نشان می دهد.

آن ها حتی زمانِ تکمیل پروژه را به صورت تفکیک شده یعنی تله‌کابین تا پایان امسال (۱۳۹۹) و کل پروژه را تا سال ۱۴۰۲  اعلام کرده‌اند، حتی علی‌اصغر خزلی – سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری کرمانشاه – ۱۹ آبان در خصوص نامه شورای فنی مبنی بر مشاهده نواقص در سازه‌های پروژه تله کابین، به ایسنا اعلام کرده است: «در پی اعلام این نواقص سریعا از شرکت سرمایه گذار پروژه خواسته ایم تا با توجه به نوع قراردادی که با این شرکت داریم از اداره استاندارد یک کارشناس خبره در این خصوص سر پروژه حاضر کرده و نواقص اعلام شده از سوی شورای فنی را بررسی کند.»

او در خصوص درخواست شورای فنی مبنی بر توقف پروژه تله کابین نیز تاکید کرده: «با توجه به این‌که فصل کاری فعالیت‌های عمرانی به واسطه احتمال قریب الوقوع شروع بارش‌های پاییزی رو به پایان است و این‌که این ایرادات ذکر شده هنوز توسط دستگاه نظارت بر پروژه تایید نشده و با توجه به این‌که تعطیلی پروژه بزرگ این‌چنینی تبعات نامشخص زیادی خواهد داشت، فعلا پروژه فعال است، ولی قطعا تا زمانی که تمام آیتم‌ها و موارد فنی و تاسیساتی از طریق مبادی ذی‌ربط و متولی امر استاندارد و امنیت پروژه تست و تایید نشود، به هیچ عنوان تله‌کابین کرمانشاه به بهره‌برداری نمی‌رسد.»

انتهای پیام