صنعت فولاد برای سهم آب کشاورزی دندان تیز کرده؟!

هفته گذشته همایش ملی مصرف بهینه آب در صنعت در دانشگاه اصفهان برگزار شد. با اینکه این همایش در یک محیط دانشگاهی و با حضور چهره های دانشگاهی برگزار شد اما حضور شرکت فولاد مبارکه و شرکتهای اقماری فولاد بسیار پر رنگ بود به شکلی که تصور می شد این همایش به سفارش صنایع فولاد برگزار شده است!

مدیران و کارشناسان فولادی حاضر در همایش بارها و بارها تاکید کردند که 92% آب شیرین کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود! این درحالیست که کارشناسان مستقل تردیدهای بسیار جدی به این عدد وارد می کنند و معتقدند این عدد صحیح نیست و باید مورد پژوهش قرار گیرد.

گویا مدیران فولادی برای بقای صنعت خود قصد دارند از سهم آب کشاورزی برای تولید فولاد بیشتر استفاده کنند. آسیب های محیط زیستی فولاد تنها به مصرف بالای آب خلاصه نمی شود و نمی توان از آلودگی آب، خاک و هوا توسط صنایع فولاد به آسانی گذشت.

چشم داشتن صنعت فولاد به آب کشاورزی زمانی پر رنگ تر می شود که بدانیم در حال حاضر تولید سالانه فولاد در کشور 15 میلیون تن است و این عدد قرار است در سال 1404 به 55 میلیون تن برسد. صنایع فولاد در حال حاضر سالانه 170 میلیون متر مکعب نیاز آبی دارند و این عدد به شرط محقق شدن تولید 55 میلیون تن به 370 میلیون متر مکعب در سال خواهد رسید!

آیا صرفه جویی احتمالی در سهم کشاورزی قرار است لب تشنه رودخانه ها، تالاب ها و سفره های زیرزمینی ایران را تَر کند یا به کام سیری ناپذیر صنایع آلوده کننده فولاد سازی فرو برود؟

Posted in: دسته‌بندی نشده