قصه تلخ جمع‌آوری بذر بلوط با احداث کارخانه تولید اتانول به جنگل‌های چهارمحال و بختیاری رسید!

     ماجرای تلخ جمع‌آوری بذر بلوط‌های زاگرس که با سخنان رییس جمهور محمود احمدی‌نژاد در جمع نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی آغاز شد پس از یاسوج به جنگل‌های چهارمحال و بختیاری رسید! رییس دولت‌های نهم و دهم طرح جلوگیری از هدررفت سالانه ۶ میلیون تن بذز بلوط در پای درختان و ضرورت جمع‌آوری و تبدیل آن‌ها به علوفه موردنیاز دام‌ها را مطرح کرد و استاندار کهگیلویه و بویراحمد هم عزم خود را جزم کرد تا با شکستن مقاومت‌های سازمان جنگل‌ها مجوزهای لازم برای احداث کارخانه بزرگ فرآوری بلوط در یاسوج را صادر کند!

     و متأسفانه حالاهم در همین راستا و با نگاه تجاری کوتاه‌مدت و نه‌اقتصادی به جنگل‌های زاگرس،  مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی چهارمحال و بختیاری از انجام پروژه احداث کارخانه بزرگ تولید اتانول از بلوط در این استان خبر می‌دهد! و جالب‌تر اینکه راه جلوگیری از عقب‌نششینی و تخریب جنگل‌های بلوط و احیای محیط زیست در این منطقه را اجرای این پروژه و تولید اتانول از بذر و سرشاخه‌های جنگل‌های بلوط منطقه می‌داند!

کارخانه اتانول چهارمحال و بختیاری

     بدون شک گسترش روند احداث چنین کارخانجات صنعتی در استان‌های زاگرسی و جمع‌آوری بذر و حتی سرشاخه‌های درجتان بلوط در حجم‌های زیاد که ناشی از یک نگاه تجاری کوتاه‌مدت به جنگل‌های بلوط غرب است؛ اضافه‌بر آنکه نیازهای طبیعی اکوسیستم‌های جنگلی رعایت نشده و منجر به اختلال در همان اندک زادآوری طبیعی این جنگل‌ها و نابودی طولانی‌مدت تنوع زیستی جانوری و گیاهی در این زیستگاه‌ها خواهد شد، مغایرت صریح با قوانین و مقررات مربوط به منابع طبیعی و جنگل‌های کشور خواهد داشت.

     براساس قوانین و مقررات سازمان جنگل‌ها که گونه‌های تهدید شونده و در حال انقراض را در کتاب Red book از انتشارات مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اعلام کرده و نیز گونه‌هایی که طبق استاندارد و دستورالعمل اتحادیه بین‌المللی حفاظت طبیعت(IUCN) حفاظتی محسوب می‌شوند؛ میوه درختان بنه و بلوط به‌همراه تعدادی از گیاهان دارویی‌صنعتی و خوراکی در شمار محصولات آسیب‌زننده به رویشگاه‌های منابع طبیعی کشور قرار داشته و بهره‌برداری آن‌ها مطلقا” ممنوع است. این محصولات جنگلی و مرتعی به‌عنوان اقلام ممنوعه(غیرمجاز به بهره‌برداری و صادرات) محسوب شده و برداشت آن‌ها به‌صورت انبوه و تجاری ممنوع است. بربنیاد همین مقررات، جمع‌آوری میوه‌های بلوط و بنه تنها در حد مصارف خانوار روستایی در محل تا سقف حداکثر ۳ کیلوگرم صرفا” با نظارت و تأیید ادارات منابع طبیعی استان‌ها مجاز شمرده شده است.

Posted in: دسته‌بندی نشده