قرار گرفتن پایتخت ایران در فهرست آلودهترین شهرهای دنیا باعث شده که مسئولان شهری برای کاستن آلودگی دست به دامن طرحهای پاکی مانند «طرح دوچرخه» شوند. طرح دوچرخه که در راستای ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل درون شهری، به مرجله اجرا در آمد، در صورتی که به فراهم کردن زیرساختهای فنی و فرهنگی آن توجه میشد میتوانست در ابعاد وسیع مورد توجه شهروندان تهرانی قرار گیرد و به میزان زیادی از آلودگی هوای شهر تهران بکاهد. اقبال عمومیای که از این طرح با وجود تمام کاستیهایش شده به خوبی موید این نکته است.
نگارنده در همین زمینه در گفتگویی با خبرنگار روزنامه آرمان شرکت کرده که در زیر به اشتراک گذاشته میشود:
دوچرخه درجدال با غولآلودگی
آرمان- سندوس محمدی: بنابر پیشبینیهای صورت گرفته تا کمتر از شش ماه دیگر جمعیت تهران از مرز ۱۲میلیون نفر میگذرد. جمعیت نزدیک به ۱۲ میلیونی تهران در حال حاضر آن را در رده پرجمعیتترین شهرهای جهان که در آستانه یک انفجار جمعیتی هستند قرار داده است. چنین حجم وسیعی از جمعیت با خود مشکلات و عواقب ناخواسته بسیاری را به دنبال دارد که آلودگیهای مختلف و به ویژه آلودگی هوا تنها بخش کوچکی از عواقب این پدیده است.
پژوهشها نشان میدهند که روزانه بالغ بر یکهزار و ۱۹۲ تُن مواد آلاینده در هوای تهران منتشر میشود و با توجه به اینکه ۸۸ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل نقلیه است، توجه به وسایل نقلیهای که آلودگی کمتری دارند اهمیت ویژهای پیدا میکند. طرح دوچرخه یکی از پروژههای شهرداری تهران در جهت ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل درونشهری است. در توضیح اهداف این طرح گفته شده است که «هدف از اجرای این طرح در سطح شهر تهران دستیابی به یک سیستم حمل و نقل پایدار و دوستدار محیط زیست است به نحوی که در بلندمدت نیز بتواند علاوه بر پاسخ به نیاز سفر درونمنطقهای شهروندان حداقل اثرات زیست محیطی را به شهر وارد ساخته و از طرف دیگر باعث ایجاد نشاط و سلامتی شهروندان تهرانی شود.»
طرح دوچرخه از سال ۱۳۸۸ در منطقه هشت تهران آغاز شد و به مرور مناطق دیگری از شهر تهران را پوشش داد. در حال حاضر حدود ۱۶۰ خانه دوچرخه در شهر تهران وجود دارند که هفت هزار و ۶۰۰ دستگاه دوچرخه را در اختیار شهروندان تهرانی قرار میدهند.
استفاده از دوچرخه برای تفریح
یکی از انتقادهای عمدهای که در سالیان اخیر به طرح دوچرخه وارد میشد نادیده گرفتن حق استفاده خانمها از دوچرخه بود. با توجه به اینکه زنان نیمی از جمعیت شهر تهران را شکل میدهند که قسمت اعظمی از آنها هم جزو جمعیت فعال این شهر هستند، این طرح زمانی میتواند به موفقیت مورد نظر خود برسد که تمام افراد یک جامعه را پوشش دهد. آنگونه که مشاهدات ما نشان میدهد و بنابر اظهارات مسئولان ایستگاهها در ماههای اخیر خانمها هم حق استفاده از طرح دوچرخه را پیدا کردهاند. استفاده زنان از این طرح را میتوان یک گام مهم در به ثمر نشستن اهداف مورد نظر آن دانست.
مهسا ۲۲ ساله یکی از استفادهکنندگان از طرح دوچرخه است، او حداقل هفتهای سه بار زمانی که از سر کار به منزل میرود از ایستگاه دوچرخه میدان ولیعصر، یک دوچرخه قرض میگیرد و از میدان ولیعصر تا پارک لاله را رکاب میزند. او به «آرمان» میگوید: «من از بچگی عاشق دوچرخهسواری بودم و از اینکه جدیدا در اجرای این طرح محدودیتها کمتر شده و خانمها هم میتوانند از دوچرخه استفاده کنند خیلی خوشحالم.» او از دوچرخه بیشتر به عنوان یک وسیله تفریحی استفاده میکند، ولی هنگامی که از او درباره استفاده از دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل و نقل سوال میکنیم، میگوید: «به نظر من استفاده از دوچرخه برای جابهجایی به ویژه درباره افرادی مثل من که فاصله خانه تا محل کارشان زیاد نیست، فکر خیلی خوبی است. چون استفاده از دوچرخه در عین حال که روحیه آدم را شاد میکند، از ضررهایی که استفاده از بقیه وسایل عمومی در آلودگی هوا دارند، کم میکند.»
فاطمه ۲۸ ساله یکی دیگر از افرادی است که از اینکه میبیند بهتازگی خانمها هم امکان استفاده از طرح دوچرخه را پیدا کردهاند خیلی خوشحال است و به همراه دوستش قصد دارد با ثبت نام الکترونیک در طرح دوچرخه، کارت هوشمند دریافت کنند و استفادهشان را از این طرح بیشتر کنند. او از انتقاداتی که به این طرح دارد به «آرمان» میگوید: «به نظر من فقط گذاشتن چند ایستگاه و چند دستگاه دوچرخه به تنهایی کافی نیست و باید زیرساختها و سایر امکانات این طرح در کشور ما به وجود آیند تا این طرح بتواند موفق باشد. برای نمونه باید مسیرهای مشخصی برای دوچرخه سواری وجود داشته باشند تا استفاده از دوچرخه موجب مشکلات دیگری نشود». او ادامه میدهد: «در کنار فراهم کردن زیرساختها باید فرهنگ استفاده از دوچرخه هم در کشور شکل بگیرد و برنامههای لازم برای فرهنگسازی در این زمینه وجود داشته باشند. اگر این طرح با برنامه اجرا شود میتواند بسیار مفید باشد».
طرح دوچرخه یک طرح مثبت و مفید است
یک کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه سوخت خودروها یکی از آلایندههای اصلی هواست که تأثیرش بیشتر از دود کارخانهها و سایر منابع آلاینده است، به «آرمان» میگوید: «هر حرکتی که تردد خودروها را در شهر کم کند یک طرح مثبت است که از آلودگی هوا میکاهد، این طرح میتواند ترویج استفاده از وسایل عمومی یا ترویج استفاده از دوچرخه باشد».
هومان خاکپور میافزاید: «استفاده از دوچرخه از سوی شهروندان علاوه بر اینکه به کاهش آلودگی هوا در شهر تهران کمک میکند به افزایش سلامت شهروندان و گرایش آنها به سمت ورزش کردن نیز منتهی میشود». او با بیان اینکه این طرح باید در تمام کلانشهرهای کشور که از آلودگی هوا رنج میبرند اجرایی شود، تصریح میکند: «برای اجرای این طرح باید از یک سو زیرساختهای آن فراهم شوند و از سوی دیگر باید از سوی مردم مورد استقبال قرار گیرد، که دسترسی آسان به دوچرخهها میتواند در افزایش استقبال مردم از این طرح نقش زیادی داشته باشد.